آیا می‌توان از امتداد تفکر فلسفی ملاصدرا به فلسفه علوم انسانی دست یافت و در آن علم تحولی ایجاد نمود؟

آیا می‌توان از امتداد تفکر فلسفی ملاصدرا به فلسفه علوم انسانی دست یافت و در آن علم تحولی ایجاد نمود؟


آیا می‌توان از امتداد تفکر فلسفی ملاصدرا به فلسفه علوم انسانی دست یافت و در آن علم تحولی ایجاد نمود؟

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، در شماره ۳۴۳۲ روزنامه فرهیختگان ۲۱ مهر ۱۴۰۰ یادداشتی تحت‌ عنوان «نسبت حکمت متعالیه و منطق تکاملی» توسط دکتر سیدمحمدرضا تقوی منتشر و در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۰ در همان روزنامه نقدی بر این یادداشت گذاشته شد. دکتر تقوی در یادداشت دیگر به آن نقد پاسخ داده است که چکیده ای از آن در روزنامه ۵ آبان ماه منتشر شد. اکنون در ادامه متن کامل یادداشت از نظر شما می گذرد:

ضمن تشکر از توجهی که ناقد محترم داشته‌اند، ۵ پرسش را مطرح کرده‌اند:

پرسش نخست: …. بارهـا کلمـه سیسـتم و سـامانه بـودن عالـم آمـده اسـت، …. ایـن خوانش از عالم هسـتی بسـیار دوراسـت ازنگاه صدرا به ماهیت عالـم هسـتی».

پاسخ: آن چه ناقد محترم از کلمه سیستم برداشت کرده اند در بخشی، خدای ساعت ساز را تداعی می کند که بر همگان ابطال آن مبرهن است، و در بخشی نیز تفسیری است که طرفداران «تحلیل سیستمی» از سیستم دارند. ناقد محترم در تعریف سیستم ۴ گزاره را به نویسنده نسبت داده اند که نه به قرینه معنوی و نه به قرینه لفظی در این یادداشت ملاحظه نمی شود از جمله: ۱) …. ایـن اجـزا در کارکـرد سیسـتماتیک خـود پیـش مـی رود، ۲) … عالـم مجموعـه ایـن اجـزا اسـت، ۳) … قـوام عالـم بـه اجـزای خـود اسـت و ۴) … ماننـد سـاعت کـه مجموعـه ای از اجـزا اسـت. این نسبت های داده شده به نویسنده هم نادرست هستند و هم با هر مفهومی از توحید و با هر نگاهی از توحید فرسنگ ها فاصله دارند. جناب صدرا معتقد است تنها وجود بالذات خداوند متعال هست و سایرین حتی نبی مکرم اسلام (ص)، به عنوان گل سر سبد هستی، وجودشان بالعرض هست، حال چگونه ممکن است مجموعه ای از اجزاء بتوانند عالَم را تشکیل دهند؟ و خود به عنوان وجودهای بالعرض بتوانند خودشان را اداره نمایند؟

بنده که سواد متوسطی دارم ابراز می دارم که در هیچ متنی این عبارات را ندیده ام. کجای متن نویسنده اشاره می نماید که قوام عالَم به اجزای خود است. در حالی که حتا کمترین آشنایی با الفبای دیدگاه صدرا، به ما می آموزد که حتی برای آنی و کمتر از آنی، ایشان به قوام هیچ جزئی از اجزای عالَم معتقد نیست. کافی است کسی با مفهوم توحید صمدی، که جناب صدرا طرح می کند کمترین آشنایی داشته باشد. صدرایی که معتقد است توحید همه جا را پر کرده است و در این عالَم اجوفی وجود ندارد چگونه ممکن است چنین عباراتی را به وی نسبت داد؟ کجای این متن خدای عالَم را خدای ساعت ساز معرفی می نماید که عالَم را ساخته و در گوشه ای نظاره گر اوضاع این عالَم است پس هماهنگی این مفاهیم با «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ» آیت الکرسی و مفهوم «کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ» چه می شود؟ معتقدم ناقد محترم هم به این مفاهیم آشنا و هم معتقد است، اما در نسبت دادن آنها به نویسنده «ذهن خوانی» نموده است.

همچنین به نظرم از فحوای کلام نویسنده بتوان به راحتی دریافت که منظور نویسنده از واژه سیستم با انچه که طرفداران «تحلیل سیستمی» می گویند فراوان فاصله دارد. چرا که در انتهای ستون اول مقاله به طور واضحی تحلیل سیستمی را رد می نماید. شاید بهتر بود ناقد محترم این پرسش را مطرح می کردند که منظورتان از واژه «سیستم» چیست؟ این موارد در سایر یادداشت های نویسنده هم وجود دارد (برای نمونه تقوی، ۱۳۹۵، الگوی علوم انسانی اسلامی، انتشارات آفتاب توسعه). دیدگاه توحیدی، منطق سیستمی را منطق دینی نمی داند زیرا اولاً منطق سیستمی، پدیده ها را از منظر جزء و کل می بیند که دائماً در تغییر و حرکت هستند، و نه ثابت و متغیر، که نویسنده در برخی قسمت های دیگر توضیح می دهد. ثانیاً، غایت در منطق سیستمی محدود به تناسب رفتار های پدیده با محیط اطراف بوده، در حالی که در علم دینی، این غایت متناسب با غایت عالم تعریف می گردد. در همین مقاله هم نویسنده منطق سیستمی را مردود می داند در جایی آورده است: «نگاهی به منطق ارسطویی و منطق کل نگر (سیستمی) نشان میدهد که هیچ یک از این دو منطق قادر به تحلیل کامل یک پدیده نیستند چون …. منطق سیستمی نسبت جزء و کل را بررسی می کند و نه مولفه های ثابت و متغیر را». پاسخ ها را به اخنصار برگزار می کنم چون قصدم تحلیل محتوایی نیست. کار بنده هم تحلیل محتوایی نیست. چون قصدم از این یادداشت تبیین محتوای تفکر جناب صدرا نبود الان نیز این مجال را برای خود نگه می دارم که دلالت های متدلوژیک دیدگاه جناب صدرا برای کمک به نیاز امروزمان که بحث تحول علوم انسانی باشد، را بتوانم پوشش دهم.

پرسش دوم: درتطبیق میان دو مکتب فلسفی باید در ابتدا مبانی هر دو مکتـب ونتایـج آن به صـورت شـفاف و دقیـق بیان شـود و در ادامه بـه نتیجه گیـری و تطبیـق میـان آن دو پرداخـت.

پاسخ: با پیش فرض تطبیق و معرفی دو مکتب فلسفی این سخن کاملاً درستی است لیکن مقصود نویسنده از طرح دو مکتب، مقایسه آن دو به تمامه نیست بلکه تنها به روش شناسی دو منطق توجه دارد و دلالت های هر یک را در بحث تحول علوم انسانی دنبال می نماید که در ادامه خواهد آمد.

پرسش سوم: نویسـنده وقتـی بـه وحـدت وجـود اشـاره می کنـد توضیـح نمی دهـد وحـدت شـخصیه را مـد نظـر دارد یـا معنایـی دیگـر را مـراد کـرده اسـت.

پاسخ: نویسنده در این مقاله به وحدت شخصی وجود اشاره کرده است، لیکن همان گونه که بیان شد منظور از این یادداشت دلالت های روش شناختی آن است و نه توضیح دقیق مفاهیم پایه در دو مکتب، که بارها توسط نویسندگان دیگر بیان و تکرار شده اند.

چهارم: نویسنده درنکته دوم به مساله «حرکت جوهری» که یکی ازمبانـی مهـم و دقیـق فلسـفه صـدرا اسـت اشـاره می کنـد، جـدا از آن کـه توضیحـی دقیـق و فلسـفی از آن ارائـه نمی دهـد.

پنجم: بـرای تطبیـق بین منطق تکاملی و سـاختار فلسـفی صدرا بایـد بـه منطـق ملاصدرا اسـتناد شـود و توضیـح داده شـود، نـه صرفـا بـه هستی شناسـی او آن  هـم مبهـم و ناقـص.

در اینجا مایلم به چند نکته بپردازم. مباحث بنده بیشتر از جنس ساختاری و روش شناختی و نه از جنس محتوایی است. از جنس محتوایی نیست چون هر کس مانند جناب صدرای بزرگوار از مطالب سنگین فلسفی سخن براند لاجرم هم شارحان زیادی دارد و هم نقادان بزرگی. شاید بتوان جناب ملاهادی سبزواری و جناب علامه طباطبایی (ره) که از بزرگان و اکابر علمای شیعی هستند جزو بزرگترین نقادان جناب صدرا هم به حساب آورد، هر چند هیچ یک جناب ایشان را زیر سوال نبرده اند. این مباحث فراوان بحث شده اند و نمی تواند حداقل موضوعی قابل طرح برای اینجانب بوده باشد. دو دیگر آن که مجمل گویی در بسیاری از موارد، متن را در بسیاری از موارد تفسیر بردار می نماید. انچه در این یادداشت آمده است تلخیصی از مقاله مفصلی است که اگر مجال انتشار آن بود بهتر منظور راقم انتقال می یافت. و بالاخره هدف و غایت نویسنده می تواند نحوه نگارش متن را تحت تاثیر قرار دهد. بله مدرسی که می خواهد صدرا یا منطق تکاملی را تدریس نماید حتماً باید مقدماتی منظم را برای بیان منظور خود فراهم نماید لیکن وقتی تنها کشف دغدغه ی مبدع حکمت متعالیه و روش شناسی حاکم برآن اهمیت می یابد و این که روش شناسی و چالش های زمانه ما تا چه اندازه شباهت به چالش های زمانه ی ایشان دارد، شاید توجه به این که چه بخشی از سخنان ایشان نقل می شود یا نمی شود کمتر توجه ناقد محترم را به خود جلب نماید. قصد راقم در این یادداشت به هیچ عنوان توصیف این دو دیدگاه نیست چرا که بزرگان زیادی قبلاً این کار را کرده اند. به هر نقدیر، نویسنده این سطور ترجیح می دهد از فرصت استفاده نماید و روی اهداف خود از این یادداشت بیشتر شرح و بسط دهد. قصد نویسنده احصاء نکات و رویکرد جناب صدرا و دلالت های آن برای تحول در علوم انسانی است.

معهذا بنده به شخصه بابت دفاعی که ناقد محترم از نظرات جناب صدرا می نماید مشعوف می شوم و استفاده می کنم چون کار تخصصی ایشان تبیین حکمت متعالیه و امثالهم هست. اما هیچ یک از اینها کار، وظیفه و تخصص راقم نیست. مطمئناً  جناب صدرا پاسخگوی نیازها و چالش های زمانه خود بوده است. بی شک او را باید از تاثیرگذارتزین فیلسوفان متاله پس از ظهور اسلام دانست که هنوز هم هماوردی برای او متصور نیست. همه ی دغدغه ی جناب صدرا برقراری پیوند بین مشائیون و اشراقیون است. او در واقع می خواهد عرفان را استدلالی نماید زیرا غیر از زبان استدلال نمی توان با طرفداران مکتب مشاء صحبت نمود. همین ادراک از مساله جهان اسلام را جناب ابن سینا هم داشتند و در نمط نهم از کتاب اشارات شان همه مساعی خویش را بکار گرفتند تا این مهم را عملی سازند همین کار را هم کردند اما توفیقاتشان به اندازه ی جناب صدرا نبود.

طرح این بحث در مقطع زمانی فعلی آن هم در جایگاه تحول علوم انسانی این ارزش را دارد که ما به این نتیجه برسیم که دغدغه ی جناب صدرا تحول در علوم انسانی نبود. در آن زمان حاکمیت دیدگاه دکارت و مخصوصاً کانت بر علوم نبود. تفکر کانت که امروزه حاکم بر کل آکادمی های علمی جهان و از جمله کشور ماست بر این باور است که ظرفیت عقل انسانی تنها قادر به ادراک امور مشهود است و ما را به عالم غیب راهی نیست. اگر چنین اعتقادی بر نظام تعلیم و تربیت ما حاکم شود (شامل آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه) که تا حد زیادی هم حاکم شده است باید فاتحه اعتقادات دینی را خواند. متاسفانه وقتی که تعریف علم از «کشف واقع» به سمت «خلق واقع» تغییر جهت داد و کانت از طریق نظریه «قیف وارونه» این حکایت را رقم زد سمت و سوی دانش در عالم به سمت «سکولاریزم» و «سوبژکتیویسم»

در بعد فرهنگی رقم خورد. در بعد سیاسی نیز به حاکمیت لیبرالیسم و کاپیتالیسم انجامید. در شرق نیز مکاتب مارکسیسم و سوسیالیسم از طرف دیگر به مبانی دینی حمله ور شدند. خداوند بر علو درجات جناب علامه طباطبایی بیفزاید که با تاملات خویش در کتاب های فلسفه و روش رئالیسم بساط تفکر مارکسیستی را برای همیشه درهم پیچید.

بصیرت یعنی کاری که جناب مرحوم آخوند ملاصدرای شیرازی انجام داد که با دیدگاه حکمت متعالیه پیوندی وثیق بین مسلمین یا حداقل مکتب امامیه پایه گذاری کرد که از ثمرات آن دنیای اسلام تا ابد بهره مند خواهد شد. همچنین بصیرت را باید از آن جناب علامه طباطبایی دانست که خطر رشد روزافزون مارکسیسم در زمان خود را تشخیص داد و جانانه به میدان آمد و نجات بخش دین شد. اینک در زمانه ما چالش اصلی، حتا سیاست نیست (البته حاکمیت سیاسی هست که به لطف الهی حاصل است). آنچه امروز حاکمیت سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی را تهدید می کند مساله فرهنگ است. مشکل تفکر جناب کانت و البته کسانی که آن را توسعه دادند و نهایت سر از مدل انفجار اطلاعات درآورد و آبشخور تمدن مدرنیته امروزین گشت آن چیزی است که اگر برای آن طرحی نداشته باشیم تفکر قائل به واقعیت غیب را خواهد بلعید. در خصوص مطالبی که ناقد می فرمایند بحثی نیست اما سوال از ایشان این است که چگونه می توان با امتداد دادن تفکر صدرایی، قدمی برای تحول علوم انسانی اسلامی برداشت. دلالت ضمنی بحث آن که محقق علوم انسانی و متخصص تفکرات صدرایی، نباید در همین حد متوقف شود بلکه این مباحث در یک لایه ی زیرین تر باید به دنبال پاسخ های نظریه پردازانه و خلاقانه برای حل چالش های زمانه خود باشد. اگر امثال ماها به این صحنه ورود می کنیم تنها به دلیل ضرورت پرداختن به این مسائل است. جمع بین این مفاهیم به این نکته ختم می شود که متخصصین علوم انسانی و دلسوزان نظام از رشته های مختلف در یک تعامل و تعاطی افکار، داشته های خود را به میدان بیاورند. زیرا هر کدام در بخش هایی کمتر و در بخش هایی بیشتر تامل کرده اند. می خواهم بگویم اساتید بنده از لاک بحث های نظری خارج شوند و با امتداد زحمات امثال صدرا، ببینند چگونه امروز می توانند (شاید هم نیاز به تغییر داشته باشد نه از سوی بنده بلکه از سوی متخصصین) ما را از بن بست هایی که درگیر آنیم خارج نمایند؟ همان طور که عرض شد معمولاً مجمل گویی به دلایلی که ذکر آن رفت مشکل زاست.

در جمع بندی می گویم که نکات قابل تاملی فرمودید که در جای خود ارزشمند است. اما یک پیام هم بنده دارم که گرچه حفاظت از مرزهای اندیشه ورزی اندیشمندان بزرگی چون جناب صدرا بسیار وظیفه خطیری هست، اما از آن مهم تر، تلاش برای امتداد دادن این اندیشه های ناب در راستای حل چالش های فراوانی است که با وجود دلدادگی بسیار عالی مردم ایران به انقلاب اسلامی، هنوز روی زمین مانده اند وگرنه نباید ….. فیلسوفان بی شک یکی از گروه های تخصصی بسیار مهم برای خدمت رسانی در این خصوص می باشند. اگر امثال بنده با افتخار به این صحنه ها ورود کرده ایم از بابت پوشش دادن به خلاهایی است که در زمینه تحول علوم انسانی احساس می شود. همان طور که شاکله تمدن مدرن، بر علوم انسانی رایج استوار است، تمدن نوین اسلامی نیز بر منطقی نوینی، که در علوم انسانی اسلامی پایه گذاری می گردد، شکل می گیرد. باز هم تشکر از توجه تان.

 

 

summary-address :

آخرین اخبار

گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
به مناسبت هفته پژوهش بخش حسابداری با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی 4 رویداد کارگاه و سخنرانی علمی را در روزهای 24 تا 26 آذرماه برگزار نمود. در روز اول، دکتر امین ناظمی عضو هیأت علمی بخش حسابداری کارگاه طرح پژوهشی با...
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
در تاریخ یکشنبه 23 آذر ماه 1404 کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط جناب آقای دکتر اصغر میرفردی دانشیار محترم آن بخش از ساعت 11 لغایت 13 در سالن صدر دانشکده برگزار گردید و در آن مفاهیم پایه، اصول و روشهای نگارش...
برگزاری مراسم روز دانشجو
برگزاری مراسم روز دانشجو
مراسم روز دانشجو 16 آذر 1404(مصادف با روز دانشجو ) از ساعت 12 لغایت 14 در سالن صدر با حضور جناب آقای دکتر حبیب‌الله رعنایی، رئیس محترم دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هیات رئیسه دانشکده و حدود 150 نفر از دانشجویان برگزار گردید. در آغاز...
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخارآفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت انجمن‌های علمی مدیریت: مقام اول به عنوان برگزیده سکوی ملی، مقام دوم در حوزه پژوهشی با آرزوی موفقیت روزافزون معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد،...
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم عضو محترم هیأت علمی بخش جغرافیا موفق به دریافت عنوان پژوهشگر برگزیده علوم انسانی در سطح کشور گردیدند. این افتخارآفرینی مایه مباهات جامعه‌ علمی به ویژه دانشگاه شیراز است. این موفقیت ارزنده را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و از...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404 به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: حسابداری میراثی سخنران: دکتر محمدحسین صفرزاد ساعت برگزاری: 9 - 10:30 محل برگزاری: سالن صدر سخنرانی...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: چسبندگی هزینه‌ها در شرکت پالایش سخنران: دکتر امین ناظمی ساعت برگزاری: 9-12 محل برگزاری: سالن صدر کارگاه آموزشی: مقاله نویسی سخنران: دکتر مریم هاشم پور ساعت برگزاری:...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای سخنران: دکتر زینب مهتری سخنرانی علمی: ارتباط با صنعت سخنران: دکتر محمدرضا ظهیرامامی سخنرانی علمی: اخلاق در پژوهش سخنران:...
نشست تخصصی
نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران"
انجمن علمی جغرافیا به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کند: نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران" سخنران: دکتر عبدالرسول خیراندیش زمان: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ | ساعت ۱۲_۱۰ مکان: دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی_ساختمان شماره۳_طبقه۲_سالن طالقانی
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس: ▫️دکتر سیدمحمدهاشم حسینی «استاد علوم و صنایع غذایی»؛ ▫️دکتر صدیقه سینا «دانشیار مهندسی هسته‌ای»؛ ▫️دکتر محمد همتی‌نفر «دانشیار تربیت بدنی»؛ ▫️دکتر مهدی جاویدی «دانشیار...
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز توسط تیم والیبال دانشکده علوم اجتماعی این دوره از مسابقات با حضور 8 تیم از دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز در آبان ماه 1404 انجام شد مسابقات دوهفته به طول انجامید ( دوهفته پایانی آبان...
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز: کسب رتبه شایسته تقدیر بخش پژوهشی در گروه علوم انسانی و همچنین دریافت عنوان ارزشمند *انجمن علمی برگزیده کشوری* (سکوی حرکت) در هجدهمین جشنواره بین المللی حرکت افتخارآفرینان ملی: عطری جانی...
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
آیین گرامیداشت هفته پژوهش‌ و فناوری سال ۱۴۰۴ با همت استانداری فارس و دانشگاه شیراز برگزار می شود: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تاریخ: 8 تا 10آذر ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷ جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران،...
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
پیرو مجوز صادره از سوی معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، این آزمون با هدف تأمین نیروی انسانی کارآمد و تقویت...
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
فقر؛ مسئله فردی یا ساختاری؟ نگاهی اقتصادی «اعداد همیشه بی‌طرف نیستند؛ گاهی فقط روایت ساختارند.» سخنران دکتر روح اله شهنازی زمان: سه شنبه ۴ آذر ساعت ۱۱ الی ۱۲.۳۰ مکان: تالار طالقانی
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز با حضور بیش‌از ۵۰ ایران‌شناس از ۲۱ کشور جهان با سخنرانی: ▫️دکتر محمدیوسف نیری، استادتمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با عنوان «حافظ منادی آزادگی و مهرورزی»؛ ▫️دکتر بهزاد مریدی،...
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
مهلت ارسال آثار حداکثر تا 15 آذر 1404 می‌باشد.
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
سفر به دنیای دانشجویی: از کجا شروع کردیم؟ تاریخ برگزاری: 27/08/1404 مکان برگزاری: سالن کنفرانس دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی نشست «سفر به دنیای دانشجویی» از سلسله برنامه‌های گفت‌وگو محور صحبت باهم،...
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
فراخوان پانزدهمین دوره انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
جشن استقبال از دانشجویان ورودی جدید رشته مدیریت در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده با همکاری انجمن علمی مدیریت برگزار شد. این برنامه با هدف آشنایی دانشجویان تازه وارد با محیط دانشگاه اساتید امکانات آموزشی و همچنین ایجاد...