اقتصاد علم دینی

اقتصاد علم دینی


اقتصاد علم دینی

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، از زمانی که دکتر علی پایا در مقاله وزین «ملاحظاتی نقادانه درباره دو مفهوم علم دینی و علم بومی» منتشر شده در فصلنامه علمی حکمت و فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی(ره) (دوره 3، شماره 10-11، تیر 1386 صفحات 39-76) https://wph.atu.ac.ir/article_6689.html به این نکته اشاره کردند که «در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی‌ در ‌ایران، کسانی به ابتکار شخصی یا با توجه به الگوهای سایر کشو‌های اسلامی‌، به خصوص پاکستان در دوران ضیاء الحق، صدای ضرورت تولید «علم اسلامی» را بلند کردند و برای عملی ساختن ‌ایده خود، بودجه‌ های کلانی هزینه نمودند و همان‌گونه که طرح‌ های همکاران ضیاء الحق که صدها میلیون دلار از کیسه عربستان سعودی برای آن ‌ها هزینه شده بود، به هیچ ‌جا نرسید، کوشش ‌های همتایان ‌ایرانی آنان نیز بی‌نتیجه ماند؛ چراکه شور و هیجان سال‌ های اولیه بعد از مدتی از میان رفت و روشن نشد بودجه‌ های اختصاص یافته، صرف چه فعالیت‌هایی شد.»

انتظار می رفت شخصیت ها و مراکز فعال در زمینه علم دینی و علوم انسانی اسلامی در قالب تحقیقی به این شبهه پاسخ دهند و روشن سازند که مراکز فعال در زمینه علم دینی و علوم انسانی اسلامی در مقایسه با مراکز فعال در زمینه علم و علوم انسانی رایج چه هزینه هایی کرده اند و چه دستاوردهایی داشته اند. اما متاسفانه تا جایی که سراغ دارم چنین تحقیقی انجام نشده یا دست کم در قالب کتاب یا مقاله ای منتشر نگردیده است.

در راستای پیشنهاد نشریه علمی مطالعات علم دینی، به نظرم تأسیس یک گروه پژوهشی با چنین عنوانی نیز می تواند مفید باشد، گروهی که به مطالعه درباره تاریخ، تبارشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و آینده علم دینی و علوم انسانی اسلامی بپردازد.

به نظر می رسد برای پاسخ به شبهه دکتر پایا باید به چندین پرسش پاسخ داد.

۱. سهم تحقیق و توسعه در کشور از کل بودجه
۲. شناسایی مراکز فعال در زمینه علوم انسانی و فعالیت های آنها اعم از تدریس و تحقیق و نشریه و همایش و ….
۳. سهم مراکز فعال در زمینه علوم انسانی از کل بودجه تحقیق و توسعه
۴. شناسایی مراکز فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی و فعالیت های آنها اعم از تدریس و تحقیق و نشریه و همایش و ….
۵. سهم مراکز فعال در زمینه علم دینی و علوم انسانی اسلامی از کل بودجه مراکز مرتبط با علوم انسانی
و ….

البته طبیعی است با توجه به دشواری های دسترسی به آمار و ارقام بودجه ای در کشور انجام چنین تحقیقی به صورت دقیق بسیار دشوار خواهد بود، اما سیاستگذاران این عرصه (به خصوص شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی چاره ای ندارد جر این که تصویری صحیح از اقتصاد علم دینی داشته باشد.

البته برای دقت بیشتر در این زمینه باید آن بخش از فعالیتهای مراکز مرتبط با علوم انسانی اسلامی که در چارچوب این بحث نیست را از فهرست خارج ساخت. برای مثال در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که رسالت آن دست یابی به علوم انسانی اسلامی است) دو گروه تاریخ اسلام (با ۱۳۳ اثر) و قرآن پژوهی (با ۸۷ اثر) پر اثرترین گروه های پژوهشی این پژوهشگاه هستند، اما اکثر آثار منتشره این دو گروه ارتباط مستقیمی با بحث تحول علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی ندارد و تحقیقاتی است که در هر گروه پژوهشی تاریخ اسلام و قرآن پژوهی می توانست انجام گیرد و منتشر شود.

به نظر می رسد برنامه ریزی برای انجام یک تحقیق در زمینه اقتصاد علوم انسانی اسلامی، برای سیاستگذاران این عرصه لازم است تا نسبت هزینه به فایده را در این حوزه مطالعاتی روشن سازند و در صورتی که بودجه های اختصاص داده شده به این موضوع درست هزینه نمی شود چاره ای اندیشیده شود یا اگر بودجه های مربوطه کمتر از انتظاراتی است که در این زمینه وجود دارد، باز تدبیر جدیدی به کار بسته شود.

برای انجام تحقیق در زمینه اقتصاد علم دینی/علوم انسانی اسلامی به چه پرسشهایی باید پاسخ داد؟

چنین تحقیقی با چه چالشهایی روبرو خواهد بود؟

پیش از این درباره ضرورت انجام تحقیق در زمینه اقتصاد علم دینی/علوم انسانی اسلامی اشاره ای صورت گرفت و برخی از اقداماتی که در این زمینه باید انجام داد بیان شد از جمله:
مشخص کردن سهم تحقیق و توسعه در کشور از کل بودجه
مشخص کردن سهم مراکز فعال در زمینه علوم انسانی از کل بودجه تحقیق و توسعه
مشخص کردن سهم مراکز فعال در زمینه علم دینی و علوم انسانی اسلامی از کل بودجه مراکز مرتبط با علوم انسانی.
و …

اما در این زمینه با چالشهایی روبرو هستیم:

تعریف ما از علوم انسانی اسلامی چیست؟ پاسخ به این پرسش می تواند در این که چه مراکزی را باید در تحقیق اقتصاد علم دینی لحاظ کرد یا نکرد تأثیر گذار باشد.

برای مثال گاه مشاهده می کنیم که کل مجلات و مقالات حوزوی در عملکرد حوزه علمیه در قبال علوم انسانی اسلامی مطرح می شود. اگر این مبنا را اختیار کنیم باید کل بودجه حوزه های علمیه را (اعم از بودجه های رسمی و غیر رسمی (شامل وجوهات و …) را در تحلیل خود از اقتصاد علوم انسانی اسلامی وارد کنیم. این در حالی است که هم موافقان هم مخالفان علم دینی بارها بر تفکیک علوم اسلامی مانند فقه و اصول و تفسیر و … از علوم انسانی اسلامی تصریح کرده اند. این که کل مقالات و مجلات حوزوی در زمره تلاش حوزه در زمینه علوم انسانی اسلامی گزارش می شود، نشان می دهد گزارش دهنده به تفکیک علوم اسلامی که در حوزه های علمیه سابقه داشته و علوم انسانی اسلامی که در پی چالش با علوم انسانی غربی و تلاش برای چاره جویی در مواجهه با آن پدید آمده، توجهی نداشته است.

اما باید توجه داشت که بخشهایی از حوزه علمیه به بحث علوم انسانی اسلامی ورود پیدا کرده اند. برای مثال در سطوح سه و چهار حوزه علمیه تخصص‌هایی مانند فقه علوم اسلامی یا علوم انسانی اسلامی تدریس می شود که باید مشخص کرد چه بخش چه سهمی از کل حوزه علمیه را در بر می گیرد و در نتیجه چه سهمی از بودجه حوزه را باید در فهرست بودجه علوم انسانی اسلامی در نظر گرفت.

از سوی دیگر در مراکزی که در فضای علوم انسانی اسلامی فعالیت می کنند، مراکزی تأسیس شده است که به بحث تحول علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی و … می پردازند و در نتیجه بخشی از بودجه آن مرکز را جذب می کنند. برای مثال دو پژوهشکده تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شیراز یا پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی یا …..

از سوی دیگر بخشی از فعالیت های مراکز متولی علوم انسانی اسلامی ارتباط مستقیمی با این موضوع ندارد که در یادداشت قبلی به دو گروه تاریخ و قرآن پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کردم که با فاصله زیادی نسبت به دیگر گروه های این پژوهشگاه، بیشترین آثار منتشره این پژوهشگاه را به خود اختصاص داده اند در حالی که بخش عمده این آثار ارتباطی با علوم انسانی اسلامی ندارد.

از سوی دیگر برخی از مراکز فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی ردیف بودجه مصوب ندارند، بلکه بودجه آنها ذیل مراکز دیگر دارای ردیف بودجه تعریف شده است.

در نهایت ارزیابی هزینه فایده جریان علوم انسانی اسلامی و مقایسه آن با جریان علوم انسانی رایج کار دشوارتری است که ملاحظات نظری فراوانی را طلب می کند.

و ….

با وجود تمام دشواری ها در زمینه مطالعه اقتصاد علوم انسانی اسلامی، انجام چنین پژوهشی برای کشوری که تعالی علوم انسانی در اسناد بالادستی آن تکرار می شود امری ضروری است.*

*نویسنده: دکتر سیدمحمدتقی موحد ابطحی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
سرکار خانم دکتر مکرم (پژوهشگر برتر دانشگاه در امتیاز ویژه مقالات، سرآمد پژوهشی دانشکده و پژوهشگر دو درصد در استنادات)جناب آقای دکتر صمدی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه تالیف کتاب)جناب آقای دکتر شهنازی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه علوم انسانی و...
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برنامه استقبال و برپایی میز«از من بپرس» هم زمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید، مراسم استقبال از آنان در تاریخ 28 مهرماه 1403 با حضور معاونین و کارشناسان دانشکده در ورودی ساختمان شماره 1 برگزار شد. مراسم معارفه در هر گروه آموزشی مراسم معارفه...
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر محمد نمازی، جناب آقای دکتر غلامحسین مهدوی، جناب آقای دکتر محمد حسین ستایش، جناب آقای دکتر بیژن خواجه نوری و جناب آقای دکتر اصغر میرفردی کسب عنوان پژوهشگر پر استناد پایگاه ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را که حاصل تلاش و زحمات...
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
انیمیشن «ربات وحشی» در تاریخ 20 آبان ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد صمیمیت و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت نقش...
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم جناب آقای دکتر روح اله شهنازی قرار گرفتن نام شما در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 که نشان از توانمندهای علمی شما بوده، تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
انیمیشن «رئیس مزرعه» در تاریخ 20 خرداد ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت...
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه» در تاریخ 9 خرداد ماه در سالن طالقانی برگزار شد. این کارگاه آموزشی که به مناسبت «هفته ملی جمعیت» و به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و...
درگذشت جناب دکتر مرزبان
درگذشت جناب دکتر مرزبان
با نهایت تأسف و تألم، درگذشت استاد پیشکسوت جناب دکتر حسین مرزبان را به اساتید ، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم شادی روان و رحمت واسعه الهی آرزومندیم
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
دفتر گروه تولیدی ب آ در تاریخ 9 خرداد ماه 1403 به همت جناب اقای دکتر عباس عباسی استاد بخش مدیریت و با حضور مدیران ارشد ب آ، مدیر محترم فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه جناب اقای دکتر مهدی اسکروچی، رییس محترم و معاون پژوهشی دانشکده، جمعی از اساتید...
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم با موضوع «ارتباط بهتر» در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار شد. در این نشست که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با مشارکت فعال شبکه امید دانشجویی درتاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه برگزار...
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
سلسله جلسات هفتگی «شبکه امید دانشجویی» در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه با حضور اعضای کانون آفتاب دانشگاه برگزار شد. در این نشست مقرر گردید امکان همکاری این دو گروه دانشجویی در موضوعات مشترک از قبیل بررسی معضلات اجتماعی و امیدسازی با برگزاری کارگاه‌های...
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
انیمیشن «پاندای کونگ فو کار4» در تاریخ 9 اردیبهشت ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان...
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی گرامیداشت روز معلم و استاد و تقدیر از اعضای پیشکسوت هیئت علمی و یاوران هیئت علمی ، شامگاه پنجشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای هیئت علمی در نارنجستان قوام برگزار شد.
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی با موضوع حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1403 رأس ساعت 11 تا 12.30 در محل سالن طالقانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار گردید. ارائه کننده: دکتر منصور طبیعی (عضو هیات علمی بخش جامعه¬شناسی) ناقد: دکتر...
برگزاری مراسم روز درختکاری
برگزاری مراسم روز درختکاری
مراسم گرامیداشت روز درختکاری توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی برگزار شد. در بخش اول این مراسم، مسابقات ورزشی دارت و پرتاب توپ با حضور پرشور و نشاط دانشجویان در ساختمان شماره 1 دانشکده اجرا شد. در بخش دیگر مراسم،...
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
انیمیشن «مهاجرت» در تاریخ 15 اسفند ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی برگزار شد، داستان سفر...
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
برنامه ی بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور حدود 40 نفر از دانشجویان دانشکده در تاریخ 16 اسفند ماه برگزار شد. در این بازدید 2 ساعته که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری شبکه امید دانشجویی ترتیب یافت، دانشجویان از بخش...
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق