آیا می‌توان از امتداد تفکر فلسفی ملاصدرا به فلسفه علوم انسانی دست یافت و در آن علم تحولی ایجاد نمود؟

آیا می‌توان از امتداد تفکر فلسفی ملاصدرا به فلسفه علوم انسانی دست یافت و در آن علم تحولی ایجاد نمود؟


آیا می‌توان از امتداد تفکر فلسفی ملاصدرا به فلسفه علوم انسانی دست یافت و در آن علم تحولی ایجاد نمود؟

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، در شماره ۳۴۳۲ روزنامه فرهیختگان ۲۱ مهر ۱۴۰۰ یادداشتی تحت‌ عنوان «نسبت حکمت متعالیه و منطق تکاملی» توسط دکتر سیدمحمدرضا تقوی منتشر و در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۰ در همان روزنامه نقدی بر این یادداشت گذاشته شد. دکتر تقوی در یادداشت دیگر به آن نقد پاسخ داده است که چکیده ای از آن در روزنامه ۵ آبان ماه منتشر شد. اکنون در ادامه متن کامل یادداشت از نظر شما می گذرد:

ضمن تشکر از توجهی که ناقد محترم داشته‌اند، ۵ پرسش را مطرح کرده‌اند:

پرسش نخست: …. بارهـا کلمـه سیسـتم و سـامانه بـودن عالـم آمـده اسـت، …. ایـن خوانش از عالم هسـتی بسـیار دوراسـت ازنگاه صدرا به ماهیت عالـم هسـتی».

پاسخ: آن چه ناقد محترم از کلمه سیستم برداشت کرده اند در بخشی، خدای ساعت ساز را تداعی می کند که بر همگان ابطال آن مبرهن است، و در بخشی نیز تفسیری است که طرفداران «تحلیل سیستمی» از سیستم دارند. ناقد محترم در تعریف سیستم ۴ گزاره را به نویسنده نسبت داده اند که نه به قرینه معنوی و نه به قرینه لفظی در این یادداشت ملاحظه نمی شود از جمله: ۱) …. ایـن اجـزا در کارکـرد سیسـتماتیک خـود پیـش مـی رود، ۲) … عالـم مجموعـه ایـن اجـزا اسـت، ۳) … قـوام عالـم بـه اجـزای خـود اسـت و ۴) … ماننـد سـاعت کـه مجموعـه ای از اجـزا اسـت. این نسبت های داده شده به نویسنده هم نادرست هستند و هم با هر مفهومی از توحید و با هر نگاهی از توحید فرسنگ ها فاصله دارند. جناب صدرا معتقد است تنها وجود بالذات خداوند متعال هست و سایرین حتی نبی مکرم اسلام (ص)، به عنوان گل سر سبد هستی، وجودشان بالعرض هست، حال چگونه ممکن است مجموعه ای از اجزاء بتوانند عالَم را تشکیل دهند؟ و خود به عنوان وجودهای بالعرض بتوانند خودشان را اداره نمایند؟

بنده که سواد متوسطی دارم ابراز می دارم که در هیچ متنی این عبارات را ندیده ام. کجای متن نویسنده اشاره می نماید که قوام عالَم به اجزای خود است. در حالی که حتا کمترین آشنایی با الفبای دیدگاه صدرا، به ما می آموزد که حتی برای آنی و کمتر از آنی، ایشان به قوام هیچ جزئی از اجزای عالَم معتقد نیست. کافی است کسی با مفهوم توحید صمدی، که جناب صدرا طرح می کند کمترین آشنایی داشته باشد. صدرایی که معتقد است توحید همه جا را پر کرده است و در این عالَم اجوفی وجود ندارد چگونه ممکن است چنین عباراتی را به وی نسبت داد؟ کجای این متن خدای عالَم را خدای ساعت ساز معرفی می نماید که عالَم را ساخته و در گوشه ای نظاره گر اوضاع این عالَم است پس هماهنگی این مفاهیم با «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ» آیت الکرسی و مفهوم «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ» چه می شود؟ معتقدم ناقد محترم هم به این مفاهیم آشنا و هم معتقد است، اما در نسبت دادن آنها به نویسنده «ذهن خوانی» نموده است.

همچنین به نظرم از فحوای کلام نویسنده بتوان به راحتی دریافت که منظور نویسنده از واژه سیستم با انچه که طرفداران «تحلیل سیستمی» می گویند فراوان فاصله دارد. چرا که در انتهای ستون اول مقاله به طور واضحی تحلیل سیستمی را رد می نماید. شاید بهتر بود ناقد محترم این پرسش را مطرح می کردند که منظورتان از واژه «سیستم» چیست؟ این موارد در سایر یادداشت های نویسنده هم وجود دارد (برای نمونه تقوی، ۱۳۹۵، الگوی علوم انسانی اسلامی، انتشارات آفتاب توسعه). دیدگاه توحیدی، منطق سیستمی را منطق دینی نمی داند زیرا اولاً منطق سیستمی، پدیده ها را از منظر جزء و کل می بیند که دائماً در تغییر و حرکت هستند، و نه ثابت و متغیر، که نویسنده در برخی قسمت های دیگر توضیح می دهد. ثانیاً، غایت در منطق سیستمی محدود به تناسب رفتار های پدیده با محیط اطراف بوده، در حالی که در علم دینی، این غایت متناسب با غایت عالم تعریف می گردد. در همین مقاله هم نویسنده منطق سیستمی را مردود می داند در جایی آورده است: «نگاهی به منطق ارسطویی و منطق کل نگر (سیستمی) نشان میدهد که هیچ یک از این دو منطق قادر به تحلیل کامل یک پدیده نیستند چون …. منطق سیستمی نسبت جزء و کل را بررسی می کند و نه مولفه های ثابت و متغیر را». پاسخ ها را به اخنصار برگزار می کنم چون قصدم تحلیل محتوایی نیست. کار بنده هم تحلیل محتوایی نیست. چون قصدم از این یادداشت تبیین محتوای تفکر جناب صدرا نبود الان نیز این مجال را برای خود نگه می دارم که دلالت های متدلوژیک دیدگاه جناب صدرا برای کمک به نیاز امروزمان که بحث تحول علوم انسانی باشد، را بتوانم پوشش دهم.

پرسش دوم: درتطبیق میان دو مکتب فلسفی باید در ابتدا مبانی هر دو مکتـب ونتایـج آن به صـورت شـفاف و دقیـق بیان شـود و در ادامه بـه نتیجه گیـری و تطبیـق میـان آن دو پرداخـت.

پاسخ: با پیش فرض تطبیق و معرفی دو مکتب فلسفی این سخن کاملاً درستی است لیکن مقصود نویسنده از طرح دو مکتب، مقایسه آن دو به تمامه نیست بلکه تنها به روش شناسی دو منطق توجه دارد و دلالت های هر یک را در بحث تحول علوم انسانی دنبال می نماید که در ادامه خواهد آمد.

پرسش سوم: نویسـنده وقتـی بـه وحـدت وجـود اشـاره می کنـد توضیـح نمی دهـد وحـدت شـخصیه را مـد نظـر دارد یـا معنایـی دیگـر را مـراد کـرده اسـت.

پاسخ: نویسنده در این مقاله به وحدت شخصی وجود اشاره کرده است، لیکن همان گونه که بیان شد منظور از این یادداشت دلالت های روش شناختی آن است و نه توضیح دقیق مفاهیم پایه در دو مکتب، که بارها توسط نویسندگان دیگر بیان و تکرار شده اند.

چهارم: نویسنده درنکته دوم به مساله «حرکت جوهری» که یکی ازمبانـی مهـم و دقیـق فلسـفه صـدرا اسـت اشـاره می کنـد، جـدا از آن کـه توضیحـی دقیـق و فلسـفی از آن ارائـه نمی دهـد.

پنجم: بـرای تطبیـق بین منطق تکاملی و سـاختار فلسـفی صدرا بایـد بـه منطـق ملاصدرا اسـتناد شـود و توضیـح داده شـود، نـه صرفـا بـه هستی شناسـی او آن  هـم مبهـم و ناقـص.

در اینجا مایلم به چند نکته بپردازم. مباحث بنده بیشتر از جنس ساختاری و روش شناختی و نه از جنس محتوایی است. از جنس محتوایی نیست چون هر کس مانند جناب صدرای بزرگوار از مطالب سنگین فلسفی سخن براند لاجرم هم شارحان زیادی دارد و هم نقادان بزرگی. شاید بتوان جناب ملاهادی سبزواری و جناب علامه طباطبایی (ره) که از بزرگان و اکابر علمای شیعی هستند جزو بزرگترین نقادان جناب صدرا هم به حساب آورد، هر چند هیچ یک جناب ایشان را زیر سوال نبرده اند. این مباحث فراوان بحث شده اند و نمی تواند حداقل موضوعی قابل طرح برای اینجانب بوده باشد. دو دیگر آن که مجمل گویی در بسیاری از موارد، متن را در بسیاری از موارد تفسیر بردار می نماید. انچه در این یادداشت آمده است تلخیصی از مقاله مفصلی است که اگر مجال انتشار آن بود بهتر منظور راقم انتقال می یافت. و بالاخره هدف و غایت نویسنده می تواند نحوه نگارش متن را تحت تاثیر قرار دهد. بله مدرسی که می خواهد صدرا یا منطق تکاملی را تدریس نماید حتماً باید مقدماتی منظم را برای بیان منظور خود فراهم نماید لیکن وقتی تنها کشف دغدغه ی مبدع حکمت متعالیه و روش شناسی حاکم برآن اهمیت می یابد و این که روش شناسی و چالش های زمانه ما تا چه اندازه شباهت به چالش های زمانه ی ایشان دارد، شاید توجه به این که چه بخشی از سخنان ایشان نقل می شود یا نمی شود کمتر توجه ناقد محترم را به خود جلب نماید. قصد راقم در این یادداشت به هیچ عنوان توصیف این دو دیدگاه نیست چرا که بزرگان زیادی قبلاً این کار را کرده اند. به هر نقدیر، نویسنده این سطور ترجیح می دهد از فرصت استفاده نماید و روی اهداف خود از این یادداشت بیشتر شرح و بسط دهد. قصد نویسنده احصاء نکات و رویکرد جناب صدرا و دلالت های آن برای تحول در علوم انسانی است.

معهذا بنده به شخصه بابت دفاعی که ناقد محترم از نظرات جناب صدرا می نماید مشعوف می شوم و استفاده می کنم چون کار تخصصی ایشان تبیین حکمت متعالیه و امثالهم هست. اما هیچ یک از اینها کار، وظیفه و تخصص راقم نیست. مطمئناً  جناب صدرا پاسخگوی نیازها و چالش های زمانه خود بوده است. بی شک او را باید از تاثیرگذارتزین فیلسوفان متاله پس از ظهور اسلام دانست که هنوز هم هماوردی برای او متصور نیست. همه ی دغدغه ی جناب صدرا برقراری پیوند بین مشائیون و اشراقیون است. او در واقع می خواهد عرفان را استدلالی نماید زیرا غیر از زبان استدلال نمی توان با طرفداران مکتب مشاء صحبت نمود. همین ادراک از مساله جهان اسلام را جناب ابن سینا هم داشتند و در نمط نهم از کتاب اشارات شان همه مساعی خویش را بکار گرفتند تا این مهم را عملی سازند همین کار را هم کردند اما توفیقاتشان به اندازه ی جناب صدرا نبود.

طرح این بحث در مقطع زمانی فعلی آن هم در جایگاه تحول علوم انسانی این ارزش را دارد که ما به این نتیجه برسیم که دغدغه ی جناب صدرا تحول در علوم انسانی نبود. در آن زمان حاکمیت دیدگاه دکارت و مخصوصاً کانت بر علوم نبود. تفکر کانت که امروزه حاکم بر کل آکادمی های علمی جهان و از جمله کشور ماست بر این باور است که ظرفیت عقل انسانی تنها قادر به ادراک امور مشهود است و ما را به عالم غیب راهی نیست. اگر چنین اعتقادی بر نظام تعلیم و تربیت ما حاکم شود (شامل آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه) که تا حد زیادی هم حاکم شده است باید فاتحه اعتقادات دینی را خواند. متاسفانه وقتی که تعریف علم از «کشف واقع» به سمت «خلق واقع» تغییر جهت داد و کانت از طریق نظریه «قیف وارونه» این حکایت را رقم زد سمت و سوی دانش در عالم به سمت «سکولاریزم» و «سوبژکتیویسم»

در بعد فرهنگی رقم خورد. در بعد سیاسی نیز به حاکمیت لیبرالیسم و کاپیتالیسم انجامید. در شرق نیز مکاتب مارکسیسم و سوسیالیسم از طرف دیگر به مبانی دینی حمله ور شدند. خداوند بر علو درجات جناب علامه طباطبایی بیفزاید که با تاملات خویش در کتاب های فلسفه و روش رئالیسم بساط تفکر مارکسیستی را برای همیشه درهم پیچید.

بصیرت یعنی کاری که جناب مرحوم آخوند ملاصدرای شیرازی انجام داد که با دیدگاه حکمت متعالیه پیوندی وثیق بین مسلمین یا حداقل مکتب امامیه پایه گذاری کرد که از ثمرات آن دنیای اسلام تا ابد بهره مند خواهد شد. همچنین بصیرت را باید از آن جناب علامه طباطبایی دانست که خطر رشد روزافزون مارکسیسم در زمان خود را تشخیص داد و جانانه به میدان آمد و نجات بخش دین شد. اینک در زمانه ما چالش اصلی، حتا سیاست نیست (البته حاکمیت سیاسی هست که به لطف الهی حاصل است). آنچه امروز حاکمیت سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی را تهدید می کند مساله فرهنگ است. مشکل تفکر جناب کانت و البته کسانی که آن را توسعه دادند و نهایت سر از مدل انفجار اطلاعات درآورد و آبشخور تمدن مدرنیته امروزین گشت آن چیزی است که اگر برای آن طرحی نداشته باشیم تفکر قائل به واقعیت غیب را خواهد بلعید. در خصوص مطالبی که ناقد می فرمایند بحثی نیست اما سوال از ایشان این است که چگونه می توان با امتداد دادن تفکر صدرایی، قدمی برای تحول علوم انسانی اسلامی برداشت. دلالت ضمنی بحث آن که محقق علوم انسانی و متخصص تفکرات صدرایی، نباید در همین حد متوقف شود بلکه این مباحث در یک لایه ی زیرین تر باید به دنبال پاسخ های نظریه پردازانه و خلاقانه برای حل چالش های زمانه خود باشد. اگر امثال ماها به این صحنه ورود می کنیم تنها به دلیل ضرورت پرداختن به این مسائل است. جمع بین این مفاهیم به این نکته ختم می شود که متخصصین علوم انسانی و دلسوزان نظام از رشته های مختلف در یک تعامل و تعاطی افکار، داشته های خود را به میدان بیاورند. زیرا هر کدام در بخش هایی کمتر و در بخش هایی بیشتر تامل کرده اند. می خواهم بگویم اساتید بنده از لاک بحث های نظری خارج شوند و با امتداد زحمات امثال صدرا، ببینند چگونه امروز می توانند (شاید هم نیاز به تغییر داشته باشد نه از سوی بنده بلکه از سوی متخصصین) ما را از بن بست هایی که درگیر آنیم خارج نمایند؟ همان طور که عرض شد معمولاً مجمل گویی به دلایلی که ذکر آن رفت مشکل زاست.

در جمع بندی می گویم که نکات قابل تاملی فرمودید که در جای خود ارزشمند است. اما یک پیام هم بنده دارم که گرچه حفاظت از مرزهای اندیشه ورزی اندیشمندان بزرگی چون جناب صدرا بسیار وظیفه خطیری هست، اما از آن مهم تر، تلاش برای امتداد دادن این اندیشه های ناب در راستای حل چالش های فراوانی است که با وجود دلدادگی بسیار عالی مردم ایران به انقلاب اسلامی، هنوز روی زمین مانده اند وگرنه نباید ….. فیلسوفان بی شک یکی از گروه های تخصصی بسیار مهم برای خدمت رسانی در این خصوص می باشند. اگر امثال بنده با افتخار به این صحنه ها ورود کرده ایم از بابت پوشش دادن به خلاهایی است که در زمینه تحول علوم انسانی احساس می شود. همان طور که شاکله تمدن مدرن، بر علوم انسانی رایج استوار است، تمدن نوین اسلامی نیز بر منطقی نوینی، که در علوم انسانی اسلامی پایه گذاری می گردد، شکل می گیرد. باز هم تشکر از توجه تان.

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برنامه استقبال و برپایی میز«از من بپرس» هم زمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید، مراسم استقبال از آنان در تاریخ 28 مهرماه 1403 با حضور معاونین و کارشناسان دانشکده در ورودی ساختمان شماره 1 برگزار شد. مراسم معارفه در هر گروه آموزشی مراسم معارفه...
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر محمد نمازی، جناب آقای دکتر غلامحسین مهدوی، جناب آقای دکتر محمد حسین ستایش، جناب آقای دکتر بیژن خواجه نوری و جناب آقای دکتر اصغر میرفردی کسب عنوان پژوهشگر پر استناد پایگاه ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را که حاصل تلاش و زحمات...
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
انیمیشن «ربات وحشی» در تاریخ 20 آبان ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد صمیمیت و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت نقش...
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم جناب آقای دکتر روح اله شهنازی قرار گرفتن نام شما در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 که نشان از توانمندهای علمی شما بوده، تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
انیمیشن «رئیس مزرعه» در تاریخ 20 خرداد ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت...
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه» در تاریخ 9 خرداد ماه در سالن طالقانی برگزار شد. این کارگاه آموزشی که به مناسبت «هفته ملی جمعیت» و به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و...
درگذشت جناب دکتر مرزبان
درگذشت جناب دکتر مرزبان
با نهایت تأسف و تألم، درگذشت استاد پیشکسوت جناب دکتر حسین مرزبان را به اساتید ، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم شادی روان و رحمت واسعه الهی آرزومندیم
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
دفتر گروه تولیدی ب آ در تاریخ 9 خرداد ماه 1403 به همت جناب اقای دکتر عباس عباسی استاد بخش مدیریت و با حضور مدیران ارشد ب آ، مدیر محترم فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه جناب اقای دکتر مهدی اسکروچی، رییس محترم و معاون پژوهشی دانشکده، جمعی از اساتید...
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم با موضوع «ارتباط بهتر» در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار شد. در این نشست که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با مشارکت فعال شبکه امید دانشجویی درتاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه برگزار...
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
سلسله جلسات هفتگی «شبکه امید دانشجویی» در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه با حضور اعضای کانون آفتاب دانشگاه برگزار شد. در این نشست مقرر گردید امکان همکاری این دو گروه دانشجویی در موضوعات مشترک از قبیل بررسی معضلات اجتماعی و امیدسازی با برگزاری کارگاه‌های...
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
انیمیشن «پاندای کونگ فو کار4» در تاریخ 9 اردیبهشت ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان...
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی گرامیداشت روز معلم و استاد و تقدیر از اعضای پیشکسوت هیئت علمی و یاوران هیئت علمی ، شامگاه پنجشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای هیئت علمی در نارنجستان قوام برگزار شد.
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی با موضوع حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1403 رأس ساعت 11 تا 12.30 در محل سالن طالقانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار گردید. ارائه کننده: دکتر منصور طبیعی (عضو هیات علمی بخش جامعه¬شناسی) ناقد: دکتر...
برگزاری مراسم روز درختکاری
برگزاری مراسم روز درختکاری
مراسم گرامیداشت روز درختکاری توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی برگزار شد. در بخش اول این مراسم، مسابقات ورزشی دارت و پرتاب توپ با حضور پرشور و نشاط دانشجویان در ساختمان شماره 1 دانشکده اجرا شد. در بخش دیگر مراسم،...
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
انیمیشن «مهاجرت» در تاریخ 15 اسفند ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی برگزار شد، داستان سفر...
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
برنامه ی بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور حدود 40 نفر از دانشجویان دانشکده در تاریخ 16 اسفند ماه برگزار شد. در این بازدید 2 ساعته که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری شبکه امید دانشجویی ترتیب یافت، دانشجویان از بخش...
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
مجری طرح برگزیده دانشگاهی
مجری طرح برگزیده دانشگاهی
جناب آقای دکتر علیرضا امینی انتخاب شایسته جنابعالی به عنوان مجری طرح برگزیده دانشگاهی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1402 را صمیمانه تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.