بخش دهم دستاوردهای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز

بخش دهم دستاوردهای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز


بخش دهم دستاوردهای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، دکتر سید محمد رضا تقوی استاد دانشگاه شیراز و عضو پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی در یادداشتهایی به دستاوردهای پژوهشکده تحول دانشگاه شیراز پس از یک دهه تلاش پرداخته است که در ادامه قسمت دهم آن را می خوانید:

قسمت قبلی یادداشت را اینجا بخوانید!

۸۸) حرکت و تبیین زمان و مکان در منطق اصالت ولایت

الف) در هر حرکتی باید وجه اشتراک و وجه اختلاف (در مبدا و مقصد حرکت) مشخص باشد.

ب) این وجه مشترک و وجه اختلاف باید به امر واحدی برگردد.

ج) وجه اشتراک نباید فعلیت خاصی داشته باشد. زیرا فعلیت به معنای انفصال و تباین می باشد.

د) وجه اشتراک نباید قابلیت محض باشد و بتواند هر تعینی را به خودش بگیرد زیرا قابلیت محض برابر با اتصال محض است (به عبارت دیگر، همه چیز هست و هیچ چیز نیست).

ه) در هر حرکتی باید یک امر اضافی (یا خلق اضافه) داشته باشیم و از خارج از سیستم چیزی به شیء اضافه گردد. به جابجایی و انتقال شیء با همان ظرفیت موجود حرکت اطلاق نمی شود. به حرکت اخیر حرکت مکانی گفته می شود در حالی که حرکت باید زمانی بوده و زمان را تفسیر نماید. حرکت زمانی را همان اضافه شدن چیزی به شیء معنا می کنیم.

ه) در نفس حرکت باید تعلق و جاذبه و میل و کشش وجود داشته باشد. صرف حضور شیء و حتا رابطه نمی توان از آن تلقی حرکت نمود.

و) حتماً در حرکت باید مقصدی در خارج از پدیده وجود داشته باشد. یعنی شیء به وضعیت جدیدی منتقل شود که در ابتدا فاقد آن بود. وجود این مقصد هم قبل از شیء متحرک باید وجود داشته باشد.

ز) حرکت در زمان حال نیازمند وجود مقصد و هدف در زمان حاضر است. هدف نمی تواند بعد از حرکت بوجود آید.

ح) شیء متحرک باید در حرکت فاعلیت داشته باشد، و اگر فعلیت محض باشد هیچ حرکتی اتفاق نمی افتد. رابطه و فعلیت تعلقی (به معنی داشتن تعین خاصی) هم نمی تواند کارساز در تبیین (و مصحح) حرکت باشد. زیرا بدون ویژگی فاعلیت، شیء به حالت ایستا خواهد بود. اساس پیدایش حرکت بر فاعلیت است.

ط) اگر غایت را هم فاعلی تفسیر کردیم آنگاه یک جاذبه ی دو طرفه بین شیء و غایت ایجاد می شود (یا شرط حرکت وجود جاذبه دو طرفه است). در این صورت هم مبداء (شیء) و هم مقصد (غایت) هر دو فاعل هستند، هر دو بالفعل حضور دارند، هر دو باید جاذبه داشته باشند، هر دو بالفعل تعین ندارند بنابراین حرکت متشکل از ۳ عنصر است: پدیده، غایت و رابطه ی تعلقی بین این دو.

ی) توجه داریم که حرکت در نظام اتفاق می افتد. یعنی پدیده نمی تواند در یک حرکت بریده از خداوند متعال و سایر فاعل ها باشد. در حقیقت، پدیده باید از طریق نظام به غایت متصل شود. هر تحرکی از سوی پدیده بدون تولی به ولایت بالاتر را نمی توان بر آن نام حرکت نهاد.

ک) پدیده به خاطر ویژگی فاعل بودنش، می تواند منزلت خود را کم یا زیاد نماید در این صورت میزان هماهنگی با نظام تنها در هماهنگی با فاعل های بالاتر لازم می شود. اگر پدیده در پایین نظام باشد باید از طریق فاعل های تبعی (قانون) به نظام متصل شود اما اگر پدیده فاعل تصرفی باشد می تواند با فاعل های ولایی در ارتباط باشد که طبعاً کیفیت این تعامل بسیار بالاتر است.

ل) فاعلیت پدیده نسبت به فاعل غایی صرفاً فاعلیت تقاضایی است. در این حالت امداد خداوند بر اساس مشیت الهی و ظرفیت و مصلحت پدیده خواهد بود. در واقع تقاضای فرد باید ضربدر تقاضا و مصلحت نظام شود تا مصلحت کل در نظر گرفته شود (مثل تقاضای ظهور از طرف برخی افراد، که باید شرایط خاصش مهیا شده باشد).

م) طرف تعلق نمی تواند کیفیت (هر کیفیت و خواست متعینی) باشد بلکه باید فاعلیت باشد (نفس خواست و اراده مولا)، چون در غیر این صورت حرکت اساساً قفل می شود.

ن) شرط دیگر حرکت، بیزاری از تعلقات در حد انقطاع الی الله و معیت با ولایت در حد حداکثر توان است و تنها شاخص حرکت عمودی یا زمانی، ملحق شدن به ولایت امام است. چون امام است که فرد را به غایت وصل می کند. زیرا دستگاه ابلیس آن قدر ظلمات متعدد ایجاد کرده است که کمتر کسی می تواند در این حرکت زمانی توفیق یابد. هر اندازه معیت با امام و تولی بیشتر باشد انقطاع فرد از تعلّقات و تکیّفات بیشتر و حرکت زمانی نرخ شتاب بیشتری می گیرد.

۸۹) وحدت و کثرت در دیدگاه اصالت فاعلیت

الف) وحدت را وحدت ترکیبی و کثرت را کثرت ترکیبی می دانند.

ب) تعالی را در تکثیر وحدت ترکیبی و کثرت ترکیبی می دانند. هر چقدر وحدت ترکیبی و کثرت ترکیبی بیشتر شوند رشد و تعالی بیشتر خواهد بود.

ج) منظور از کثرت ترکیبی، اجزاء و مولفه های یک شیء یا پدیده است که در ارتباط با هم (بر مبنای اصالت ربط) بوده، حضور و فعلیت تعلقی دارند (بر مبنای اصالت تعلق)، به معنای آن که کثرات، علاقمند به متعلق بودن به فاعل بالاتر دارند، و در نهایت خاصیت فاعلی بودن دارند (بر مبنای اصالت فاعلیت)، به معنای آن که در تعین دادن به خودشان فعال هستند. البته منظور این نیست که به هر اندازه که اشیاء بخواهند می توانند فاعل باشند و به خود تعین ببخشند و نه آن اندازه نامتعین و دارای ابهام هستند که نتوانند هیچ منزلتی را اختیار نمایند.

د) منظور از وحدت ترکیبی، وحدت بین مولفه های اصلی و محوری در عالَم است. برآیند مولفه های کثرت های ترکیبی، یک کل، مربوط به یک پدیده یا شیء می باشد. هرگاه برآیندهای مختلف چند کثرت ترکیبی در کنار هم جمع شوند و شرایط فعلیت (حرکت مکانی) و فاعلیت و جاذبه و حرکت زمانی بین آنها برقرار باشد، وحدت ترکیبی اتفاق افتاده است.

۹۰) عدم تعلقات دنیوی و کشف حقیقت (= متقوم بودن ربط زمانی و ربط مکانی)

از منظر علمای اخلاق اسلامی، زمانی که روح در جنین دمیده می¬شود و نفس انسانی شکل می¬گیرد تعلق بدن به نفس نیز شکل می¬گیرد که از آن به حبّ ذات یاد می¬شود. این تعلق لازمه حیات بشر است. زیرا اگر حبّ نفس از انسان گرفته شود بقای نفس به خطر می¬افتد. در این حالت، در قبال خطرات، نفس از بدن و بدن از نفس حمایت نخواهند کرد، چون تعلقی به یکدیگر ندارند. این تعلق ۲ کارکرد دارد: کارکرد ابتدایی و اصلی آن حفاظت نفس است. کارکرد دوم تعلق، حجاب نفس است. زیرا دوست داشتن شدید یک شیء، یک شخص یا یک موقعیت، مانع و حجابی می¬شود که موجب می شود انسان نتواند واقعیت را، آن¬گونه که هست، دریابد. به¬علاوه، تعلق باعث می¬شود که انسان همه چیز را برای خود بخواهد. این خواهش¬ها رفته¬رفته گسترش می¬یابند و شکل¬های متعدد به خود می¬گیرند. تعلق به وضع موجود، موجب می¬شود که انسان خواستار حفظ وضع موجود شود. در بسیاری از اوقات حفظ وضع موجود به معنی درجا¬زدن و عادت کردن به آن است که مانعی برای رسیدن به رشد و تعالی است. از این جهت علمای الهی گاهی، برای عبور از این موانع و دستیابی به کمال، از ضرورت «خرق عادت» می¬گویند (و اساساً کسانی می¬توانند کارهای خارق¬العاده انجام دهند که گرفتار عادت نبوده، خرق عادت کرده باشند).

تعلقات انسان می¬تواند بسیار گسترده باشد. تعلق به امور مادی و ثروت، تعلق به مقام و موقعیت، تعلق به اشیاء و لوازم خاص و موارد مشابه می¬تواند انسان را از حرکت در مسیر صحیح باز دارد. در این حالت، برای حفظ امکانات مادی موجود، چه بسا تصمیم بگیرد که از انجام کار اصولی طفره رود و گرفتار اقدام غیر اصولی (چیزی که در ادیان از آن به گناه یاد می¬شود) گردد. این که لسان الغیب فرمود: «غلام همت آنم که زیر چرخ کبود   ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است» اشاره به همین نکته است که کسانی می¬توانند فارغ¬البال در صراط مستقیم و تعالی انسانی گام بردارند که از تعلقات بری باشند، زیرا هر نوع تعلق، مانعی برای حفظ صراط مستقیم است. این تعلقات هر اندازه بیشتر باشد مشکلات انسان در مسیر شدن بیشتر است. بدیهی است منظور از تعلق نداشتن انسان، بی¬توجهی به تامین نیاز¬های واقعی انسان نیست که اگر چنین باشد انسان مرتکب گناه بزرگی شده است. مرز ظریفی وجود دارد که انسان ضمن تامین نیازهای واقعی اش، مانع از ایجاد علقه غیر¬ضروری بین نفس و ماسوالله شود. در واقع علت مشکل بودن حفظ خود در مسیر مستقیم، درک درست همین ظرافت ها و رعایت آنها در عمل است که به میزان رعایت آنها، مراتب وجودی متعدد در انسان¬ها شکل می¬گیرد.

انسان¬ها در مسیر رشد، می¬توانند علاوه بر ترک تعلقات غیر¬ضروری در امور مادی، به مرزهای بسیار عالی¬تر برسند. در مرزهای عالی¬تر، انسان¬های متعالی، حتی از تعلق به خانواده و زندگی، نیز رهایی می¬یابند. بدیهی است مفهوم این بیان این نیست که انسان¬ها، باید بی¬توجه به تامین نیازهای اصولی خانواده خود باشند و یا آماده دست¬کشیدن از زندگی و حیات دنیایی باشند که اگر چنین باشد مسئولیت بزرگی را وانهاده¬اند. بلکه منظور این است که اگر امر دایر شود بین حفظ خانواده و یا ادامه زندگی، لیکن آزادگی و حفظ انسانیت لاجرم بر ترک آنها باشد (ان چنان که این شرایط برای یاران امام حسین «ع» در روز عاشورا اتفاق افتاد) آن¬¬گاه این انسان¬های شریف، می¬توانند از این تعلق هم در شرایط خاصی که حفظ آزادگی انسان در گرو آن باشد، عبور نمایند.

بنابراین تعلق (علقه بدن و نفس به یکدیگر) را خداوند قرار داد تا نفس صیانت شود. اما این حبّ ذات را انسان از سر خودپسندی گسترش داد، امّا نقشه راه این نبود. قرار براین بود تا تعلق ابتدائاً باشد امّا از طریق ارسال رسل و انزال کتب، بشر آموزش ببیند تا با رعایت اعتدال، از کارکردهای مثبت آن بهره مند شود؛ نه این که این ضرورت، تبدیل به مانع شود. مطابق آنچه در فوق آمد هر نوع تعلق (وابستگی و دلبستگی به ماسوالله) مانعی، و هر نوع رهایی از تعلقات، عاملی برای رشد انسان است. بر این اساس، انسان ها آموزش می بینند تا تعلقات را رها نمایند.

در واقع، دو عامل حجب نور و حجب ظلمت مانع از این است که انسان بتواند حقیقت و نفس الامر را در همین نشئه مادی ادراک نماید. حجب نور مخصوص اولیاء و انبیای الهی و انسان های بسیار متعالی در امر دین است که موضوع بحث نوشتار فعلی نیست. اما حجب ظلمت بر دو نوع است: حجاب تعلق و حجاب گناه. به عبارت دیگر، حتی انسان هایی که هیچ گناهی هم مرتکب نمی شوند (مانند افراد قبل از سن بلوغ که مکلف نیستند) باز قادر به درک نفس الامر نیستند. زیرا حجاب تعلق، هم چنان بر آنها بار می شود. امّا اگر انسان ها از گناه و تعلقات و حجب نورانی رهایی یابند می توانند حقیقت را ادراک نمایند. این که فرموده است «موتوا قبل ان تموتوا» ظاهراً اشاره به همین نکته دارد. یعنی قبل از مرگ به معنی مفارقت کامل جسم از نفس، از طریق قطع علایق و تعلقات مادی، نفس را برای سیر الی الله آماده کنید. سرّ این که گفته شده است پس از مرگ، پرده از دیدگان افراد کنار می رود و حقیقت را می فهمند، در همین نکته نهفته است که پس از قطع تعلق جسم از نفس، این اتفاق می افتد.

امّا برای درک حقیقت، مردن شرط نیست، بلکه قطع تعلق شرط است. بنابراین، می توان در همین نشئه مادی زیست و حقیقت (نفس الامر) را هم دریافت کرد (اتفاقی که برای انبیاء و اولیای الهی می افتد که از آن به موت اختیاری یاد می کنند)

به نظر می رسد مانع بودن تعلقات برای رشد انسان، بدیهی و بی نیاز از توضیح باشد (واضح است که منظور از قطع تعلق بی توجهی به نیازهای واقعی جسم و نفس نیست).  علاقه بیش از حد به امر خوردن، امور جنسی، لذت های نابجا مثل مصرف مواد، نوشیدن الکل، قدرت طلبی، ثروت اندوزی، شهرت-طلبی، دیکتاتوری، تفاخر و … همه مانعی برای تعالی انسان است. به نظر می¬رسد بر همین اساس، بتوان نشان داد که بسیاری از بیماری های روان شناختی (غیر فیزیولوژیک) ریشه در امر تعلق داشته باشند.

_____________________________________________________________________

زیرنویس: نمونه ساده تری از این قطع تعلق، که برای تمام انسان ها اتفاق می¬افتد، موضوع خواب است. در خواب، بخشی از قوای انسان از کار می افتند (عمدتاً قوای حیوانی شامل حواس پنج گانه) امّا قوای نباتی (مثل هاضمه، تنفس و …) هم چنان به کار خود ادامه می دهند. در همین حد که قطع تعلق جسم از نفس اتفاق می افتد انسان قادر به انجام کارهای معیرالعقول مانند طی مسافت های طولانی در کسری از ثانیه و عبور از مسیرهای دشوار، گاهاً پرواز کردن و اموری که در بیداری ممکن نیست، می¬گردد. این قدرت نفس برای انجام این امور از کجا حاصل شده است؟ اندیشمندان اسلامی این توانایی را به دلیل قطع تعلق بخشی از قوای جسم از بدن می دانند. معتقدند اگر در بیداری هم انسان موفق به قطع تعلق به امور مادی گردد به همین توانایی دست می یابد؛ و هر چقدر که این قطع تعلق بیشتر باشد انسان قادر به انجام امور شگرف تر می گردد. این که در حادثه کندن درب قلعه خیبر، حضرتش فرمود: «من هرگز آن درب را با نیروی بشری از جای نکندم، بلکه در پرتو نیروی خداداد و با ایمانی راسخ به روز بازپسین این کار را انجام دادم» (۲۲، ج۲: ۶۵۲) بر همین اساس است.

۹۱) مفهوم سازی تجربه

۹۲) مؤلفه های تجربه و دلالت ضمنی آنها برای نظامواره علوم انسانی اسلامی

ردیف موضوع دلالت های ضمنی
۱ خصائص عقلی، هیجانی، روانی و مزاجی فاعل شناسا به اهمیت ژنتیک (نطفه پاک) و غنای محیطی اشاره دارد
۲ وجود ساختارهای فطری به تفاوت انسان با سایر موجودات و قابلیت های بالقوه انسان اشاره دارد
۳ برخورد با واقعیت (محیط) به اهمیت تعامل با واقعیت اشاره دارد و این که حل چالش های موجود در محیط به بسط توانایی های انسان می انجامد و باید به استقبال آنها رفت و آگاه بود که اتفاقات در محیط هم ربوبیت می شوند تا انسان را به سرمنزل مقصود برسانند
۴ مدیریت تجارب به این که برخی تجارب رهزن و برخی دیگر سازنده هستند و اگر قرار است اشتداد جوهریِ حداکثری در انسان رخ دهد باید این تجارب مدیریت شوند
۵ محسوسات بعنوان مقدمه ای برای بخش معقولات، به اهمیت مراقبت در ورود داده های حسی اشاره دارد.
۶ معقولات به اهمیت تنظیم درست مبادی فلسفی برای نظامواره علوم انسانی اسلامی، الهیات مضاف و دسترس به تجربه بر اساس عقل آیین بنیاد اشاره دارد
۷ فوق معقولات به مزیت نسبی علم حضوری و تجارب شهودی، تاثیر تهذیب نفس و مراقبه و توجه عرفانی و در یک کلام به ضرورت سنخیت افراد با اولیای الهی اشاره دارد. متوجه می شویم که رشد محسوسات و معقولات در انسان باید مقدمه ای برای رسیدن به این بخش باشد. در عین حال که اوحدی از افراد به مقامات در این مرحله دست می یابند اما از قِبَلِ دانشی که از این طریق به دست می آید گاه به تحولات شگرفی در فرد و جامعه می رسیم
۸ شکل گیری جهت تجربه به قرار گرفتن در اردوی حق و باطل اشاره دارد. این که دانش نمی تواند بدون جهت باشد و این که علم و دین از هم جدایی ناپذیرند و داشتن هر گرایشی، خود دین محسوب می شود و دارای جهتی است؛ و اگر قرار است نظاموارۀ علوم انسانی اسلامی تشکیل گردد به میزانی که این نظامواره در خدمت به اهداف خداوند از خلقت انسان و هستی قرار می گیرد در جهت درست حرکت می نماید.
  کتاب و سنت شکلِ هلالِ اطراف محسوسات، معقولات و فوق معقولات در نمودار یک اشاره به این مطلب دارد که هر سه دانش مذکور، ادراکات خطاپذیرِ انسان هست. این ادراکات خطاپذیر در معیت کتاب و سنت به بیشترین حد از مصونیت می رسند.
۹ انتخاب تجربه/ ملاک صحت به اهمیت نیاز شناسی و موضوع شناسی اشاره دارد. اگر تجربه هدفمند، غایتمند، معیارمند، زمانمند و مکانمند است پس لاجرم نیازشناسی و موضوع شناسی را (هم برای نظام علوم و هم برای رشته های علمی) تحت تاثیر قرار می دهد
۱۰ مواجهه با واقعیت (تجربه) به نحوه حل معضلات اشاره می کند و این که واقعیت موجود باید به سمت واقعیت مطلوب، توسط خواص (حوزه و دانشگاه) حرکت داده شود.
۱۱ تفسیر تجربه/ تفسیر واقعیت غیر مشهود دین بهترین مفسرِ تجارب (بیشتر غیر مادی)ی است که برای ادراکات بشری دیریاب هستند.
۱۲ اشتداد وجودی به سمت کمال/ انحطاط برای قرار گرفتن انسان در مسیر صیرورت و برای رسین به تمدن اسلامی، علوم انسانی اسلامی باید طرح داشته باشد. علوم انسانی رایج با علوم انسانی اسلامی، کم یا زیاد، زاویه دارد و دلالت ضمنی آن هم توجه به ضرورت تحول علوم انسانی برای ایفای نقش تاریخی خواص (حوزه و دانشگاه) است.

۹۳) مقایسه مبادی هستی شناختی علوم انسانی اسلامی و اثبات گرایی

 

ردیف مبادی هستی شناسی اسلامی مبادی هستی شناسی اثبات گرایی نقد هستی شناسی اثباتی از منظر هستی شناسی اسلامی آثار باور به هستی شناسی اسلامی در تولید علم
۱ -در جهان هستی در عین وحدت، کثرت وجود دارد اما کثرتی غیر اصیل که در نهایت به وحدت باز می گردد. -نظم موجود در رویدادهای طبیعی، درونی و بالذات است و هیچ مقصد غایی و تقدیر ماورایی را برای رویدادهای جهان و طبیعت نمی‌توان قائل شد. – لازمۀ تکثرگرایی، محدودیت هر یک از کثرات است. لذا اصل لایتنهی بودن توحید زیر سوال می رود. -محقق علم دینی، تغییرات مطلوب (کمال مطلوب) برای پدیده ها را، فراتر از اهداف جزئی، در حد سعۀ وجودی پدیده ها، و به سمت توحید می نگرد (به غیر از انسان که مقام لایقفی دارد).
۲ -آفرینش جهان هستی، غایتمند و خداوند غایت همه موجودات است. -نظم موجود در رویدادهای طبیعی، درونی و بالذات است و هیچ مقصد غایی و تقدیر ماورایی را برای رویدادهای جهان و طبیعت نمی‌توان قائل شد. – کثرت مربوط به قوه واهمه و متخیله و عقل مربوط به قوه عاقله است. کثرت در سایه توحید آرام می گیرد. -نسبت جزء و کل در تبیین پدیده ها، که مستقیماً نیاز شناسی، موضوع شناسی، معیار صحت پدیده ها و … را تحت تاثیر قرار می دهد، به طور دقیق تری تبیین می گردد.
۳ -هستی دارای نظام علت و معلولی است و تمام اجزای آن در یک ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. -اثبات گرایی روابط علّی بین پدیده ها را به رسمیت می شناسد اما آنها را بر اساس پدیده های قابل مشاهده، مفهوم سازی می کند. -موجودات بالعرض، غایت و قصوای خویش را وجود بالذات می دانند. -در تبیین پدیده ها، باید سنّت های الهی شامل نظام علّی در سطح عوالِم وجودی، قضا و قدر الهی و اراده انسان را لحاظ نمود.
۴ -جهان هستی واقعیت دارد، ولی هستی به طبیعت منحصر نیست. -کل هستی با واقعیت مشهود و نشئه مادی دنیا برابری می کند. سایر پدیده ها یا موهومند و یا در فرایند تولید علم بی معنی هستند. – علم نمی تواند در تعارض با هستی، که هدفمند و غایتمند است، بوده و هدف و غایتی غیر از هدف هستی داشته باشد. -مفاهیم پایه (متغیرهای کلیدی و تاثیر گذار) در تبیین پدیده های انسانی از دین (=نقل و عقل) اخذ می گردد.
۵ -انسان کامل جایگاه ویژه ای در هستی دارد. -باور های ماوراء الطبیعی در تبیین پدیده ها نقشی ندارند. قضایای معنی دار، قضایایی هستند که قابلیت بررسی عینی داشته باشند. – نظام علت و معلولی فراگیر است و در طول عوالِم وجودی باید آن را تحلیل نمود. -دست یابی به بخش مهمی از اطلاعات (حقایق غیبی) از طریق واسطۀ فیض، موجب ارائه تبیین های دقیق تری از پدیده ها می شود.

فایل پی دی اف قسمت دهم دستاوردهای پژوهشکده تحول علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز را همراه با اضافاتی می توانید از اینجا ببینید!

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
سرکار خانم دکتر مکرم (پژوهشگر برتر دانشگاه در امتیاز ویژه مقالات، سرآمد پژوهشی دانشکده و پژوهشگر دو درصد در استنادات)جناب آقای دکتر صمدی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه تالیف کتاب)جناب آقای دکتر شهنازی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه علوم انسانی و...
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برنامه استقبال و برپایی میز«از من بپرس» هم زمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید، مراسم استقبال از آنان در تاریخ 28 مهرماه 1403 با حضور معاونین و کارشناسان دانشکده در ورودی ساختمان شماره 1 برگزار شد. مراسم معارفه در هر گروه آموزشی مراسم معارفه...
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر محمد نمازی، جناب آقای دکتر غلامحسین مهدوی، جناب آقای دکتر محمد حسین ستایش، جناب آقای دکتر بیژن خواجه نوری و جناب آقای دکتر اصغر میرفردی کسب عنوان پژوهشگر پر استناد پایگاه ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را که حاصل تلاش و زحمات...
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
انیمیشن «ربات وحشی» در تاریخ 20 آبان ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد صمیمیت و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت نقش...
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم جناب آقای دکتر روح اله شهنازی قرار گرفتن نام شما در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 که نشان از توانمندهای علمی شما بوده، تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
انیمیشن «رئیس مزرعه» در تاریخ 20 خرداد ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت...
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه» در تاریخ 9 خرداد ماه در سالن طالقانی برگزار شد. این کارگاه آموزشی که به مناسبت «هفته ملی جمعیت» و به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و...
درگذشت جناب دکتر مرزبان
درگذشت جناب دکتر مرزبان
با نهایت تأسف و تألم، درگذشت استاد پیشکسوت جناب دکتر حسین مرزبان را به اساتید ، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم شادی روان و رحمت واسعه الهی آرزومندیم
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
دفتر گروه تولیدی ب آ در تاریخ 9 خرداد ماه 1403 به همت جناب اقای دکتر عباس عباسی استاد بخش مدیریت و با حضور مدیران ارشد ب آ، مدیر محترم فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه جناب اقای دکتر مهدی اسکروچی، رییس محترم و معاون پژوهشی دانشکده، جمعی از اساتید...
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم با موضوع «ارتباط بهتر» در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار شد. در این نشست که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با مشارکت فعال شبکه امید دانشجویی درتاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه برگزار...
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
سلسله جلسات هفتگی «شبکه امید دانشجویی» در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه با حضور اعضای کانون آفتاب دانشگاه برگزار شد. در این نشست مقرر گردید امکان همکاری این دو گروه دانشجویی در موضوعات مشترک از قبیل بررسی معضلات اجتماعی و امیدسازی با برگزاری کارگاه‌های...
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
انیمیشن «پاندای کونگ فو کار4» در تاریخ 9 اردیبهشت ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان...
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی گرامیداشت روز معلم و استاد و تقدیر از اعضای پیشکسوت هیئت علمی و یاوران هیئت علمی ، شامگاه پنجشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای هیئت علمی در نارنجستان قوام برگزار شد.
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی با موضوع حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1403 رأس ساعت 11 تا 12.30 در محل سالن طالقانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار گردید. ارائه کننده: دکتر منصور طبیعی (عضو هیات علمی بخش جامعه¬شناسی) ناقد: دکتر...
برگزاری مراسم روز درختکاری
برگزاری مراسم روز درختکاری
مراسم گرامیداشت روز درختکاری توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی برگزار شد. در بخش اول این مراسم، مسابقات ورزشی دارت و پرتاب توپ با حضور پرشور و نشاط دانشجویان در ساختمان شماره 1 دانشکده اجرا شد. در بخش دیگر مراسم،...
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
انیمیشن «مهاجرت» در تاریخ 15 اسفند ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی برگزار شد، داستان سفر...
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
برنامه ی بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور حدود 40 نفر از دانشجویان دانشکده در تاریخ 16 اسفند ماه برگزار شد. در این بازدید 2 ساعته که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری شبکه امید دانشجویی ترتیب یافت، دانشجویان از بخش...
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق