برخی دستاوردهای پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز (بخش پنجم)

برخی دستاوردهای پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز (بخش پنجم)


برخی دستاوردهای پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز (بخش پنجم)

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، دکتر سید محمد رضا تقوی استاد دانشگاه شیراز و عضو پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی در یادداشتهایی به دستاوردهای پژوهشکده تحول دانشگاه شیراز پس از یک دهه تلاش پرداخته است که در ادامه قسمت پنجم آن را می خوانید:

قسمت قبلی یادداشت را اینجا بخوانید!

۵۴) تفکر در اندیشه علم دینی خود بنیاد نیست بلکه محور بنیاد است. محور هم خداوند و نبی مکرم اسلام (ص) هستند. بر اساس تفکر محور بنیاد، تفکر که فعل فکر است بعد از ذکر اتفاق می افتد، مطابق آیه ۳ آل عمران: «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَیٰ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»؛ آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریده‌ای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار. منطق ذکر قبل از فکر به این برمی گردد که وقتی قرار است تمام وجودت را در اختیار خداوند قرار دهی باید فکرت را هم در اختیار بگذاری.

۵۵) فرق ابعاد با مولفه ها آن است که ابعاد در یکدیگر تاثیر می گذارند و تاثیر می پذیرند که از آن به «وحدت ترکیبی یا سِعِی» یاد می شود. لیکن مولفه ها لزوماٌ این خاصیت تاثیر و ضرب شدن در یکدیگر را ندارند که از آن به «وحدت تالیفی یا عددی» یاد می شود.

۵۶) هر کاری در عالَم اتفاق می افتد با اذن خداوند انجام می گیرد. خداوند هم با قدرت یدی کار نمی کنند، بلکه با اراده کار می کنند (و هر امری به محض اراده کردن اتفاق می افتد کن فیکون. کن فیکون برای مومنین در قیامت هم صادق است. در دنیا هم کن فیکون برای اوحدی از افراد با «اسم اعظم» برقرار است). هر کاری هم در عالَم اتفاق می افتد با اراده خدا و به یکی از نام ها و صفات الهی بر می گردد. رحمان یکی از نام ها و صفات خداوند است و آن رحمت عام خداوند به تمام بندگان است صرف نظر از دین و آئین و رنگ پوست و نژادشان. یا رحیم هم رحمت خاص خداوند است که به مومنین به خداوند تعلق می گیرد و آن رحمت خاص الهی است. رحمت خاص نه از آن جهت که متعلق به افراد خاصی باشد. هر کس از اسامی یا نور و یا قدوس مدد جوید و به آن سمت حرکت نماید از این نسیم بهره می برد. بخشی از این اسرار هم در دانشی که از آن به "علم منایا و بلایا" نامیده می شود، یافت می شود. من جمله پیش بینی شهادت عمار و نوع شهادت ایشان توسط حضرت علی (ع).

۵۷) احصای چالش‌ها و پرسش‌‎های موجود در علوم انسانی اسلامی:

– در مطالعات تجربی، مشکل حجیت استقراء ناقص چگونه حل می‌شود؟ تبیین تجربه از حیث منطقی چگونه است؟

– تعارض بین داده‌ها که از یک یا چند روش مختلف پیش می‌آید چگونه حل می‌شود؟

– تفاوت عقل خودبنیاد و عقل تربیت شده در مکتب اهل‌البیت: چگونه است؟ تعربف این دو واژه چیست؟ آیا می‌توان شاخصه‌هایی برای تشخیص بین آنها تعریف کرد، آیا می‌توان ابزاری برای اندازه‌گیری آنها ساخت؟

– تبیین ارتباط حس و عقل و قلب چگونه است؟ آیا فضای فهم، تابع تبیین جداگانه حس و عقل و قلب است یا تابعی از عملکرد عجین‌شده منابع معرفت است؟ در پاسخ به این پرسش‌ها، این منابع، مفید به نظر می‌رسند: تبیین ارتباط حس و عقل (کارآمد و بهشتی، ۱۳۹۳)، منزلت عقل در هندسه معرفتی (جوادی آملی، ۱۳۸۶) و نسبت عقل و وحی از منظر علامه طباطبائی (بهشتی‌پور، ۱۳۹۰).

– تدوین یک نظام‌نامه با جزئیات برای تعیین ملاک صحت گزاره‌‎های علمی در چارچوب علوم انسانی‌اسلامی چگونه عملیاتی می‌شود؟

– موضع علوم انسانی‌ اسلامی در خصوص مواجهه انسان با تجربه (نشئه مادی حیات) با توجه به سه نوع مواجهه (سوژه- سوژه، سوژه- ابژه و سوژه- سنت) که گادامر مطرح می‌نماید، چیست؟ (گادامر، ۲۰۰۶).

– مرکز ثقل ورود ما به واقعیت چیست؟ اگر مرکز ثقل «نظام موضوعات» است، این نظام موضوعات چگونه تنظیم می‌شود؟

– آیا تکون معرفت یک نظام از بالا به پایین است یا یک فرایند از پایین به بالاست؟ و یا تعاملی است یعنی حرکت از پایین به بالا و برعکس است و دائماً همدیگر را تصحیح می‌نمایند؟ سازوکار این عمل چیست؟

– نحوه مواجهه با تجربه (واقعیت نشئه مادی) از دیدگاه اسلامی چگونه است؟ به عبارت دیگر تبیین ما از تجربه از حیث هستی‎شناختی چگونه است؟

– اهداف غایی انسان در دو بعد فردی (قرب الی الله) و اجتماعی (قرب اجتماع به خدا/ تمدن اسلامی) چگونه تبیین و تعیین می‌شوند؟

– فلسفه مضاف علوم و هر یک از رشته‌‎های علمی چگونه حاصل می‌شود؟

– تنظیم فلسفه مضاف به علوم، باید مبتنی بر رشته‌‎های آکادمیک متداول باشد یا باید ناظر به مقوله‌‎های علمی (فرهنگ، رسانه، خانواده و …؛ خسروپناه، ۱۳۹۳ الف) باشد؟

– نظام ارضا-نیاز متناسب با اهداف و غایات انسان چگونه تنظیم می‌شوند؟ چگونه اطلاعاتی که از متن جامعه می‌رسد، در تعدیل نیازها مشارکت و اثرگذاری می‌کند؟

– اولویت‌بندی برنامه‌ها (اهداف بلندمدت، میان‌مدت، کوتاه‌مدت، نیازها و …) چگونه تنظیم می‌شود؟ شرایط اجتماعی، شرایط منطق‎های و جهانی، استعدادها و آمادگی‌ها، انگاره‌ها، پیش‌انگاره‌ها، فراپیش‌انگاره‌‎های افراد و… و همه داده‌هایی که از پایین به‌دست می‌آید چگونه اولویت‌بندی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

– نظام ولایت چگونه در دستگاهواره علوم انسانی‌اسلامی وارد می‌شود تا ارتباط با واسطه فیض، در کل دستگاهواره تضمین شود؟

– تحریفات و خطا‎های ‎شناختی افراد چگونه فهم افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانع ادراک صائب از پدیده‌ها می‌شود؟ برای آموزش، پیشگیری، کنترل و رفع (درمان) آن، چه تمهیدات/اقداماتی لازم می‌آید؟

– پرسش فوق عیناً در خصوص هیجانات نابسامان در افراد و تأثیر منفی آن در ادراک صحیح مطرح است.

– چگونه می‌شود فهم تجربی، فقهی، فلسفی و عرفانی از پدیده‌ها داشت، لیکن به یک نگاه کل‌نگر در مطالعه پدیده‌ها رسید؟ آیا منظر امام مبین (ع) نگاه بخشی، تجمیعی و یا سعی «کل‌نگری» به پدیده‌هاست؟

– آنچه از مطالعه پدیده‌ها به دست می‌آید، اعراض پدیده‌ها (فنومن) است. آیا دسترسی به جوهر اشیا (الهم ارنی‌الاشیاء کما هی) (نومن) امکان‌پذیر است. اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟

– آیا معیارهای صحت «کشف واقع» و «حق و باطل» قابل جمع‌اند؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟

– چگونه می‌توان عوامل معد و/یا موانع در فرایند تکون علمی (رشاد، ۱۳۹۲) و/یا موارد مؤثر در ساختار تجربه را به صورت عملیاتی تعریف کرد؟ آیا می‌توان شاخصه‌هایی برای تشخیص هر یک از آنها احصا نمود؟ آیا می‌توان ابزاری برای اندازه‎گیری آنها ساخت؟ برای آموزش، پیشگیری، تقویت عوامل معد و رفع موانع (درمان) چه اقدامات نظام‌مندی می‌توان انجام داد؟

– چگونه می‌توان به یک منظومه معرفتی با یک منطق عام فرانگر، که منطق‌‎های خاص مربوط به روش‌‎های مختلف تحقیق (روش تجربی، فلسفی، شهودی، وحیانی و…) را سرپرستی نماید، دست یافت؟

– خطرات، ظرفیت‌‎های بالقوه و بالفعل و روش‌‎های مهار سوبژکتیویسیم در دستگاهواره علوم انسانی اسلامی کدام‌اند؟

– اگر مقولات فاهمه کانت منجر به علوم انسانی متداول گردید، چگونه مقولاتی می‌تواند منتهی به علوم انسانی اسلامی گردد؟

– تشابهات و تمایزات مقولات فاهمه کانت و اداراکات اعتباری علامه طباطبائی کدام‌اند؟ چگونه می‌توان از ادراکات اعتباری (علامه طباطبائی) علوم انسانی اسلامی تولید کرد؟

– چگونه می‌توان از تجربیات دانشمندان اسلامی (به طور مشخص ابن‌سینا و سهروردی) برای ساختن یک دستگاهواره فکری (مرکب از دانش‌‎های تجربی، عقلی و شهودی) سود جست؟

– چگونه می‌توان از فلسفه مضاف، روش را استخراج کرد؟

– مبادی ارزش‌شناسی و دین‌شناسی برای دستگاهواره علوم انسانی اسلامی کدام‌اند؟

– مبادی ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی، ویژه هر یک از رشته‌‎های علوم انسانی باید متمرکز بر روی چه مواردی باشد؟ برای مثال چه ارزش‌هایی باید برای انسان اقتصادی حاکم باشد؟

– آیا دستیابی به «مفاهیم پایه» برای هر یک از رشته‌‎های علوم انسانی تابع سازوکار خاصی است؟

– مبادی فلسفی مؤثر در تولید علوم انسانی اسلامی کدام‌اند؟

– چگونه از مبادی فلسفی، فلسفه مضاف علوم استخراج می‌گردد؟

– آیا می‌توان به صورت پیشینی و بر اساس اهداف و غایات خاصی یک رشته علمی را تأسیس نمود؟

– اهداف و غایات پیشنهادی برای هر یک از رشته‌‎های علوم انسانی اسلامی کدام‌اند؟

– بازتعریف اهداف و غایات هر یک از رشته‌‎های علمی، متناسب با اهداف و غایات انسان، چگونه صورت می‌پذیرد؟

– اهداف و غایات رشته‌‎های علوم انسانی، در حال حاضر چه نیازهایی را در بعد فردی و اجتماعی انسان ارضا می‌کنند و چه نیازهایی را باید ارضا کنند؟

– برای دستیابی به اهداف و غایات رشته، نیز تأمین نظام نیاز و ارضاء در انسان، در هر یک از رشته‌‎های علوم انسانی چه موضوعاتی باید مورد بررسی قرار گیرند؟

– ظرفیت‌‎های موجود و مطلوب علوم اسلامی (خصوصاً فقه و اصول، فلسفه و کلام، اخلاق و عرفان) برای تحول علوم انسانی کدام‌اند؟

– آیا نظریه‌‎های موجود در طبقه‎بندی علوم قادرند نسبت بین علوم، همین‌طور جهت‎گیری نظامواره علوم را به نحوی تبیین نمایند که شاهد انسجام؛ هماهنگی، هدفمندی، غایتمندی و جهت‎گیری وحدانی علوم باشیم؛ به نحوی که تمام این نظامواره بی‎کم و کاست در خدمت تحول علوم انسانی و به نفع جبهه حق در درگیری حق و باطل باشد؟ در همین زمینه چالش‌‎های زیر مطرح است:

  • آیا علوم (به صورت پیشینی) از ابتدا بر اساس نظامواره تشکیل می‌شوند؟ به صورت پسینی چطور؟
  • ضرورت و امکان نظامواره شدن علوم پس از ایجاد (پسینی) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  • آیا طبقه‎بندی علوم با اهداف و غایات خلقت نسبتی دارند؟ آیا باید نسبتی داشته باشند؟ اگر بلی، چگونه نسبتی؟
  • ضرورت و امکان تعیین نسبت بین طبقه‎بندی علوم و اهداف و غایات خلقت را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟
  • ضرورت و امکان وحدت علوم و ارتباط آن با بحث تحول علوم انسانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  • آیا ممکن است طبقه‎بندی علوم و معارف را بر اساس معارف مربوط به گرایش، بینش و کنش شکل داد؟ در این حالت، محور و جهت معارف به کدام سمت است؟
  • آیا علوم جهت‌دارند؟ آیا ممکن است جهت نظامواره علوم به سمت «ظهور» تعریف شود؟

– با توجه به اینکه نافع‌ترین معارف «معرفت نفس» دانسته شده است، جایگاه معرفت نفس در نظامواره علوم انسانی اسلامی کجاست؟

– آیا تجربه در نظامواره علوم انسانی اسلامی با تجربه در علوم متداول به یک معنی است؟ تجربه از حیث هستی‌شناختی در نظامواره علوم انسانی اسلامی چگونه تبیین می‌شود؟

– آیا علوم جهت‌دار هستند؟ آیا کشف (علم) بدون جهت ممکن است؟

– کدام‌یک از دو تعریف «کشف واقع» و «کشف جهت‌دار» برای علم معقول‌تر است؟ چرا؟

– آیا کاشفیت در برابر فاعلیت قرار دارد؟ ممکن است قابل جمع باشند؟ اگر بلی، چگونه؟

– آیا میان مفهوم کشف (علم)، قبل و بعد از کانت تفاوتی وجود دارد؟

– آیا می‌توان گفت دیدگاه اسلامی هم به کشف جهت‌دار معتقد است؟

– آیا می‌توان گفت هم دیدگاه اسلامی و هم دیدگاه کانت، کشف جهت‌دار را مطرح می‌کنند. تفاوت تنها در سمت و سوی جهت است؟

– آیا می‌توان گفت کشف قبل از کانت هم جهت‌دار بود، لیکن کانت کشف جهت‌دار سازمان‌یافته را بیان کرد؟

– آیا علم امام (ع) نظاموار است؟ قول امام (ع) چطور؟ فعل امام (ع) چطور؟ اگر پاسخ مثبت است آن‌گاه نظامواره بودن علم وفعل و قول امام (ع) چه کاربردها و چه دلالت‌هایی برای علوم انسانی اسلامی (و به‌ویژه برای روش‌شناسی) دارد؟

– بدیهی است برای موضوعات مربوط مثل گفتمان‌سازی تحول، جریانی (فراگیر) نمودن تحول، ساختاری کردن تحول، نهادینه کردن تحول، نحوه مدیریت تحول، آسیب‎شناسی تحول علوم انسانی، طبیعتاً چالش‌‎های دیگری مطرح است که مجالی دیگر می‌طلبد.

۵۸) علوم حتماً بر پیش فرض هایی استقرار دارند. در هر نظامواره یا پارادایم علمی، پیش فرض ها ماهیت فلسفی یا دینی دارند. فیلسوفان علم بر این باورند که بررسی صحت و سقم پیش فرض های علمی در همان علم قابل بررسی نمی باشد چون از جنس علم به معنای رایج آن نیستند. بنابراین ما می توانیم از این مرحله عبور کنیم. نهایت ما می خواهیم بگوییم ما پیش فرض های خود را از وحی می گیریم. محل اشکال اینجا نیست. چون ابتناء تمام پارادایم های علمی بر پیش فرض های فلسفی استوار است. هیچ دو پارادایمی نیست که پیش فرض های یکسانی داشته باشند چون در این صورت یک پارادایم خواهند شد. در دایره ی علم (خصوصاً علوم انسانی) پارادایم های متنوع و متعددی وجود دارند و یا پذیرفته شده اند. شرط ورود به دایره ی علم جهانی، داشتن یک منطق قابل باور است که از طرف پارادایم جدید مطرح و از سوی پارادایم های رایج پذیرفته می شود. یکی از ملاک های پذیرش این منطق در دنیای کنونی آن است که این منطق (= پارادایم جدید) بتواند نشان دهد که نیازی را مرتفع می کند و یا در عمل کارایی دارد. بنابراین الان زمان ارائه ی آن منطق هست و پس از آن نشان دادن کارآمدی آن است. بدون ارائه یک منطق نمی توان ورود به دایره ی علم کرد. این کار آسانی نیست اما شدنی است. تاریخ علوم انسانی، رشد و سیر رویکردهای مختلف  را این چنین معرفی می کند.

۵۹) چالش-پرسش های پیش رو در خصوص علیّت و علوم انسانی، که اندیشمندان اسلامی باید به آنها بپردازند عبارتنداز:

الف)  آیا ارتباطی وجود دارد بین قبول داشتن اصل ضرورت علّی و باور به دانش متداول (پیش فرض ما در اینجا حاکمیت تفکر اثباتی در دانش متداول است)؟

ب)  باور به ضرورت تحول در علوم انسانی اسلامی، با کدام یک از ۳ موضع گیری (آیا اصل ضرورت علّی بر انسان نافذتر است و یا اراده انسان، و یا این که یک "باید اخلاقی" حاکم است)، مطرح شده در بحث علیّت (دیدگاه آیت ا… محسن اراکی)، هماهنگی بیشتری دارد؟ و یا

ج) باور به هر یک از این سه موضعی که آیت الله اراکی بیان می دارند در زندگی شخصی و علمی محقق شناسا چه تاثیری دارد؟

د) آیا مستندات فوق از رابطه حتمی (علّی) و یا از رابطه مشروط صحبت به میان می آورند؟ اگر رابطه علّی است برای موارد نقض آن، چه تبیینی داریم؟

ح) آیا می توان از آیات و روایات زیر در تحلیل مسائل علوم انسانی استفاده به عمل آورد؟ اگر بلی، چگونه؟

ط) آیا این گونه روابط از نوع «ضرورت علّی» هستند که وقوعشان حتمی است یا وقوعشان مشروط به شرایط دیگری است و تنها به عنوان یکی از علل معدّه مطرح هستند؟

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
سرکار خانم دکتر مکرم (پژوهشگر برتر دانشگاه در امتیاز ویژه مقالات، سرآمد پژوهشی دانشکده و پژوهشگر دو درصد در استنادات)جناب آقای دکتر صمدی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه تالیف کتاب)جناب آقای دکتر شهنازی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه علوم انسانی و...
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برنامه استقبال و برپایی میز«از من بپرس» هم زمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید، مراسم استقبال از آنان در تاریخ 28 مهرماه 1403 با حضور معاونین و کارشناسان دانشکده در ورودی ساختمان شماره 1 برگزار شد. مراسم معارفه در هر گروه آموزشی مراسم معارفه...
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر محمد نمازی، جناب آقای دکتر غلامحسین مهدوی، جناب آقای دکتر محمد حسین ستایش، جناب آقای دکتر بیژن خواجه نوری و جناب آقای دکتر اصغر میرفردی کسب عنوان پژوهشگر پر استناد پایگاه ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را که حاصل تلاش و زحمات...
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
انیمیشن «ربات وحشی» در تاریخ 20 آبان ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد صمیمیت و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت نقش...
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم جناب آقای دکتر روح اله شهنازی قرار گرفتن نام شما در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 که نشان از توانمندهای علمی شما بوده، تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
انیمیشن «رئیس مزرعه» در تاریخ 20 خرداد ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت...
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه» در تاریخ 9 خرداد ماه در سالن طالقانی برگزار شد. این کارگاه آموزشی که به مناسبت «هفته ملی جمعیت» و به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و...
درگذشت جناب دکتر مرزبان
درگذشت جناب دکتر مرزبان
با نهایت تأسف و تألم، درگذشت استاد پیشکسوت جناب دکتر حسین مرزبان را به اساتید ، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم شادی روان و رحمت واسعه الهی آرزومندیم
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
دفتر گروه تولیدی ب آ در تاریخ 9 خرداد ماه 1403 به همت جناب اقای دکتر عباس عباسی استاد بخش مدیریت و با حضور مدیران ارشد ب آ، مدیر محترم فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه جناب اقای دکتر مهدی اسکروچی، رییس محترم و معاون پژوهشی دانشکده، جمعی از اساتید...
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم با موضوع «ارتباط بهتر» در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار شد. در این نشست که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با مشارکت فعال شبکه امید دانشجویی درتاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه برگزار...
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
سلسله جلسات هفتگی «شبکه امید دانشجویی» در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه با حضور اعضای کانون آفتاب دانشگاه برگزار شد. در این نشست مقرر گردید امکان همکاری این دو گروه دانشجویی در موضوعات مشترک از قبیل بررسی معضلات اجتماعی و امیدسازی با برگزاری کارگاه‌های...
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
انیمیشن «پاندای کونگ فو کار4» در تاریخ 9 اردیبهشت ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان...
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی گرامیداشت روز معلم و استاد و تقدیر از اعضای پیشکسوت هیئت علمی و یاوران هیئت علمی ، شامگاه پنجشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای هیئت علمی در نارنجستان قوام برگزار شد.
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی با موضوع حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1403 رأس ساعت 11 تا 12.30 در محل سالن طالقانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار گردید. ارائه کننده: دکتر منصور طبیعی (عضو هیات علمی بخش جامعه¬شناسی) ناقد: دکتر...
برگزاری مراسم روز درختکاری
برگزاری مراسم روز درختکاری
مراسم گرامیداشت روز درختکاری توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی برگزار شد. در بخش اول این مراسم، مسابقات ورزشی دارت و پرتاب توپ با حضور پرشور و نشاط دانشجویان در ساختمان شماره 1 دانشکده اجرا شد. در بخش دیگر مراسم،...
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
انیمیشن «مهاجرت» در تاریخ 15 اسفند ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی برگزار شد، داستان سفر...
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
برنامه ی بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور حدود 40 نفر از دانشجویان دانشکده در تاریخ 16 اسفند ماه برگزار شد. در این بازدید 2 ساعته که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری شبکه امید دانشجویی ترتیب یافت، دانشجویان از بخش...
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق