ویژگی مشترک شخصیتهای بزرگ چیست که دستاوردهای مهمی را برای بشریت به‌جای گذاشتند؟

ویژگی مشترک شخصیتهای بزرگ چیست که دستاوردهای مهمی را برای بشریت به‌جای گذاشتند؟


ویژگی مشترک شخصیتهای بزرگ چیست که دستاوردهای مهمی را برای بشریت به‌جای گذاشتند؟

دکتر سید محمد رضا تقوی، استاد روان شناسی بالینی دانشگاه شیراز در یادداشتی با عنوان علم و عقل و عرفان به بررسی ارتباط بین این مفاهیم پرداخته است:

باب اول) از مقام معلم و مقامات انسان های شایسته چونان حضرت آیت الله جوادی آملی و علامه طباطبایی (اعلی الله مقام الشریف) سخن به میان آمد. از آیت الله انصاری همدانی (استاد معنوی شهید دستغیب) نیز. در همین میدان و فضا باید از آیت الله کشمیری، آیت الله کریم مجتهدی، ایت الله بهجت، آیت الله قاضی و بزرگان بسیاری یاد کرد. از غیر معممین نیز باید از جنابان هاشم حداد، رجبعلی خیاط ها و … یاد کرد. از بزرگان حوزه ادبیات باید از پنجگانه حافظ و سعدی و مولانا و فردوسی و نظامی یاد کرد. یک بار با دکتر حسنلی بزرگوار بخش ادبیات فارسی هم کلام شدم. پرسیدم درست است که فروش کتاب های مولانا در امریکا جایگاه اول یا بس رفیعی دارد. پاسخم داد: بلی و این در شرایطی است که ترجمه کتاب مولانا به انگلیسی نیز چندان چنگی به دل نمی زند که اگر توان ترجمه دقیق تر بود چه ها که نمی کرد.

باب دوم) از این بیان حضرت مولانا : پای استدلالیان چوبین بود/پای چوبین سخت بی تمکین بود، برخی تصور کردند حضرت ایشان بی اعتنا و بی اعتقاد به مقام عقل است. اما این با بیان جناب ایشان که می فرماید: ای بشر تو همه اندیشه ای/ مابقی استخوان و ریشه ای، سازگار نیست. مگر می توان به مقام مولانا که دائماً علم روی علم و عقل روی عقل گذاشته است چنین نسبت ناروایی داد؟ اما امثال مرحوم علامه حسن زاده آملی فرموده باشند که مولانا در مقام عقل (به معنای تجریدی آن) نمانده و از آن عبور کرده است.

باب سوم) جناب ابوعلی سینا در نمط نهم کوشید تا عرفان را عقلانی نماید. عرفا نیازی ندارند که عرفان را عقلانی نمایند چون آن را دانستنی، نه، که چشیدنی می دانند. اما برای این که دست اربابان عقل را بگیرند و به آنها نشان دهند که بالاتر از عالَم عقل هم وجود دارد با عقلانی کردن و برهانی کردن عرفان، می کوشند تا اصحاب عقل را به وادی بالاتر بکشانند. پیام اهل ذوق و شهود به اربابان عقل این است: خدا قوت، زحمت زیادی کشیدید تا وادی عقل را پیمودید. اما متوقف نشوید. بالاتر بیایید که بالاتر هم خبرهایی است.
تلاش جناب ابن سینا را جناب صدرا با تاسیس مکتب حکمت متعالیه به کمال رساند و لذا به نام ایشان هم امروزه شناسایی می شود.

باب چهارم) سه باب قبل مقدمه ای باشد برای تأمل روی این پرسش: چه ویژگی (هایی) در این شخصیت هایی که در باب اول بیان شد، وجود دارد که این دستاوردها را برای آنها و برای کل بشریت بجا می گذارد؟ فقط اشاره کنم که شهید مطهری منابع شناخت را اعم از حس و عقل و قلب معرفی می کند. این بحث کامل نیست. قصد اطاله کلام را ندارم اما اگر مباحثی مطرح شد جزئیات بیشتری را تقدیم می کنم.

 در این نوبت به مکانیزم این اتفاق می پردازیم:

حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی»، تبیین جامعی از عقل ارائه نمودند. در خصوص این کتاب، آیت الله رشاد فرمودند: تبیین جامعی از عقل در این حد، در طول تاریخ شیعه وجود ندارد.

بر اساس این دیدگاه عقل بر ۴ نوع (نه مستقل از هم که باز هم متقوم به هم) است: عقل تجربی، عقل نیمه تجریدی (مانند ریاضیات)، عقل تجریدی (فلسفه) و عقل ذوقی- شهودی، و یا به تعبیر جناب علامه حسن زاده آملی، ادراکات فوق طور عقلی.

این ۴ نوع عقل با منابع شناختی که شهید مطهری با عناوین حس و عقل و قلب یاد می کنند، هماهنگ است. گرچه در روند رشد، انسان از حواس پنجگانه شروع می کند ، لیکن به تدریج ظرفیت های عقلی و قلبی به آن می پیوندند و یک کلِّ یکپارچه را می سازند. حواس مسیر ورودی ادراک هستند. ما با عقل می فهمیم و با قلب باور می کنیم.

کار قلب مهم تر از حس و عقل است و آن جهت گیری است. کسانی که جهت گیری حرکت شان بر مبنای کسب قدرت و شهرت و ثروت است ظرفیت دستیابی به انسان های الگو، را ندارند.

انسان هر نوع جهت گیری را انتخاب کند لاجرم ظرفیت های حسی و عقلی خود را جهت تحقق همان جهت گیری به خدمت می گیرد. انسان های الگو قطعاً به دنبال جهت گیری هایی غیر از قدرت و شهرت و ثروت هستند.

نوعاً جهت گیری انسان های الگو، خدمت به خلق، انجام عمل اخلاقی، ایفای رسالت انسانی، و یا بندگی و عبودیت الهی است و طبعاً ظرفیت های ادراکی(حس و عقل) خود را در همین راستا بخدمت می گیرند.

بر اساس نظرات بزرگان، در نوبت قبل، از مکانیزمی صحبت به میان آمد که رمز موفقیت انسان های الگو بود. این نوبت می خواهیم از مکانیزم دیگری بگوییم، که از آن به «تعلق» یاد می کنیم.

انسان بر اساس منابع ادراکیِ حس و عقل که در اختیار دارد قادر به کسب دانش ها و پیشرفت های فراوانی می شود. اما آنچه در اینجا مورد تأکید است ظرفیت هایی در انسان است که کمتر مورد شناسایی و بهره وری قرار گرفته است.

شهید مطهری می فرماید هر کس می خواهد طبیب بشود باید به دانشکده طب برود. بر همین سیاق می گوئیم اگر کسی می خواهد ریاضیدان بشود باید مساله زیاد حل نماید. این چنین نیست که طبیب و ریاضی دان شدن، و اکتساب سایر علوم، بتواند از طریقِ دیگری اتفاق افتد. لیکن این تمام داستان نیست.

یکی از مکانیزم های مهمی که موجب رشد و تکامل انسان های الگو شده است، داشتن حداقل میزان تعلق آنها به امور دنیوی است. حداقل تحقیقات ما در ۵-۶ سال گذشته در دانشگاه شیراز نشان می دهد که هر چقدر تعلق به امور مادی در انسان ها بیشتر می شود گرفتاری های آنها در ابتلاء به اختلالات روان شناختی نیز بیشتر می شود.

این تعلقات می تواند دلبستگی بیش از حد به امکانات و بهره مندی های مادی، تعلق به پست و مقام و شهرت و ثروت باشد. تعلق غیر از داشتن امکانات است. انسان می تواند امکانات فراوان مادی داشته باشد و برایش نعمت باشد. اما همین امکانات نغمت می شوند آن زمان که خود تبدیل به هدف می شوند.

کم رنگ شدن تعلقات مادی و قدرت یافتن نفس

نمونه ساده‌تری از این قطع تعلق، که برای تمام انسان‌ها اتفاق می‌افتد، موضوع خواب است. در خواب، بخشی از قوای انسان از کار می‌افتند (عمدتاً قوای حیوانی شامل حواس پنج‌گانه) امّا قوای نباتی (مثل هاضمه، تنفس و …‌) هم‌چنان به کار خود ادامه می‌دهند. در همین حد که قطع تعلق جسم از نفس اتفاق می‌افتد انسان قادر به انجام کارهای معیر‌العقول مانند طی مسافت‌های طولانی در کسری از ثانیه و عبور از مسیرهای دشوار، گاهاً پرواز کردن و اموری که در بیداری ممکن نیست، می‌گردد. این قدرت نفس برای انجام این امور از کجا حاصل شده است؟ اندیشمندان اسلامی این توانایی را به دلیل قطع تعلق بخشی از قوای جسم از بدن می‌دانند. معتقدند اگر در بیداری هم انسان موفق به قطع تعلق به امور مادی گردد به همین توانایی دست می‌یابد؛ و هر چقدر که این قطع تعلق بیشتر باشد انسان قادر به انجام امور شگرف‌تر می‌گردد. این که در حادثه کندن درب قلعه خیبر، حضرتش فرمود: «من هرگز آن درب را با نیروی بشری از جای نکندم، بلکه در پرتو نیروی خداداد و با ایمانی راسخ به روز بازپسین این کار را انجام دادم» (۲۲، ج۲: ۶۵۲) بر همین اساس است.

گفته شده است هر کس به میزانی که از مادیات چشم پوشی نماید به قدرت ها و توانایی های شگرف (خارق العاده و فرامادی) دست می یابد، و این گزاره ی درستی است. مرتاضان هندی، با استفاده از همین قاعده ی چشم پوشی از مواهب مادی و با ریاضت های فراوان، به قدرت های بزرگ دست می یابند. اما این آن چیزی نیست که موافق ایده و رفتار کسانی باشد که تاریخ ساز شده اند.

چشم پوشی و کنار گذاشتن تعلق نمی تواند از طریق رهبانیت و کنار گذاشتن زندگی جمعی و انجام رسالت انسانی، نتیجه مطلوب داشته باشد. از ریاضت مرتاضان سخت تر آن است که تو در جمع زندگی کنی و انواع وسوسه های شیطانی اعم از مالی و مقام و ثروت و قدرت و شهوت ترا در میان بگیرند و بتوانی از این معرکه جان سالم به در ببری. که اگر چنین شد واقعاً جایزه و مزدت دستیابی به همان توانایی های شگرف است.

در سیره ائمه معصومین (ع) فراوان ملاحظه می شود که کسانی که رهبانیت اختیار کرده اند را تایید نمی کردند (نمونه آن واکنش امام رضا ع با آن خواجوی خراسانی است).

و آخرین نکته این که افرادی که ظرفیت های حس و عقل را پر نکرده وارد این مسیر می شوند در معرض خطرات گوناگون خواهند بود. حتماً بین سه ظرفیت حس و عقل و قلب باید یک هماهنگی و یکپارچگی برقرار باشد وگرنه انسجام شخصیتی را در بر ندارد، و توفیق در طی این مسیر، بی همرهی خضر هم، استثناء است و نه قاعده

تکمله برای علاقه مندان بیشتر

در ابتدای تولد، نوزاد چیزی نمی داند (و خدا شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی که هیچ نمی‌دانستید و به شما گوش و چشم و قلب اعطا کرد تا مگر (دانا شوید و) شکر به جای آرید (نحل:۷۸). از همان ابتدای تولد حواس ظاهری فعال می شوند. سپس عقل انسانی مراحل رشد خود را می گذراند تا به بلوغ خود برسد. به صورت روال عادی، پس از این مرحله است که فرد زمینه رشد ادراک شهودی (ذوقی یا عرفانی) را می یابد.

طی مراحل عرفانی بدون طی مراحل حسی و عقلی را علمای اخلاق توصیه نمی کنند. افرادی که بدون دریافت های کافی از حس و عقل وارد این مسیر می شوند، چون بر مبنای استواری حرکت نمی کنند، احتمال انحراف شان زیاد می شود. طی مراحل حسی، عقلی و قلبی گرچه که به هم وابسته و جدایی ناپذیرند اما در امتداد هم به کمال می رسند (بحث عنایات خاص الهی به برخی افراد، بحث دیگری است.)

مولانا که خود استاد بزرگ این مسیر است بخوبی می داند که کسانی که ظرف عقل را پرنکرده وارد این مسیر می شوند زیر پایشان سست است. مولانا وقتی می گوید «پای استدلالیان چوبین بود» قصد تخطئه عقل را ندارد بلکه می خواهد به اهل مشاء بگوید احسنت، که به مرحله عقل رسیدید اما در این مرحله متوقف نشوید. «تعالوا تعالوا» بالاتر و بالاتر بیایید تا بفهمید که بالاتر هم هنوز خبرهایی هست.

بسیار جای افسوس دارد که نظام آموزشی ما حتا قادر نیست انسان هایی تربیت نماید که بتوانند به درستی از ظرفیت عقلی شان استفاده نمایند (این خود موضوع با اهمیت دیگری است که خارج از بحث فعلی است.)

نکته قابل توجه که شخصیت های الگو را از دیگران متمایز می کند نوع نگرش به وظیفه و رسالت انسانی است. حداقل و کف میزان رستگاری در دین انجام واجبات و پرهیز از محرمات دانسته شده است و بهشت پاداش آن است؛ لیکن انسان های الگو به سمت ایجاد ظرفیت های عظیم در خود حرکت می نمایند.

بروز ظرفیت های عظیم در انسان از جایی شروع می شود که وظیفه از دوش انسان ها برداشته می شود (یعنی کسی بخاطر این که مراحل عالی کمال را طی نکرده است تنبیه نمی شود). اما آنها که سعادت دریافت حقیقت را یافته اند موضوع را رها نمی کنند. زحمات و سختی های فراوان را به جان می خرند و به قابلیت های عظیم می رسند. این ظرفیت ها را مولانا از جمادی مُردم و نامی شدم شروع و تا آنـــچه انــــدر وهــــم نــــاید آن شـوم پیش می برد.

 

 

summary-address :

آخرین اخبار

گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
به مناسبت هفته پژوهش بخش حسابداری با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی 4 رویداد کارگاه و سخنرانی علمی را در روزهای 24 تا 26 آذرماه برگزار نمود. در روز اول، دکتر امین ناظمی عضو هیأت علمی بخش حسابداری کارگاه طرح پژوهشی با...
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
در تاریخ یکشنبه 23 آذر ماه 1404 کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط جناب آقای دکتر اصغر میرفردی دانشیار محترم آن بخش از ساعت 11 لغایت 13 در سالن صدر دانشکده برگزار گردید و در آن مفاهیم پایه، اصول و روشهای نگارش...
برگزاری مراسم روز دانشجو
برگزاری مراسم روز دانشجو
مراسم روز دانشجو 16 آذر 1404(مصادف با روز دانشجو ) از ساعت 12 لغایت 14 در سالن صدر با حضور جناب آقای دکتر حبیب‌الله رعنایی، رئیس محترم دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هیات رئیسه دانشکده و حدود 150 نفر از دانشجویان برگزار گردید. در آغاز...
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخارآفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت انجمن‌های علمی مدیریت: مقام اول به عنوان برگزیده سکوی ملی، مقام دوم در حوزه پژوهشی با آرزوی موفقیت روزافزون معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد،...
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم عضو محترم هیأت علمی بخش جغرافیا موفق به دریافت عنوان پژوهشگر برگزیده علوم انسانی در سطح کشور گردیدند. این افتخارآفرینی مایه مباهات جامعه‌ علمی به ویژه دانشگاه شیراز است. این موفقیت ارزنده را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و از...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404 به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: حسابداری میراثی سخنران: دکتر محمدحسین صفرزاد ساعت برگزاری: 9 - 10:30 محل برگزاری: سالن صدر سخنرانی...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: چسبندگی هزینه‌ها در شرکت پالایش سخنران: دکتر امین ناظمی ساعت برگزاری: 9-12 محل برگزاری: سالن صدر کارگاه آموزشی: مقاله نویسی سخنران: دکتر مریم هاشم پور ساعت برگزاری:...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای سخنران: دکتر زینب مهتری سخنرانی علمی: ارتباط با صنعت سخنران: دکتر محمدرضا ظهیرامامی سخنرانی علمی: اخلاق در پژوهش سخنران:...
نشست تخصصی
نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران"
انجمن علمی جغرافیا به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کند: نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران" سخنران: دکتر عبدالرسول خیراندیش زمان: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ | ساعت ۱۲_۱۰ مکان: دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی_ساختمان شماره۳_طبقه۲_سالن طالقانی
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس: ▫️دکتر سیدمحمدهاشم حسینی «استاد علوم و صنایع غذایی»؛ ▫️دکتر صدیقه سینا «دانشیار مهندسی هسته‌ای»؛ ▫️دکتر محمد همتی‌نفر «دانشیار تربیت بدنی»؛ ▫️دکتر مهدی جاویدی «دانشیار...
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز توسط تیم والیبال دانشکده علوم اجتماعی این دوره از مسابقات با حضور 8 تیم از دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز در آبان ماه 1404 انجام شد مسابقات دوهفته به طول انجامید ( دوهفته پایانی آبان...
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز: کسب رتبه شایسته تقدیر بخش پژوهشی در گروه علوم انسانی و همچنین دریافت عنوان ارزشمند *انجمن علمی برگزیده کشوری* (سکوی حرکت) در هجدهمین جشنواره بین المللی حرکت افتخارآفرینان ملی: عطری جانی...
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
آیین گرامیداشت هفته پژوهش‌ و فناوری سال ۱۴۰۴ با همت استانداری فارس و دانشگاه شیراز برگزار می شود: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تاریخ: 8 تا 10آذر ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷ جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران،...
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
پیرو مجوز صادره از سوی معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، این آزمون با هدف تأمین نیروی انسانی کارآمد و تقویت...
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
فقر؛ مسئله فردی یا ساختاری؟ نگاهی اقتصادی «اعداد همیشه بی‌طرف نیستند؛ گاهی فقط روایت ساختارند.» سخنران دکتر روح اله شهنازی زمان: سه شنبه ۴ آذر ساعت ۱۱ الی ۱۲.۳۰ مکان: تالار طالقانی
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز با حضور بیش‌از ۵۰ ایران‌شناس از ۲۱ کشور جهان با سخنرانی: ▫️دکتر محمدیوسف نیری، استادتمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با عنوان «حافظ منادی آزادگی و مهرورزی»؛ ▫️دکتر بهزاد مریدی،...
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
مهلت ارسال آثار حداکثر تا 15 آذر 1404 می‌باشد.
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
سفر به دنیای دانشجویی: از کجا شروع کردیم؟ تاریخ برگزاری: 27/08/1404 مکان برگزاری: سالن کنفرانس دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی نشست «سفر به دنیای دانشجویی» از سلسله برنامه‌های گفت‌وگو محور صحبت باهم،...
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
فراخوان پانزدهمین دوره انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
جشن استقبال از دانشجویان ورودی جدید رشته مدیریت در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده با همکاری انجمن علمی مدیریت برگزار شد. این برنامه با هدف آشنایی دانشجویان تازه وارد با محیط دانشگاه اساتید امکانات آموزشی و همچنین ایجاد...