آسیب‌شناسی نهاد علم در جامعۀ انقلاب اسلامی ایران/ نقش علوم انسانی در بازیابی هویت نهاد علم

آسیب‌شناسی نهاد علم در جامعۀ انقلاب اسلامی ایران/ نقش علوم انسانی در بازیابی هویت نهاد علم


آسیب‌شناسی نهاد علم در جامعۀ انقلاب اسلامی ایران/ نقش علوم انسانی در بازیابی هویت نهاد علم

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فکری نت، متن زیر یادداشتی است که توسط محسن ابراهیمی نوشته شده است:

شکی نیست که نهاد علم، در جامعه جایگاه خاص و ویژه‌‎ای دارد. این امر بازگشت به فلسفه اصل اجتماع و هدف از تشکیل اجتماع دارد. در فلسفه، انسان موجودی مدنی بالطبع معرفی می‌‎شود؛ به این صورت که طبیعت خلقت انسان، او را به سوی اجتماع و تعامل با دیگران سوق می‌دهد. در بحث از طبع مدنی انسان، آدمی نیازها و استعدادهایی دارد که به تنهایی نمی‌‎تواند آن نیازها را تامین کند و آن استعدادها را شکوفا سازد و از همین رو، در جهت برآوردن آنها، اجتماع را تشکیل می‌دهد. اما جایگاه نهاد علم در این چارچوب، نقش داشتن در علوم و پیشرفت آن، تأمین نیازها و شکوفا کردن استعدادهای است که اجتماع انسان‌ها، برای آنها شکل گرفتن است؛ چرا که در اصل انسان موجودی است که قوای فعاله او، بر اساس معرفت و آگاهی به جنبش در می‌آید و بر خلاف سایر موجودات زنده صرفاً از روی غریزه و طبیعت، عمل نمی‌کند.

در فلسفۀ همین مسأله یعنی مجهز بودن انسان به قوه معرفت یکی از اصول پایه برای تشکیل اجتماع است و همین مسأله در شکل دادن نهاد علم در یک جامعه نقش بنیادین دارد. با شکل دادن نهاد علم دست یافتن به نیازها و احتیاجات برای عموم افراد جامعه تسهیل شده و مسیری برای افراد یک اجتماع ترسیم می‌شود که به تأمین نیازها و شکوفا کردن استعدادهای خود بپردازد. نمونۀ این امر را می‌توان در بحث از ساخت ابزار، طرح و پی گیری است. بنابراین مشخص می‌شود که نهاد علم در ارتباط مستقیم با اصل مسأله طبع مدنی انسان و فلسفۀ تشکیل اجتماع است.

اصل فوق، می‌‎تواند در آسیب شناسی نهاد علم و همچنین بحث از تمدن نوین اسلامی ما را بسیار یاری کند. آنچنان که ذکر شد نیازها و استعدادها است که انسان را به سوی اجتماع سوق می‌‎دهد. اما وجود انسان در بردارنده مراتب محتلف هستی و مجموعه‌ای درهم تنیده از استعدادها و نیازهای مختلف مادی و معنوی است و هر کدام آز آنها می‌تواند اصلی برای تشکیل اجتماع باشد. مانند اینکه اجتماعی صرفاً برای تأمین نیازهای مادی و حیاتی شکل می‌گیرد و اجتماعی دیگر بر اساس به دست آوردن سود و یا لذت بیشتر و اجتماعی دیگر هم بنا به تعبیر استاد شهید مطهری، برای دست یافتن به آزادی حقیقی انسان. از این رو پرسشی که مطرح می‌شود؛ این است که در تشکیل یک اجتماع خاص، کدامیک از مراتب انسان و نیازهای مرتبط با انسان به عنوان اصل محوری؛ او را به سوی تعامل با دیگران سوق داده است؟

واضح است که مشخص کردن جایگاه نهاد علم در جامعه، مرتبط با غایت و هدفی است که اجتماع بر اساس آن شکل گرفته و میان این دو ارتباط و پیوند مستقیمی برقرار است. به عنوان مثال اگر هدف یک اجتماع، سود و یا لذت باشد؛ هویت و جایگاه نهاد علم در جامعه، بر اساس این هدف و غایت تعریف می‌گردد. افراد آن جامعه هم از نهادهای علمی، انتظار دارند که مسیر دست یافتن به سود و یا لذت بیشتر را برای آنها تأمین کنند و به عنوان مثال ابزاری در اختیار عموم افراد جامعه قرار بدهد که این غایت را به شکل کامل‌‎تر و سریع‌‎تر تأمین کند.

بنابراین اعتبار و هویت نهاد علم در جامعۀ به این است که هماهنگ با اهداف تشکیل دهندۀ یک اجتماع باشد و در غیر این صورت نهاد، جایگاه و هویت خود را در جامعه از دست می‌‎دهد و این امر منجر به قطع ارتباط جامعه و نهادهای علمی یک جامعه می‌شود.

با توجه به این پیش زمینه، در یک نگاه کلی، می‌توان سه آسیب در نسبت با نهاد علم در جامعۀ ایران پس از انقلاب اسلامی ایران ذکر کرد:

آسیب اول به جامعۀ انقلاب اسلامی باز می‌گردد. این مسأله که خواسته‌ها و نیازهای جامعۀ انقلاب اسلامی، هنوز به شکل تفصیلی و مشخص در نسبت با نهاد علم مطرح نشده است. به یک معنا، نهاد علم هنوز به شکل واضح و مشخص نمی‌داند که جامعۀ انقلاب اسلامی چه نیازها و خواسته‌های مشخصی دارد؛ تا نسبت علوم مختلف را با این غایات و اهداف مشخص کند و در ادامه با به کار گرفتن علوم مختلف مسیر تأمین آنها را تسهیل و یا کامل‌‎تر کند. بازگشت این مسأله، به این امر است که آیا جامعۀ انقلاب اسلامی اساساً به عنوان یک جامعه ممتاز و مجزا از سایر جوامع بشری مد نظر قرار می‌گیرد یا نه؟

در بیانی کوتاه که در اینجا جای شرح آن نیست، می‌‎توان در تحلیل انقلاب اسلامی این مطلب را ذکر کرد که اساساً جامعۀ انقلاب اسلامی، یک جامعه ممتاز است. در اینجا می‌‎توان اجمالاً به این بحث در تمدن سازی اشاره کرد که تحقق تمدن جدید، تنها زمانی امکان پذیر است که اجتماعی با هویت و مرتبه متفاوت شکل بگیرد و در غیر این صورت، چنین اجتماعی ظرفیت تمدن سازی ندارد. اما این مسأله چگونه محقق می‌شود؟

طبق مطالب بیان شده امتیاز یک اجتماع از اجتماع دیگر در این است که کدامیک از نیازها و استعدادهای مراتب وجودی انسان، اصلی برای تشکیل اجتماع می‌‎شود. انقلاب اسلامی هم از آن جهت که در جهت اصل قرار دادن استعدادهای و نیازهای معنوی و توجه به ارزش‌های والای الهی و انسانی شکل گرفته و تعامل افراد با یکدیگر در این جهت بوده؛ بنابراین ممتاز از جوامع غربی است که هدف از آنها اصالت دادن به سود و یا لذت است.

آسیب دیگر به شکل عمده نسبت به نهاد دانشگاه مطرح می‌‎شود. عاریۀ گرفتن نهاد علم از جامعه دیگر با غایات و اهداف متفاوت است. به عنوان مثال در جوامع غربی غایت از زندگی اجتماعی، اصالت دادن به لذت و یا سود بیشتر است. بنابراین نهاد علمی برای خود تعریف می‌کند که غایت و اهداف متناسب با این غایت را دارد و لذا پیاده کردن این نهاد در جامعه انقلاب اسلامی و تقلید کردن آن برای جامعۀ انقلاب اسلامی نمی‌‎تواند تأمین کننده غایات و اهداف این جامعه باشد. بلکه به یک معنا نتیجه و اثر معکوس دارد و از این لحاظ نهاد علم در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

آسیب سوم هم ناظر به عقب ماندگی نهاد علم از نیازهای اجتماع جدید و عدم هماهنگی و تطابق با نیازها و اقتضائات جامعه جدید است که این امر بیشتر در رابطه با نهاد حوزه علمیه صادق است. این آسیب به این شکل است که ممکن است نهاد علم به شکلی سنتی در گذشته متناسب با نیازهای جامعه حرکت می‌کرده اما با تشکیل اجتماع جدید، نیازها و خواسته‌های جدیدی شکل گرفته که نهاد علم سعی می‌کند در چارچوب نگاه سابق آن را پاسخ بدهد. از آنجا که توفیق چندانی هم در این امر پیدا نمی‌کند، در نهایت رو به انزوا می‌آورد و ارتباط آن نهاد با جامعه ضعیف می‌‎شود.

در بحث از راه حل، با نگاهی به این سه آسیب می‌‎توان گفت بازگشت به اصل اجتماع انقلاب اسلامی و بازخوانی اجتماع تشکیل شده در انقلاب اسلامی؛ راه حل اصلی و کلیدی در یافتن جایگاه مناسب برای نهاد علم است. زیرا هر سه آسیب، در یک نگاه کلّی به این مسأله باز می‌گردد که جایگاه اجتماع انقلاب اسلامی، غایات و خواسته‌‎های آن، هنوز برای عموم افراد جامعه و قشر تحصیل کرده و نخبگان آن، هنوز مشخص نشده است؛ اما این بازخوانی چگونه باید اتفاق بیافتد؟

آنچه به طور خلاصه در اینجا می‌‎توان مطرح کرد؛ این است که بازخوانی اجتماع انقلاب اسلامی، از سوی نهاد علم همراه با نوعی تحول و ترقی دادن نگاهِ به این اجتماع است. شاید کامل‌ترین تعبیر را در بیانات مقام معظم رهبری می‌‎توان یافت. ایشان در دیدار با نخبگان بر دو مسأله اساسی تاکید بسیاری می‌‎کنند: یکی مسأله «تحول در علوم انسانی» و دیگری مسأله «اسلامی سازی علوم انسانی» است. هر دو مسأله ناظر به علوم انسانی است و این نشان از جایگاه علوم انسانی در بازیابی هویت نهاد علم می‌‎دهد. زیرا که اساساً بازخوانی اجتماع انقلاب اسلامی، مبتنی بر نوعی تحول در مبانی معرفتی انسان شناسی غربی و جامعه شناسی غربی است که به همین دلیل اقتضای تحول و اسلامی سازی علوم انسانی را دارد. از همین رو مشخص می‌‎شود که این بازخوانی، یک بازخوانی صرف نیست بلکه آغازی برای فرآیند تحول نهاد علم در جامعۀ انقلاب اسلامی است و در این میان، علوم انسانی نقش اصلی را ایفاء می‌کند.

مسألۀ دیگری که در بیان راه حل، بسیار مهم و اساسی است، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. این بیانیه به یک معنا، بیانگر اهداف، غایات و خواسته‎‌های انقلاب اسلامی است و امری است که نشان می‌دهد اساساً جامعه انقلاب اسلامی، یک جامعه ممتاز از سایر جوامع بشری است. آن چنان که ذکر شد امتیاز یک جامعه، به غایات و خواسته‌های یک اجتماع است. بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی، در جهت به وجود آوردن بینش و بصیرتی خاص برای آحاد و عموم افراد جامعه است تاخواسته‌‎ها و غایات آن‌ها را ممتاز از سایر جوامع بشری گرداند. بنابراین می‌­توان گفت که بیانات مقام معظم رهبری کاملاً در جهت بازیابی نهاد علم و نقش آفرینی آن در تحقق تمدن اسلامی است.

 

 

summary-address :

آخرین اخبار

گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
به مناسبت هفته پژوهش بخش حسابداری با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی 4 رویداد کارگاه و سخنرانی علمی را در روزهای 24 تا 26 آذرماه برگزار نمود. در روز اول، دکتر امین ناظمی عضو هیأت علمی بخش حسابداری کارگاه طرح پژوهشی با...
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
در تاریخ یکشنبه 23 آذر ماه 1404 کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط جناب آقای دکتر اصغر میرفردی دانشیار محترم آن بخش از ساعت 11 لغایت 13 در سالن صدر دانشکده برگزار گردید و در آن مفاهیم پایه، اصول و روشهای نگارش...
برگزاری مراسم روز دانشجو
برگزاری مراسم روز دانشجو
مراسم روز دانشجو 16 آذر 1404(مصادف با روز دانشجو ) از ساعت 12 لغایت 14 در سالن صدر با حضور جناب آقای دکتر حبیب‌الله رعنایی، رئیس محترم دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هیات رئیسه دانشکده و حدود 150 نفر از دانشجویان برگزار گردید. در آغاز...
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخارآفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت انجمن‌های علمی مدیریت: مقام اول به عنوان برگزیده سکوی ملی، مقام دوم در حوزه پژوهشی با آرزوی موفقیت روزافزون معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد،...
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم عضو محترم هیأت علمی بخش جغرافیا موفق به دریافت عنوان پژوهشگر برگزیده علوم انسانی در سطح کشور گردیدند. این افتخارآفرینی مایه مباهات جامعه‌ علمی به ویژه دانشگاه شیراز است. این موفقیت ارزنده را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و از...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404 به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: حسابداری میراثی سخنران: دکتر محمدحسین صفرزاد ساعت برگزاری: 9 - 10:30 محل برگزاری: سالن صدر سخنرانی...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: چسبندگی هزینه‌ها در شرکت پالایش سخنران: دکتر امین ناظمی ساعت برگزاری: 9-12 محل برگزاری: سالن صدر کارگاه آموزشی: مقاله نویسی سخنران: دکتر مریم هاشم پور ساعت برگزاری:...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای سخنران: دکتر زینب مهتری سخنرانی علمی: ارتباط با صنعت سخنران: دکتر محمدرضا ظهیرامامی سخنرانی علمی: اخلاق در پژوهش سخنران:...
نشست تخصصی
نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران"
انجمن علمی جغرافیا به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کند: نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران" سخنران: دکتر عبدالرسول خیراندیش زمان: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ | ساعت ۱۲_۱۰ مکان: دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی_ساختمان شماره۳_طبقه۲_سالن طالقانی
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس: ▫️دکتر سیدمحمدهاشم حسینی «استاد علوم و صنایع غذایی»؛ ▫️دکتر صدیقه سینا «دانشیار مهندسی هسته‌ای»؛ ▫️دکتر محمد همتی‌نفر «دانشیار تربیت بدنی»؛ ▫️دکتر مهدی جاویدی «دانشیار...
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز توسط تیم والیبال دانشکده علوم اجتماعی این دوره از مسابقات با حضور 8 تیم از دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز در آبان ماه 1404 انجام شد مسابقات دوهفته به طول انجامید ( دوهفته پایانی آبان...
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز: کسب رتبه شایسته تقدیر بخش پژوهشی در گروه علوم انسانی و همچنین دریافت عنوان ارزشمند *انجمن علمی برگزیده کشوری* (سکوی حرکت) در هجدهمین جشنواره بین المللی حرکت افتخارآفرینان ملی: عطری جانی...
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
آیین گرامیداشت هفته پژوهش‌ و فناوری سال ۱۴۰۴ با همت استانداری فارس و دانشگاه شیراز برگزار می شود: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تاریخ: 8 تا 10آذر ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷ جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران،...
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
پیرو مجوز صادره از سوی معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، این آزمون با هدف تأمین نیروی انسانی کارآمد و تقویت...
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
فقر؛ مسئله فردی یا ساختاری؟ نگاهی اقتصادی «اعداد همیشه بی‌طرف نیستند؛ گاهی فقط روایت ساختارند.» سخنران دکتر روح اله شهنازی زمان: سه شنبه ۴ آذر ساعت ۱۱ الی ۱۲.۳۰ مکان: تالار طالقانی
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز با حضور بیش‌از ۵۰ ایران‌شناس از ۲۱ کشور جهان با سخنرانی: ▫️دکتر محمدیوسف نیری، استادتمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با عنوان «حافظ منادی آزادگی و مهرورزی»؛ ▫️دکتر بهزاد مریدی،...
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
مهلت ارسال آثار حداکثر تا 15 آذر 1404 می‌باشد.
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
سفر به دنیای دانشجویی: از کجا شروع کردیم؟ تاریخ برگزاری: 27/08/1404 مکان برگزاری: سالن کنفرانس دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی نشست «سفر به دنیای دانشجویی» از سلسله برنامه‌های گفت‌وگو محور صحبت باهم،...
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
فراخوان پانزدهمین دوره انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
جشن استقبال از دانشجویان ورودی جدید رشته مدیریت در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده با همکاری انجمن علمی مدیریت برگزار شد. این برنامه با هدف آشنایی دانشجویان تازه وارد با محیط دانشگاه اساتید امکانات آموزشی و همچنین ایجاد...