جایگاه متدولوژیک علوم انسانی اسلامی کجاست؟

جایگاه متدولوژیک علوم انسانی اسلامی کجاست؟


جایگاه متدولوژیک علوم انسانی اسلامی کجاست؟

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقای علوم انسانی و اجتماعی به نقل از روزنامه فرهیختگان، متن زیر یادداشتی است که دکتر سیدمحمدرضا تقوی، استاد دانشگاه شیراز درباره جایگاه متدولوژیک علوم انسانی اسلامی نوشته است و امروز ۱۷ اسفندماه در این روزنامه منتشر شده است:

بدون روش‌شـنـاســی نمی‌توان به عالم علم ورود و دانشــی کـارآمد تولید کرد. اگر در مبانی انسان‌شناسی و هســتی‌شنـاســی، در مبدأ‌شناسی و غایت‌شناسی و… نظام‌واره دانش رایج با نظام‌واره علوم‌انسانی اسلامی تفاوت‌های کلیدی و بنیادی دارد، پس به‌صورت طبیعی باید روش‌شناسی دو نوع دانش، به این معنی که قصد روش‌شناسی، رساندن محقق از مبدا به مقصد (یا حرکت در راستای جهت) است، باید متفاوت یا نسبتا متفاوت باشد.

بحث از جزئیات نیست که ما مجاز به استفاده از روش‌های دانش موجود هستیم یا خیر؟ البته که روش، تعین خود را از مجموعه نظام‌واره‌ای که به آن خدمت می‌کند، دریافت می‌کند. بنابراین در مواردی ممکن است با تعین‌های مختلف، برخی روش‌ها به ظاهر یکسان به‌نظر برسند گرچه با تعین‌های مختلفی که پیدا می‌کنند، درواقع ماموریت‌های متفاوتی را دنبال کرده و بالمآل معانی مختلفی را منتقل می‌کنند اما درمجموع چون مولفه‌های دو نوع دانش در مبدا و نهایت (مقصد) متفاوت هست، پس در روش‌شناسی نیز نمی‌توانند خیلی شبیه هم باشند.

در ادامه تلاش می‌شود به دیدگاه‌های ایجابی در روش‌شناسی علوم‌انسانی اسلامی نزدیک شویم: در روش‌های موجود محقق به پدیده‌ها نگاه می‌کند و قوانین آنها را متناسب با منویات، خواسته‌ها، اهداف و غایات خود کشف می‌کند که این قواعد نوعا غلط نیستند، تکرارپذیرند و قابل مشاهده برای دیگران. ولی معلوم نیست این آن چیزی است که دین می‌خواهد. چون در اینجا محقق بر اساس اهداف و غایات دینی مساله را تعریف نکرده است. خداوند متعال از آفرینش موجودات و از جمله انسان‌ها هدفی داشته است، شاید مستندش آیه ۳۰ سوره بقره است که خداوند در پاسخ به ملائکه که از دلیل خلقت انسان می‌پرسند، می‌فرماید: من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید. در علوم‌انسانی رایج محقق از عقل و بینش خود استفاده می‌کند که قاعده را کشف کند، اما در علوم‌انسانی اسلامی، محقق قبل از اینکه قاعده را کشف کند تلاش می‌کند تا ادراک کند که مقصود الهی از خلقت انسان چه بوده است و بعد تمام استعداد و قابلیت‌هایش را برای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب به خدمت می‌گیرد.

البته ممکن است این سوال مطرح شود که محققان علوم‌انسانی رایج هم برای رسیدن به وضع مطلوب حرکت می‌کنند که پرسش به جایی است، اما پاسخ به این سوال در درون علم مشخص نمی‌شود و محل بحث آن دانش دیگری است که می‌تواند فلسفه، کلام یا الهیات باشد، البته دانشی که محقق علوم‌انسانی اسلامی هم تولید می‌کند باید عمدتا ویژگی ابطال‌پذیری، اثبات‌پذیری و چه‌بسا قابلیت تکرارپذیری و مشاهده را هم داشته باشد، اما نگاه سیستمی به ما می‌گوید که مهم‌تر از نشان دادن گزاره‌های درست در یک رویکرد، نشان دادن صحت عملکرد نظام‌واره‌ای است که این گزاره‌ها درون آن مطرح می‌شوند. ملاک صحت نظام‌واره‌ها هم معمولا کارایی و هماهنگی است، یعنی اهمیت هماهنگی بین مولفه‌های مرتبط با یک موضوع چه‌بسا کمتر از بررسی صحت و سقم تک‌تک گزاره‌ها نباشد. بنابراین ما شاهد دو نوع متدولوژی و حتی دو نوع خروجی از علم هستیم که هر دو هم می‌توانند خصوصیات علم را عمدتا داشته باشند، چون بر اساس دو نوع نگاه به انسان و هستی شکل گرفته‌اند.

اینک با این مقدمات، شاید تا حدودی هم بتوان به دیدگاه‌های ایجابی در علم دینی نزدیک شد که برای نمونه به دو مورد اشاره می‌شود: مسیر اول پیشنهاد علامه‌طباطبایی است تحت عنوان رساله اعتباریات، ایشان درواقع علوم را دو دسته می‌کنند؛ علوم حقیقی و علوم اعتباری. علوم حقیقی از هست‌ها صحبت می‌کند جایی که مبانی هستی‌شناسی و انسان‌شناسی و غایات و اهداف و… مطرح است. بین این مبادی و رسیدن به اهداف و غایات، عقل انسان به مفهوم وسیعی که حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی به‌کار می‌برند (عقل تجربی، تجریدی و نیمه‌تجریدی و شهودی) مفاهیمی را اعتبار می‌کند که انسان را به غایتش برساند و وقتی که این مفاهیم را اعتبار می‌کند باید مستند به آن حقایق باشد، یعنی هر امری را نمی‌تواند اعتبار کند و علامه‌طباطبایی تا حدودی نشان داده‌اند که چگونه می‌توانیم از آن حقایق به اعتباریات برسیم، در مقاله‌ای دیگر، ایشان نشان می‌دهند که چگونه این اعتباریات ما را به حقایق می‌رسانند یعنی هدفی که درواقع بوده و این مسیر اول هست که البته نیازمند تدوین است.

مسیر دوم مسیر حکمت عملی است، یعنی به‌جای اینکه از طریق کشف قوانین در عالم تکوین به‌دنبال علم بگردیم منظر وسیع‌تر و هماهنگ‌تری را انتخاب کنیم. بر این اساس، علم سه منشأ مهم دارد. اول عالم تکوین که کشف قوانین آن نیازمند استفاده حداکثری از حواس و عقل است، البته این حواس و عقل باید متعبد بالله و در یک هماهنگی با مولفه ادراکی مهم دیگری که ما آن را قلب می‌نامیم، باشد. بنابراین، لاجرم نیازمند آن هستیم که تفاوت بین حواس و عقل و قلب سکولار و متعبد بالله را تعریف نظری و عملیاتی کنیم.

دوم، منشأ علم قول و فعل و سیره ائمه(ع) هست که نیازمند تفقه در دین به‌مفهوم وسیع آن است. تفقهی که منتهی به صدور احکام تکلیفی، توصیفی و ارزشی در دو بعد فردی و اجتماعی شود. آنچه امروز به مفهوم دانش فقه مطرح است بیشتر پرداختن به احکام تکلیفی آن هم در بعد فردی آن است که طبعا پاسخگوی نیازمندی‌های جوامع امروزین نخواهد بود. بنابراین دانش فقه باید بتواند در حد ضرور توانمندی‌های خود را ارتقا بخشد که این خود موجبات پذیرش دین در بین افراد و جوامع را نیز مهیا می‌کند.

منشأ سوم علم، معارف انفسی است و آن دانشی است که خداوند از طریق آموزش اسماء الهی (وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها) در درون انسان‌ها قرار داده است که طریق دستیابی به آن به میزان سنخیتی است که فرد یا اجتماع به امام معصوم(ع) تولی می‌یابند. در منشأ سوم، علم به‌مثابه یک جوشش درونی است که بن‌مایه‌های آن در درون تمام انسان‌ها قرار داده شده است لیکن بروز و ظهور چنین دانشی نیازمند توسل به نام یا نور و یا قدوس است که انسان بتواند از طریق تخلیه اوصاف غیرانسانی و تحلیه به‌معنای متصف شدن به اوصاف انسان الهی، آنها را در درون خود بارور کند. دانشی که متکفل اصلی ایجاد چنین توانایی کلیدی در انسان است نوعا «معرفت نفس» خوانده می‌شود.

بنابراین در این روش دوم، به‌جای بحث روی متدلوژی و تلاش برای تبیین پدیده‌ها از طریق استخراج و کشف قواعد بیرونی، انسان متوجه ظرفیت‌های درونی خود می‌شود و می‌کوشد تا از این ظرفیت برای فهم خودش و عالم بیرون مدد جوید. بدیهی است هر کدام از این سه منشأ علم ما را به ظرفیت‌های جدیدی در علم می‌رسانند. لیکن ظرفیت نهایی و در شأن انسان وقتی حاصل می‌آید که بتواند به هر سه منشأ دست یابد، یعنی دانشی که از ناحیه عالم تکوین به‌دست می‌آورد، دانشی که از ناحیه عالم تشریع به‌دست می‌آورد و دانشی که از طریق معرفت نفس به‌دست می‌آورد. اتفاقا فلاسفه متأله بحث می‌کنند که هر سه دانش بر یک وزان قرار داده شده‌اند. پر واضح است که این دانش‌ها جدای از یکدیگر نیستند و در یک نظام‌واره واحد، هر سه منشأ به‌شکل متحول و متناوب و متقوم یکدیگر عمل می‌کنند، لیکن مسیر آماده‌ای نیست و نیازمند تدوین آن هستیم.

 

 

summary-address :

آخرین اخبار

نشست محورهای همکاری مشترک دانشگاه شیراز و دانشکده کسب و کار مون پلیه فرانسه (MBS) در دانشگاه شیراز
نشست محورهای همکاری مشترک دانشگاه شیراز و دانشکده کسب و کار مون پلیه فرانسه (MBS) در دانشگاه شیراز
نشست آشنایی محورهای همکاری پژوهشی و تبادل دانش تخصصی بین دانشگاه شیراز و دانشکده کسب و کار مون پلیه فرانسه (Montpellier Business School-MBS) با حضور دکتر رضا علیخانی، عضو هیات علمی MBS و به میزبانی دکتر علی محمدی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت...
اساتید سرآمد آموزشی
اساتید سرآمد آموزشی
اساتید محترم دانشکده اقتصاد ، مدیریت و علوم اجتماعی سرکار خانم دکتر معاون جناب آقای دکتر رستگار این موفقیت ارزنده که حاصل تلاش و زحمات بزرگواران است را صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
اساتید سرآمد فرهنگی
اساتید سرآمد فرهنگی
اساتید محترم دانشکده اقتصاد ، مدیریت و علوم اجتماعی جناب آقای دکتر ایمان جناب آقای دکتر طبیعی جناب آقای دکتر میرفردی و سرکار خانم دکتر نکویی زاده این موفقیت ارزنده که حاصل تلاش و زحمات بزرگواران است را صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
کسب عنوان استاد نمونه کشوری
کسب عنوان استاد نمونه کشوری
جناب آقای دکتر محمدتقی ایمان استاد محترم بخش جامعه­ شناسی کسب عنوان استاد نمونه کشوری ، افتخار دیگری در کارنامه­ ی درخشان فعالیت­های آموزشی و پژوهشی جنابعالی محسوب می­شود و این افتخارآفرینی مایه مباهات جامعه­ ی علمی به ویژه دانشگاه شیراز است. این...
بازدید معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز از معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی
بازدید معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز از معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی
بازدید معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز از حوزه دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در تاریخ چهارشنبه 03/02/1404 با هدف حمایت از فعالیت‌های دانشجویی و بررسی نیازها انجام شد. در ابتدای این بازدید، نشست هم‌اندیشی با حضور رئیس، معاون...
«جامعه‌شناسی در آینه متون عرفانی» رویکرد اجتماعی نجم‌الدین رازی
«جامعه‌شناسی در آینه متون عرفانی» رویکرد اجتماعی نجم‌الدین رازی
انجمن جامعه‌شناسی ایران، شعبه فارس برگزار می‌کند: «جامعه‌شناسی در آینه متون عرفانی» رویکرد اجتماعی نجم‌الدین رازی سخنران: دکتر نجف جوکار (استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز) زمان: دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ مکان:...
برگزاری سمینار فرصت مطالعاتی در صنعت
برگزاری سمینار فرصت مطالعاتی در صنعت
سمینار فرصت مطالعاتی در صنعت مربوط به سرکار خانم دکتر زینب مهتری عضو محترم هیأت علمی بخش حسابداری با موضوع «بررسی چالش­های سیستم­ها و نرم­افزارهای مالی و یکپارچه­سازی آن در شرکت توزیع نیروی برق شیراز» روز یکشنبه مورخ 24/1/ 1404 ساعت 8:30 الی 10 در...
برگزاری نشست دانشجویی «تفکر انتقادی»
برگزاری نشست دانشجویی «تفکر انتقادی»
برگزاری نشست دانشجویی «تفکر انتقادی» جلسه سوم سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم با موضوع «تفکر انتقادی: کلید پرسشگری در دنیای پیچیده امروز» در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار شد. در این نشست که توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با...
درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر علی اصغر مقدس
درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر علی اصغر مقدس
با تأسف و اندوهی فراوان، درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر علی اصغر مقدس، استاد پیشکسوت دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز را به خانواده محترم ایشان و خانواده بزرگ دانشگاه شیراز تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند منان برای آن زنده‌یاد شادی...
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
سرکار خانم دکتر مکرم (پژوهشگر برتر دانشگاه در امتیاز ویژه مقالات، سرآمد پژوهشی دانشکده و پژوهشگر دو درصد در استنادات)جناب آقای دکتر صمدی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه تالیف کتاب)جناب آقای دکتر شهنازی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه علوم انسانی و...
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برنامه استقبال و برپایی میز«از من بپرس» هم زمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید، مراسم استقبال از آنان در تاریخ 28 مهرماه 1403 با حضور معاونین و کارشناسان دانشکده در ورودی ساختمان شماره 1 برگزار شد. مراسم معارفه در هر گروه آموزشی مراسم معارفه...
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر محمد نمازی، جناب آقای دکتر غلامحسین مهدوی، جناب آقای دکتر محمد حسین ستایش، جناب آقای دکتر بیژن خواجه نوری و جناب آقای دکتر اصغر میرفردی کسب عنوان پژوهشگر پر استناد پایگاه ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را که حاصل تلاش و زحمات...
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
انیمیشن «ربات وحشی» در تاریخ 20 آبان ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد صمیمیت و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت نقش...
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم جناب آقای دکتر روح اله شهنازی قرار گرفتن نام شما در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 که نشان از توانمندهای علمی شما بوده، تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
انیمیشن «رئیس مزرعه» در تاریخ 20 خرداد ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت...
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه» در تاریخ 9 خرداد ماه در سالن طالقانی برگزار شد. این کارگاه آموزشی که به مناسبت «هفته ملی جمعیت» و به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و...
درگذشت جناب دکتر مرزبان
درگذشت جناب دکتر مرزبان
با نهایت تأسف و تألم، درگذشت استاد پیشکسوت جناب دکتر حسین مرزبان را به اساتید ، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم شادی روان و رحمت واسعه الهی آرزومندیم