درنگی در نسبت قرآنی حکمت سینوی و اشراقی

درنگی در نسبت قرآنی حکمت سینوی و اشراقی


درنگی در نسبت قرآنی حکمت سینوی و اشراقی

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ دکتر محمد کریمی زنجانی اصل، قرآن‌پژوه و نویسنده آثار متعدد فلسفی در مقاله‌ای که به انگیزه زادروز صاحب شفا و قانون در یادداشتی نوشت:

نسبت فلسفی و روحانی مکتب‌های سینوی و اشراقی به عنوان حوزه‌­های اصلی فلسفه ایرانی در روزگار اسلامی تا پیش از مکتب‌های شیراز و اصفهان، موضوع پژوهش‌های چندی است که کوشیده‌­اند این نسبت را از چشم­‌اندازهای منطقی و معرفت­‌شناختی بررسند و چند و چون و چگونگی و دامنه تأثیر آرای ابن ­سینا (م ۴۲۸ ق) بر شیخ اشراق شهاب الدین یحیی سهروردی (شهید ۵۸۷ ق) را برنمایند.

در این گفتار، برآنم که نشان دهم، با بازخوانی آرای این دو فیلسوف، می­‌توان از پس­‌زمینه پنهان‌­شده نسبتِ معرفت‌ ­شناختیِ این مکتب‌ها نیز سخن گفت: از درنگ مشترک هر دو فیلسوف در آیات قرآنی و نحوه کاربرد این آیات در حکایت‌های عرفانی/ فلسفی آنها.

بحث‌های متداول درباره حکمت سینوی، در ادامه سنت شرق­‌شناسی، آرای فلسفی شیخ الرئیس را بازتابی از خوانش‌های اسکندرانی/ نوافلاطونی حکمت ارسطویی می­‌‌دانند.[۱] چنین پژوهش‌هایی، معمولا بر بررسی آرای فلسفی ابن­‌سینا در «خلائی تاریخی/ فرهنگی/ مذهبی» بنیاد گرفته‌­اند و به نقش عناصر پیرامونی در آرای فلسفی او چندان توجهی ندارند؛ گویی که زیست­‌جهانی که ابن­‌سینا «در آن» و «با آن» می­‌زیسته است، در ساخت و پرداخت آرای فلسفی او نقشی نداشته است. ناگفته پیداست که این غفلتِ بسا که عمدی از پرداختن به «فلسفه سینوی به مثابه امری میان‌­فرهنگی»، به فرجام بر آن است که شأن فلسفی شیخ الرئیس را در اندازۀ یک شارح برجسته حکمت یونانی فروکشد.

و این همه در حالی است که ابن‌­سینا در جای جای شماری از نوشته­‌هایش بر نقش آن زیست­‌جهان در شکل­‌گیری اندیشه و آرای فلسفی و حتی علمی­اش تأکید کرده است و بیش از آن، بعضا با وضوحی بیش از حد متعارف آشکار، نشانه­‌ها و کاربردهای آن عناصر تاریخی/ فرهنگی/ مذهبی را در اختیار ما نهاده است.

او در همان نخستین سطرهای زندگینامه خودنگاشته­‌اش از پیشینه تربیتی خود چنین یاد می‌­کند: «من در افشنه زاده شدم و پس از من برادرم زاده شد. پس آنگاه به بخارا نقل مکان کردیم و آموزگاری برای قرآن و آموزگاری در ادب برایم فراهم کردند و چون به سن ده سالگی رسیدم، قرآن و بسیاری از آثار ادبی را به پایان رسانده بودم، چنان که شگفتی مردمان را برانگیختم».[۲]

آنچه که ابن‌­سینا در این چند سطر ظاهراً معمولی گفته است با روش آموزش سنتی در روزگار اسلامی هماهنگی کامل دارد و به رغم تأکید او بر توانایی نامتعارفش در یادگیری دانش‌های متداول در روزگارش، آن را به «خودبزرگ­‌بینی مردی بزرگ» نمی‌توان نسبت داد؛[۳] بلکه به عنوان یادآوری نکته‌­ای می‌­توانش در نظر گرفت که می­‌توان گفت در همه آثارِ شیخِ مشائیانِ جهانِ اسلامی­‌شده، از نوشته­‌های روزگار جوانی­‌اش تا تأمّلاتِ به ظاهر ارسطوئی­‌اش و تا بازپسین نگاشتۀ شخصی­‌اش کتاب الإشارات و التنبیهات، نمودی آشکار و پنهان دارد: آینده علمی او از دل آموزش‌های قرآنی و ادبی­‌اش شکل گرفته بوده است.

ابن­‌سینا در سطرهای بعدی زندگینامه­‌اش از گرایش پدر و برادرش به دعوت اسماعیلی و باورهای آنها درباره نفس و عقل سخن می­گوید و اینکه پذیرش چنین باورهایی برایش دشوار بوده است؛ هرچند که همراه پدرش رسائل اخوان الصّفا را مطالعه می­‌کرده است.[۴]

اکنون می­‌دانیم که در روزگار ابن­‌سینا دعوت اسماعیلیان خراسان را سجستانی و مسعود و دهقان فرزندان محمد نخشبی برعهده داشتند.[۵] آثاری که شیخ الرئیس در روزگار جوانی نگاشته است هم بر آشنایی او با میراث سجستانی و اصطلاح‌شناسی او دلالت می­‌کنند.[۶]

اما این نکته از منظر بحث ما چه اهمیتی می­‌تواند داشت؟ پاسخ این پرسش را بسا که در نخستین فراز از فصل سوم رساله اضحویه ابن­‌سینا بتوان یافت که در آن، با رویکردی تنزیهی، بر نهج سجستانی و همگنانش، خویشکاری و وظیفه فیلسوف در تفسیر قرآن را تصدیق توحید به معنی وحدت مطلق و یگانگی خداوند برمی­‌شمارد:

«و معلوم است که آن تحقیق که واجب است که بدان اعتقاد کنند در یگانگی صانع آفریننده و منزهی او و بیزاری از چندی و چگونگی، کجایی و کیئی ـ که آن را به تازی زمان[۷] خوانند ـ و وضع و گردش از حالی به حالی و آنکه او ذاتی است یگانه و محال است که وی را انباز باشد در نوع و بهره ندارد به هیچ وجه، نه از روی چندی ـ که با تازی آن را کم خوانند ـ و نه از روی معنی، چون جنس و فصل و وی نه بیرون عالم است و نه درون عالم و اشارت کردن به وی روا نیست و این نتواند بود که با همه مردم گویند».[۸]

در این فراز و عبارت‌های سپسینِ آن، طنین آشکارِ گرایشی تنزیهی را می­‌توان دید که در آرای ابویعقوب سجستانی ریشه دارد. در نظر ابن­‌سینا، آن دسته از آیات الاهی که از خداوند به عباراتی تشبیهی یاد کرده­‌اند را به معنایی مجازی و استعاری در نظر بباید گرفت؛[۹] همچون تصاویری برای مردمانی که با محسوسات خو گرفته­‌اند و «علوم و حقایق چیزها درنتوانند یافت»[۱۰] و بیان نظری توحید به بیراهه می­‌کشاندشان:

«پس از این سخن ظاهر شد که نهاد شریعت بر آن است که با جمله خلایق نتوان گفت و آنچه ایشان درتوانند یافت، چنانکه هست، صاحب شریعت بیان کند و آنچه درنتوانند یافت، به فراخور فهم ایشان، به تمثیلات و تشبیهات بیان کند».[۱۱]

بدین‌­سان، خوانش فلسفی قرآن، از نگاه ابن­‌سینا معنایی ندارد مگر احیای توحید نابی که زبان مجازی رسول خدا (ص) را تفسیری تمثیلی می­کند. و هرگاه از این منظر به کتاب الاهیات شفاء بنگریم درخواهیم یافت که او چگونه با ظرافت تمام، این ایده را در این کتاب ظاهراً مشایی نیز به کار می­گیرد و در دومین فصل از کتاب دهم آن «در اثبات نبوّت؛ نحوۀ دعوت پیامبر به سوی خداوند متعال و بازگشت به سوی او» (: فی إثبات النّبوة و کیفیة دعوة النّبی إلی الله تعالی، و المعاد إلیه) پس از آنکه وجود و بقای آدمیان را بازبسته مشارکت آنها می­‌داند و تأسیس شهرها و اجتماعات را برآمده از چنین نیازی برمی‌­شمارد و این اجتماعات را نیازمند سنتی بر مدار عدل،[۱۲] مشیت الاهی را در حضور انسان عادلی تعریف می­‌کند که برای تشریع و اقامه عدالت برانگیخته می­‌شود؛ پیامبری که به معجزاتش از دیگران متمایز و شناخته خواهد شد.[۱۳] ابن‌سینا در ادامه سخنش، به زیبایی و با همان توانایی شگفتی برانگیز یادکرده در زندگینامه­‌اش، مضامین و آیات قرآنی را در لا به بلای سخنش می‌­نهد:

«و هذا الإنسان إذا وجد یجب أن یسن للنّاس فی أمورهم سنناً بإذن الله تعالی و أمره و وحیه و إنزاله الرّوح المقدس علیه، و یکون الأصل الأوّل فیما یسنه تعریفه إیاهم أن لهم صانعاً واحداً قادراً، و أنّه عالم بالسّر و العلانیة، و أن من حقّه أن یطاع أمره؛ فإنّه یجب أن یکون الأمر لمن له الخلق، و أنّه قد أعد لمن أطاعه المعاد المسعد، و لمن عصاه المعاد المشقی، حتّی یتلقی الجمهور رسمه المنزل علی لسانه من الإله و الملائکة بالسّمع و الطّاعة».[۱۴]

(: و هنگامی که این مرد در وجود آمد، باید به اذن خداوند تبارک و تعالی و به امر و وحی او و نزول روح القدس بر او، قوانینی در امور مردم وضع کند. نخستین اصل حاکم بر تشریع او این است که بدانند صانعی یگانه و قادر مطلق دارند، که به نهان و آشکار آگاه است؛ و آفریدگاری است شایسته اطاعت از فرمانش، زیرا امر باید از آن آفریننده باشد. پس برای کسانی که از او فرمان برند، پاداشی سعادت­‌بخش و برای کسانی که از او نافرمانی می‌کنند آخرتی مشقت­‌بار فراهم کرده است، باشد که احکامی که خدا و فرشتگان بر زبان پیامبر جاری کرده­‌اند را بشنوند و از آنها پیروی کنند).

شیخ الرئیس در همین فراز کوتاه، سه ارجاع زیبای قرآنی دارد: نخست به آیه ۱۰۲ سوره نحل ﴿قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّکَ بِالْحَقِّ لِیُثَبِّتَ الَّذِینَ آمَنُوا وَهُدًی وَبُشْرَیٰ لِلْمُسْلِمِینَ﴾ (: بگو آن را روح القدس به حق از جانب پروردگارت نازل کرده است تا مؤمنان را استواری ارزانی دارد و مسلمانان را هدایت و بشارت باشد)؛[۱۵] دو دیگر به آیۀ ۱۹ همین سوره: ﴿و اللهُ یَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ﴾ (: و خدا هر چه را پنهان و آشکار دارید به همه آگاه است)؛[۱۶] و سرانجام آیۀ ۵۴ سورۀ اعراف: ﴿إِنَّ رَبَّکُمُ اللَهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَیٰ عَلَی الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَکَ اللَهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ﴾ (: پروردگار شما اللّه است که آسمان‌ها و زمین را در شش روز آفرید. پس به عرش پرداخت. شب را در روز می‌پوشاند و روز شتابان آن را می‌طلبد و آفتاب و ماه و ستارگان مسخر فرمان او هستند. آگاه باشید که او راست آفرینش و فرمانروایی. خدا آن پروردگار جهانیان به غایت بزرگ است).[۱۷]

نکته جلب آن است که او بلافاصله بعد از این فراز به ایدۀ طرح کردۀ روزگار جوانی­‌اش بازمی­‌گردد و از این سخن می­‌گوید که نباید مردمان را به دریافتی فراتر از یگانگی خداوند و بلا تشبیه بودن او واداشت؛ چرا که تنها تعداد اندکی از مردمان هستند که از توانایی درک «حقیقت» توحید و تنزیه خداوند برخوردارند و ناتوانان از دستیابی به چنین حقیقتی به اختلاف خواهند افتاد و به مجادلاتی دست خواهند یازید که نه تنها از انجام وظایف مدنی بازخواهدشان داشت، بلکه آنها را به سوی دیدگاه­‌هایی رهنمون خواهد شد که با رفاه مدنی و صلاح اجتماع در مخالفت است و صرفاً بر شک و شبهه­‌ها خواهد افزود.[۱۸]

در نظر ابن­‌سینا، وظیفه فیلسوف نیز در چنین زمینه­‌ای است که بازتعریف می­‌شود: آشکارنکردن دانشی که کتمان آن از مردمان بایسته است و آشناکردن آنها با توحید و معاد به شکلی که به تصوّرشان درتواند آمد و موجب آرامش روحشان تواند شد.[۱۹]

چنان‌­که می­‌بینیم شیخ مشائیان مسلمان، حتّی در بزرگترین اثر خود در فلسفۀ به ظاهر ارسطوئی نیز از ارائه ملاحظات دینی و سیاسی برآمده از درنگ‌های قرآنی­‌اش خودداری نمی­کند. ای بسا که دلیل توجّه موجی از متفکّران شیعی در روزگار صفوی به این فرازهای کتاب شفاء را نیز در دریافت به هنگام آنها از همگامی سخن شیخ الرئیس و آیات قرآنی بتوان بازجست؛ متفکرانی که ملاصدرای شیرازی و شاگردانش فیض و فیاض و علامه مجلسی شاخص­‌ترین آنها توانند بود[۲۰] و به رغم همه تفاوت‌های نظری و اندیشگی، همچون نیای فیلسوف خود در پی بازنمود شهر ایده­‌آل سینوی هستند: شهری که پیامبر ـ فیلسوف حاکم بر آن، رابط قلمروهای آفاقی و انفسی است و دستیابی به «فضیلت» را در برقراری «عدالت» بازمی­‌جوید.

اما، هم درنگ‌های قرآنی ابن­‌سینا در کتاب شفاء به اینجا ختم نمی­‌شود. در گفتارهای بعدی، پس از بررسی قرآن‌اندیشی‌های او در شمار دیگری از آثارش، به این مسئله بازخواهم گشت.

به یاری آن نور که هرچه هست از اوست

فهرست منابع:

ابن­‌سینا (۱۳۶۴ش)، ترجمۀ رسالۀ اضحویۀ ابوعلی سینا از مترجمی ناشناس، به کوشش حسین خدیوجم، تهران.

ابن­‌سینا (۱۳۸۰ق)، الشّفاء (الاهیّات)، به کوشش جورج قنواتی و سعید زاید، قاهره.

ابن­‌سینا (۱۳۸۲ش)، الأضحویة فی المعاد، به کوشش حسن عاصی، تهران.

صدر الدّین محمّد شیرازی (۱۳۶۶ش)، شرح أصول الکافی، به کوشش محمّد خواجوی، تهران.

محمّد بن شاه مرتضی فیض کاشانی (۱۳۷۷ش)، علم الیقین، به کوشش محسن بیدارفر، قم.

محمّد بن شاه مرتضی فیض کاشانی (۱۳۸۳ش)، انوار الحکمة، به کوشش محسن بیدارفر، قم.

عبد الرزاق بن علی لاهیجی (۱۳۸۳ش)، گوهر مراد، با مقدّمۀ زین العابدین قربانی، تهران.

محمّدباقر بن محمّدتقی مجلسی (۱۳۶۳ش)، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، به کوشش مرتضی عسکری و سیّد هاشم رسولی، تهران.

محمّد کریمی زنجانی اصل (۱۳۸۶ش)، «گذری بر عاشقانه­‌ای از ابن­‌سینا»، حکمت و معنویّت در ایران نخستین سده­‌های اسلامی، تهران، صص ۲۰۵ ـ ۲۲۶.

ویلفرد مادلونگ (۱۳۸۶ش)، «ابویعقوب سجستانی و تناسخ»، ترجمۀ محمّد کریمی زنجانی اصل، حکمت و معنویّت در ایران نخستین سده­‌های اسلامی، تهران، صص ۱۰۱ ـ ۱۲۶.

ناصرخسرو قبادیانی (۱۳۳۸ش)، خوان الاخوان، به کوشش علی قویم، تهران.

بستان هیرجی (۱۳۷۱ش)، «تصحیح انتقادی الرسالة الباهرة»، ترجمۀ مقدّمه مرتضی اسعدی، ترجمۀ متن عبدالله نورانی، مجلّۀ تحقیقات اسلامی، سال هفتم، شمارۀ دوّم، صص ۲۱ ـ ۶۲.

William E. Gohlman (۱۹۷۴), The life of Ibn Sina: A Critical Edition and Annotated translation, New York: SUNY PRESS.

Dimitri Gutas (۲۰۱۴), Avicenna and the Aristotelian Tradition, ۲nd Edition, Leiden: Brill.

Jules Janssens (۲۰۰۴), "Avicenna and the Qurʾān; A Survey of His Qurʾānic Commentaries," MIDEO (Mélanges de l'Institut dominicain d'études orientales du Caire), Volume ۲۵–۶, pp. ۱۷۷–۹۲.

Paul E. Walker (۱۹۹۹), Ḥamīd Al-Dīn Kirmānī: Ismaaili Thought in the Age of al-Ḥākim, London: I. B. Tauris.

Samuel Miklos Stern (۱۹۶۰), "The Early Ismāʿīlī Missionaries in North-West Persia and in Khurāsān and Transoxania," Bulletin of the School of Oriental and African Studies, University of London, Vol. ۲۳, No. ۱ (۱۹۶۰), pp. ۵۶-۹۰.

پی نوشت:

[۱] صِرف اشاره به این پژوهشها، صفحاتی را می‌‌طلبد که از حوصله و مجال این گفتار کوتاه خارج است. [۲] برای اصل عربی این متن نک: Gohlman ۱۹۷۴, p. ۱۸. [۳] نک: Gutas ۲۰۱۴, p. ۱۹۷ ؛ برای تفسیری دیگر از این سخن ابن­‌سینا نک: Janssens ۲۰۰۴, pp. ۱۷۷-۱۷۹. [۴] نک: Gohlman ۱۹۷۴, pp. ۱۸, ۲۰. [۵] نک: ناصرخسرو ۱۳۳۸ش، ص ۱۳۱؛ مادلونگ ۱۳۸۶ش، ص ۱۰۶؛ Stern ۱۹۶۰, p. ۸۰. [۶] در این باره نک: هیرجی ۱۳۷۱ش، صص ۳۲ ـ ۳۳؛ کریمی زنجانی اصل ۱۳۸۶ش، ص ۲۱۷؛ Walker ۱۹۹۹, p. ۱۲۳. [۷] ناگفته نماند که «زمان» واژه‌­ای فارسی است نه تازی که پیش از اسلام برای محدودۀ زمانی حدوداً یک ساعت به کار می­‌رفته است. [۸] نک: ابن­‌سینا ۱۳۶۴ش، ص ۳۹؛ برای اصل سخن او نک: ابن­‌سینا ۱۳۸۲ش، صص ۹۷ ـ ۹۸. [۹] : ابن­‌سینا ۱۳۶۴ش، ص ۴۰؛ برای اصل سخن او نک: ابن­‌سینا ۱۳۸۲ش، صص ۹۸ ـ ۱۰۰. [۱۰] ابن­‌سینا ۱۳۶۴ش، ص ۴۱؛ برای اصل سخن او نک: ابن­‌سینا ۱۳۸۲ش، ص ۱۰۲. [۱۱] ابن­‌سینا ۱۳۶۴ش، ص ۴۱؛ برای اصل سخن او نک: ابن­‌سینا ۱۳۸۲ش، ص ۱۰۳. [۱۲] نک: ابن­‌سینا ۱۳۸۰ق، ص ۴۴۱. [۱۳] نک: ابن­‌سینا ۱۳۸۰ق، صص ۴۴۱ ـ ۴۴۲. [۱۴] نک: ابن­‌سینا ۱۳۸۰ق، ص ۴۴۲. [۱۵] ترجمۀ فارسی به نقل از ترجمان زیبای شادروان آیتی است. [۱۶] ترجمۀ فارسی به نقل از ترجمان زیبای شادروان آیتی است. [۱۷] ترجمۀ فارسی به نقل از ترجمان زیبای شادروان آیتی است. [۱۸] نک: ابن­‌سینا ۱۳۸۰ق، صص ۴۴۲ ـ ۴۴۳. [۱۹] نک: ابن­‌سینا ۱۳۸۰ق، ص ۴۴۳. [۲۰] نک: صدر الدین شیرازی ۱۳۶۶ش، ج ۲، ص ۳۹۳؛ فیض کاشانی ۱۳۷۷ش، ج ۱، ص ۴۵۳؛ فیض کاشانی ۱۳۸۳ش، ج ۱، ص ۱۶۸؛ عبدالرزاق لاهیجی ۱۳۸۳ش، ج ۱، ص ۳۷۳؛ مجلسی ۱۳۶۳ش، ج ۲، ص ۲۶۰.

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
به مناسبت هفته پژوهش بخش حسابداری با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی 4 رویداد کارگاه و سخنرانی علمی را در روزهای 24 تا 26 آذرماه برگزار نمود. در روز اول، دکتر امین ناظمی عضو هیأت علمی بخش حسابداری کارگاه طرح پژوهشی با...
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
در تاریخ یکشنبه 23 آذر ماه 1404 کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط جناب آقای دکتر اصغر میرفردی دانشیار محترم آن بخش از ساعت 11 لغایت 13 در سالن صدر دانشکده برگزار گردید و در آن مفاهیم پایه، اصول و روشهای نگارش...
برگزاری مراسم روز دانشجو
برگزاری مراسم روز دانشجو
مراسم روز دانشجو 16 آذر 1404(مصادف با روز دانشجو ) از ساعت 12 لغایت 14 در سالن صدر با حضور جناب آقای دکتر حبیب‌الله رعنایی، رئیس محترم دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هیات رئیسه دانشکده و حدود 150 نفر از دانشجویان برگزار گردید. در آغاز...
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخارآفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت انجمن‌های علمی مدیریت: مقام اول به عنوان برگزیده سکوی ملی، مقام دوم در حوزه پژوهشی با آرزوی موفقیت روزافزون معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد،...
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم عضو محترم هیأت علمی بخش جغرافیا موفق به دریافت عنوان پژوهشگر برگزیده علوم انسانی در سطح کشور گردیدند. این افتخارآفرینی مایه مباهات جامعه‌ علمی به ویژه دانشگاه شیراز است. این موفقیت ارزنده را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و از...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404 به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: حسابداری میراثی سخنران: دکتر محمدحسین صفرزاد ساعت برگزاری: 9 - 10:30 محل برگزاری: سالن صدر سخنرانی...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: چسبندگی هزینه‌ها در شرکت پالایش سخنران: دکتر امین ناظمی ساعت برگزاری: 9-12 محل برگزاری: سالن صدر کارگاه آموزشی: مقاله نویسی سخنران: دکتر مریم هاشم پور ساعت برگزاری:...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای سخنران: دکتر زینب مهتری سخنرانی علمی: ارتباط با صنعت سخنران: دکتر محمدرضا ظهیرامامی سخنرانی علمی: اخلاق در پژوهش سخنران:...
نشست تخصصی
نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران"
انجمن علمی جغرافیا به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کند: نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران" سخنران: دکتر عبدالرسول خیراندیش زمان: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ | ساعت ۱۲_۱۰ مکان: دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی_ساختمان شماره۳_طبقه۲_سالن طالقانی
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس: ▫️دکتر سیدمحمدهاشم حسینی «استاد علوم و صنایع غذایی»؛ ▫️دکتر صدیقه سینا «دانشیار مهندسی هسته‌ای»؛ ▫️دکتر محمد همتی‌نفر «دانشیار تربیت بدنی»؛ ▫️دکتر مهدی جاویدی «دانشیار...
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز توسط تیم والیبال دانشکده علوم اجتماعی این دوره از مسابقات با حضور 8 تیم از دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز در آبان ماه 1404 انجام شد مسابقات دوهفته به طول انجامید ( دوهفته پایانی آبان...
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز: کسب رتبه شایسته تقدیر بخش پژوهشی در گروه علوم انسانی و همچنین دریافت عنوان ارزشمند *انجمن علمی برگزیده کشوری* (سکوی حرکت) در هجدهمین جشنواره بین المللی حرکت افتخارآفرینان ملی: عطری جانی...
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
آیین گرامیداشت هفته پژوهش‌ و فناوری سال ۱۴۰۴ با همت استانداری فارس و دانشگاه شیراز برگزار می شود: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تاریخ: 8 تا 10آذر ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷ جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران،...
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
پیرو مجوز صادره از سوی معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، این آزمون با هدف تأمین نیروی انسانی کارآمد و تقویت...
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
فقر؛ مسئله فردی یا ساختاری؟ نگاهی اقتصادی «اعداد همیشه بی‌طرف نیستند؛ گاهی فقط روایت ساختارند.» سخنران دکتر روح اله شهنازی زمان: سه شنبه ۴ آذر ساعت ۱۱ الی ۱۲.۳۰ مکان: تالار طالقانی
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز با حضور بیش‌از ۵۰ ایران‌شناس از ۲۱ کشور جهان با سخنرانی: ▫️دکتر محمدیوسف نیری، استادتمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با عنوان «حافظ منادی آزادگی و مهرورزی»؛ ▫️دکتر بهزاد مریدی،...
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
مهلت ارسال آثار حداکثر تا 15 آذر 1404 می‌باشد.
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
سفر به دنیای دانشجویی: از کجا شروع کردیم؟ تاریخ برگزاری: 27/08/1404 مکان برگزاری: سالن کنفرانس دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی نشست «سفر به دنیای دانشجویی» از سلسله برنامه‌های گفت‌وگو محور صحبت باهم،...
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
فراخوان پانزدهمین دوره انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
جشن استقبال از دانشجویان ورودی جدید رشته مدیریت در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده با همکاری انجمن علمی مدیریت برگزار شد. این برنامه با هدف آشنایی دانشجویان تازه وارد با محیط دانشگاه اساتید امکانات آموزشی و همچنین ایجاد...