دکتر زاهد: تحول در علوم‌انسانی باید از علم منطق شروع شود

دکتر زاهد: تحول در علوم‌انسانی باید از علم منطق شروع شود


دکتر زاهد: تحول در علوم‌انسانی باید از علم منطق شروع شود

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی به نقل از روزنامه فرهیختگان، علوم‌ انسانی کنونی همانند دیگر علوم مدرن، محصول اندیشه‌ای است که در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم میلادی در دوره «روشنگری» شکل گرفت. این علوم تا پیش از انقلاب اسلامی، با همین ویژگی و پیشینه به‌تدریج به ایران وارد و به دانشجویان عرضه شد. اما انقلاب اسلامی، طلیعه‌دار اندیشه‌ای مبتنی‌بر مبانی دینی و پایبند به ارزش‌های اسلامی بود. روشن است که چنین دیدگاهی علوم‌انسانی مدنظر خود را می‌طلبد. در گفت‌وگویی کوتاه با سیدسعید زاهدزاهدانی، دانشیار جامعه‌شناسی و مدیر مرکز تحول و ارتقای علوم‌انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز به بررسی توصیه‌های سیاستی در زمینه تحول در علوم‌انسانی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

*تحول در علوم‌ انسانی به چه معناست و اصولا چرا تحول در علوم‌انسانی ضرورت دارد؟

اگر بخواهیم مثالی بزنیم، همین علوم‌اجتماعی موجود هم حاصل تحول در علومی است که بعد از رنسانس در غرب به وجود آمد. در غرب برای ارزیابی تحولات ناشی از رنسانس و برای نظریه‌پردازی، برنامه‌ریزی و مدیریت تمدن تازه‌تاسیس، یعنی تمدن مدرن، با گذر از پیشینه‌ای از اندیشه‌ورزی، علوم‌اجتماعی به‌‌خصوص جامعه‌شناسی را در قرن نوزدهم میلادی به وجود آوردند. از آنجا که این علوم برای خود نقش نظریه‌پردازی، برنامه‌ریزی و مدیریت تحولات این تمدن را تعریف کردند، همراه با تحولات اجتماعی و تمدنی خودشان نیز متحول شدند.

مراحل تحول به این شرح است که در تمدن مدرن بعد از رنسانس به جدایی دین از دولت پرداختند و برای تنظیم دولت سکولار به نظریه‌پردازی مبادرت ورزیدند. برای این تحول در قرون پانزده، شانزده و هفده به فلسفه و فلسفه سیاسی روی آوردند و با طرح اندیشه‌های نوفلسفی تلاش در نظریه‌پردازی کردند. در قرون هفدهم و هجدهم علوم‌تجربی پا به عرصه وجود گذاشت. به وجود آمدن علوم‌تجربی در قرن هجدهم عالمان علوم‌اجتماعی را بر آن داشت تا با استفاده از همان روش، علوم‌اجتماعی خویش را هم تنظیم کنند. از این‌رو در قرن ۱۹ علوم‌اجتماعی به‌خصوص جامعه‌شناسی جدید به‌وسیله اندیشمندانی مانند آگوست کنت و… شکل گرفت.

*چرا ما به این علوم‌انسانی و اجتماعی جدید نقد داریم و معتقدیم باید در علوم‌انسانی رایج، تحول صورت گیرد؟

براساس تجربه حاصل از رشد و استقرار تمدن مدرن و با توجه به اینکه علوم‌اجتماعی رایج نرم‌افزار نظریه‌پردازی، برنامه‌ریزی و مدیریت تمدن مدرن است هر تمدن دیگری که خود را غیر از تمدن مدرن تعریف می‌کند، نیاز به ایجاد علوم‌انسانی و اجتماعی مربوط به خود دارد. در تمدن مدرن نظریه‌پردازی، برنامه‌ریزی و مدیریت براساس به رسمیت شناختن واقعیت مشهود (سکولاریسم) و در نظر گرفتن انسان به‌عنوان اشرف موجودات (انسان‌گرایی) و هدف قرار دادن سود و منفعت انسان به هر شیوه ممکن (عملگرایی)، صورت می‌پذیرد. در تمدن اسلامی پایه‌های اعتقادی براساس خالقیت، ربوبیت تکوینی و ربوبیت تشریعی خداوند بنا شده است، واقعیت غیب درکنار واقعیت مشهود به رسمیت شناخته می‌شود و هر کاری برای نزدیکی به خداوند و جلب رضایت او صورت می‌گیرد؛ یعنی در این مکتب، انسان اشرف مخلوقات است. بنابراین با توجه به این اختلافات زیربنایی لازم است علوم‌انسانی شکل بگیرد که این مبانی اعتقادی را در نظر داشته باشد.

*بر این اساس، حال که ضرورت تحول بیان شد، چگونه باید این تحول صورت گیرد؟ ما باید از صفر شروع کنیم یا باید روی همین علوم و با نقد آنها راه را ادامه دهیم؟

در غرب بعد از جدایی دین از دولت، ابتدا نظام سیاسی لیبرالیسم شکل گرفت. بعد از آن نهضت‌های رقیب جریان اصلی، مانند سوسیالیسم، خود را در داخل همان تمدن تعریف کردند و درمقابل جریان اصلی به نقد پرداختند. اگر مکتب اسلام هم در نقش منتقد لیبرالیسم یا سوسیالیسم یا حتی کلیت تمدن مدرن اما در همان قالب و با همان مفروضات زیربنایی ظاهر شود، درنهایت نحله‌ای از تمدن مدرن در جریان تحولات آن تمدن را به وجود خواهد آورد. اما اگر قرار است تمدن اسلامی براساس مفروضات خودش شکل بگیرد، لازم است تحول در علوم‌انسانی را از منطق که زیربنایی‌ترین واحد پایه برای ایجاد تحولات علمی و اجتماعی است آغاز کند.

به این ترتیب است که درک می‌کنیم چرا بزرگان و رهبران نهضت انقلاب اسلامی به‌جای تحول در علوم‌اجتماعی از عبارت تحول در علوم‌انسانی سخن می‌گویند. لازم است الگوی منطق مبتنی‌بر مبانی اسلامی تولید شود. براساس این الگو لازم است الگوی روش تحقیق تنطیم شود. با استفاده از الگوی روش تحقیق لازم است موضوعات مهم براساس مسائل مبتلابه جمهوری اسلامی یکی پس از دیگری مورد مطالعه قرار گیرد و نظریه‌پردازی‌ها صورت پذیرد.

*برخی مخالف این دیدگاه هستند و معتقدند حداقل ما می‌توانیم از برخی از تولیدات علوم‌انسانی و اجتماعی جدید که محصول عقل بشری هستند استفاده کنیم؟

علوم محصور در مبانی و پیش‌فرض‌های هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی خویش هستند. وقتی در پیش‌فرض هستی‌شناسی علمی این باشد که فقط واقعیت مشهود در عالم وجود دارد، بنایی که روی آن ساخته می‌شود قادر نخواهد بود واقعیت غیب را هم ملاحظه کند. در علوم سکولار پیش‌فرض اصلی و اساسی همین است که جز واقعیت مشهود را نباید در محدوده علم راه داد. در فرهنگ و تمدن اسلامی یکی از بایدها اعتقاد به واقعیت غیب است. اگر واقعیت غیب را قبول نداشته باشیم چگونه می‌توانیم بگوییم خدا به‌عنوان یک وجود واقعی هست؟ چگونه می‌توانیم بگوییم ملائکه وجود دارند؟ چگونه می‌توانیم به جهان دیگری -آخرت- که هنوز نیامده و در محدوده مشهودات ما قرار نگرفته است به‌عنوان یک واقعیت نگاه کنیم؟ وقتی این سه نوع واقعیت را به رسمیت نشناسیم چگونه می‌توانیم ادعا کنیم مسلمانیم؟ چگونه می‌توانیم در نظر بگیریم که اگر برگی از درخت می‌افتد به اذن الله است و در انجام امور خویش به ان‌شاءالله و ماشاءالله تکیه کنیم؟ چگونه می‌توانیم برای انسان روح قائل شویم و برای بهبود و آرامش آن برنامه‌ریزی کنیم؟ چگونه می‌توانیم در مورد عقاب و ثوات اخروی در رفتارهای روزمره سخن بگوییم؟ با نادیده گرفتن وجود خداوند تبارک و تعالی در تبیین امور و علت‌یابی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود، علت‌العلل تحولات را نادیده گرفته‌ایم.

با قائل نشدن روح برای انسان او را جسمی مانند حیوان در نظر گرفته‌ایم و فقط مقتضیات حیوانی انسان را به رسمیت شناخته‌ایم. با ندیدن ثواب و عقاب، قدرت تمییز درست از غلط رفتارهای انسان‌ها و جوامع برمبنای فطرتی را که براساس آن آفریده شده‌اند ندیده‌ایم. علوم‌ انسانی فاقد این نوع تبیین‌ها و دانش‌ها، همین علوم‌انسانی امروز است که ثروت‌مدار و زورمدار است و توجیه‌گر رفتارهای ثروتمندان و قدرتمندان عالم می‌شود؛ مظلوم را سرکوب می‌کند و به ظالم حق می‌دهد. با چنین علوم‌انسانی‌ای چگونه می‌توانیم تمدن اسلامی بسازیم؟ برای ساختن تمدن نوین اسلامی علوم‌انسانی می‌خواهیم در مبانی و منطق خود تفاوت میان حق و باطل را بشناسد؛ ظالم را از مظلوم تشخیص دهد؛ رفتارهای درست انسان دارای روح الهی را تبیین کند. علاوه‌بر رفع نیازهای صرفا جسمانی به رفع نیازهای انسانی و روحانی ما نیز توجه کند.

علوم‌ انسانی امروز در این موارد نمی‌تواند به ما کمک کند، البته تجربه علوم‌انسانی ساخته‌شده تاکنون در ساختن علوم‌انسانی اسلامی به ما کمک زیادی می‌تواند بکند. راه‌هایی را که آنان با مبانی و روش‌های خود رفته‌اند و منجر به جنگ‌های خانمان‌برانداز و توجیه آنان شده است برای ما نمونه خوبی برای رفتن به راه صحیح است. با مشاهده و تبیین علمی آسیب‌های اجتماعی موجود که محصول برنامه‌ریزی‌های مبتنی‌بر علوم‌انسانی موجود است می‌توانیم عبرت گرفته و مسیرهای بن‌بست را از راه‌های باز تشخیص دهیم. به‌عبارت کلی‌تر، می‌توانیم بگوییم لازم است علوم‌انسانی امروز را به‌خوبی بشناسیم تا بتوانیم علوم‌انسانی اسلامی را با چشم‌های باز طراحی کنیم.

*مگر فارابی و ابن‌سینا و… که از بزرگ‌ترین منطق‌دانان جهان اسلام بودند، براساس آنچه از یونان آمده بود، راه را ادامه و منطق و فلسفه را رشد ندادند. منظور شما از منطق، منطق ارسطویی و منطق جدید است یا خود منطق جدید؟ دقیقا ایراد شما به منطق جدید چیست؟

فارابی و این‌سینا از اندیشمندان بزرگ و موجب افتخار ما هستند که ستارگان تمدن گذشته اسلامی به حساب می‌آیند. وقتی سخن از تمدن نوین اسلامی می‌کنیم به‌معنای بازسازی تمدن گذشته اسلامی نیست. اندیشه این اندیشمندان در حد تکامل انسان و جامعه زمان خودشان پاسخگو بود نه امروز. به همین مناسبت هم هست که امروز با دانش آن بزرگان نمی‌توانیم نیاز‌های امروزی‌مان را رفع کنیم.

بعد از منطق ارسطویی، منطق ریاضی و تکامل‌یافته آن منطق سیستمی در جریان رشد تمدن بشری به‌کار گرفته شد که شایسته تقدیر هم است، اما همان‌طور که در پاسخ به سوال قبلی شما گفته شد ما نیاز به منطقی داریم که علاوه‌بر واقعیت مشهود، واقعیت غیب را هم در خود بگنجاند، این قابلیت را داشته باشد که رشد انسان تا رسیدن به آخرت و جهان دیگر را هم تعقیب کند. چنین منطقی علاوه‌بر داشتن امکانات منطق ارسطویی و منطق سیستمی، باید قابلیت‌های دیگری هم داشته باشد تا بتواند ابزار مناسبی برای پرداختن به نیازهای جدید ما در تمدن نوین اسلامی باشد. این منطق تکامل‌یافته‌تر از منطق‌های گذشته خواهد بود.

اساسا منطق برای تمییز درست از غلط، انتقال مفاهیم ادراک‌شده هر فرد به دیگران و وسیله‌ای برای به تفاهم رسیدن انسان‌هاست. وقتی حیطه درست و غلط به‌واسطه گسترش پیچیدگی‌های رفتاری در انسان‌ها و جوامع افزایش می‌یابد، منطق‌های گذشته کارایی خود را از دست می‌دهند و نیاز به ابداع منطقی کامل‌تر است. ما در تمدن نوین اسلامی غیر از به‌کار‌گیری عقل و حس در سطح بالاتری از آنچه در تمدن‌های گذشته به‌کار گفته شده، نیاز به به‌کارگیری منطقی داریم که حس و عقل و وحی الهی را با هم ببیند و درست و غلط آنان را ارزیابی کند و در ضمن قدرت هماهنگ کردن آنان با یکدیگر را هم داشته باشد. چنین منطقی چون شامل بر منطق‌های گذشته است، امکان ایجاد تفاهم با دیگران را برای ما فراهم می‌کند و در ضمن قدرت رفع نیازهای پیچیده‌تر و گسترده‌تر را از گذشته هم خواهد داشت.

*شهید مطهری معتقد است برخی از علومی که برای زیست و زندگی ما لازم است می‌توانیم از جای دیگر بگیریم، در این صورت این علوم بومی می‌شوند و نیازهای ما را برطرف می‌کنند؛ مثل همین علوم‌تجربی و پزشکی که اگرچه از غرب آمده و مبنای الهی ندارد، اما فعلا جوابگوی نیازهای مادی ماست؟

نه‌ تنها در زمان حیات شهید بزرگوار مطهری، بلکه امروز هم ما از علوم‌تجربی و پزشکی و مهندسی و حتی علوم‌اجتماعی و انسانی تولیدشده در تمدن مدرن استفاده می‌کنیم. در حال حاضر پهنه فرهنگ و سبک زندگی ما همان تمدن مدرن است. ما با انقلاب اسلامی فقط توانسته‌ایم بخشی از نهاد سیاست را متحول و اسلامی کنیم. بقیه بخش‌های جامعه به‌جا مانده و اقتباس‌شده از تمدن مدرن است تا این اقلام بازمانده وجود دارند علوم مربوط به خودشان که همان علوم تولیدشده در تمدن مدرن هستند لازم است تا بتوانیم آنان را تبیین و اداره کنیم. آنچه ما می‌گوییم سخن از تمدن نوین اسلامی است. اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی را بسازیم با ابزار علمی امروز به‌خصوص علوم‌انسانی موجود نمی‌توانیم.

لازم است ابتدا در علوم‌انسانی تحول ایجاد شود تا راه رفتن به‌سوی تمدن مدرن را بشناسیم، ترسیم و به آن‌سو حرکت کنیم. تا حدی که بتوانیم این علوم را متحول کنیم می‌توانیم گام‌های استوار به‌سمت تمدن نوین اسلامی برداریم، کما اینکه هر پیشرفتی اسلامی که تاکنون داشته‌ایم به یمن تحولی بوده که در بخش‌هایی از علوم‌انسانی صورت گرفته است و به‌کار گرفته‌ایم؛ مثل نظریه ولایت‌فقیه در اداره کشور. طی بقیه راه با تعمیق تحول در علوم‌انسانی و برنامه‌ریزی براساس دستاوردهای آن محقق می‌شود.

راهبردهایی که توسط مقام‌معظم‌رهبری ارائه می‌شوند با اتکا به علوم‌انسانی اسلامی است. اگر این راهبردها در جامعه آن‌گونه که باید و شاید و ایشان می‌فرمایند عملیاتی نمی‌شود به این علت است که دستگاه کارشناسی و اجرایی ما از علوم‌انسانی اسلامی بی‌بهره است و می‌خواهد با همین علوم‌انسانی رایج کار‌ها را پیش ببرد. با تحول در علوم‌انسانی و اصلاح امور براساس گفته‌های رهبری، به‌تدریج به فضل الهی، راه برای تحول در علوم، آن‌گونه که همه رفتار‌های اجتماعی ما براساس اسلام عزیز شود، هموار می‌شود.*

روزنامه فرهیختگان شماره ۴۵۷۸/ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱/ گفتگو از: سید حسین امامی

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
به مناسبت هفته پژوهش بخش حسابداری با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی 4 رویداد کارگاه و سخنرانی علمی را در روزهای 24 تا 26 آذرماه برگزار نمود. در روز اول، دکتر امین ناظمی عضو هیأت علمی بخش حسابداری کارگاه طرح پژوهشی با...
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
در تاریخ یکشنبه 23 آذر ماه 1404 کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط جناب آقای دکتر اصغر میرفردی دانشیار محترم آن بخش از ساعت 11 لغایت 13 در سالن صدر دانشکده برگزار گردید و در آن مفاهیم پایه، اصول و روشهای نگارش...
برگزاری مراسم روز دانشجو
برگزاری مراسم روز دانشجو
مراسم روز دانشجو 16 آذر 1404(مصادف با روز دانشجو ) از ساعت 12 لغایت 14 در سالن صدر با حضور جناب آقای دکتر حبیب‌الله رعنایی، رئیس محترم دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هیات رئیسه دانشکده و حدود 150 نفر از دانشجویان برگزار گردید. در آغاز...
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخارآفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت انجمن‌های علمی مدیریت: مقام اول به عنوان برگزیده سکوی ملی، مقام دوم در حوزه پژوهشی با آرزوی موفقیت روزافزون معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد،...
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم عضو محترم هیأت علمی بخش جغرافیا موفق به دریافت عنوان پژوهشگر برگزیده علوم انسانی در سطح کشور گردیدند. این افتخارآفرینی مایه مباهات جامعه‌ علمی به ویژه دانشگاه شیراز است. این موفقیت ارزنده را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و از...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404 به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: حسابداری میراثی سخنران: دکتر محمدحسین صفرزاد ساعت برگزاری: 9 - 10:30 محل برگزاری: سالن صدر سخنرانی...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: چسبندگی هزینه‌ها در شرکت پالایش سخنران: دکتر امین ناظمی ساعت برگزاری: 9-12 محل برگزاری: سالن صدر کارگاه آموزشی: مقاله نویسی سخنران: دکتر مریم هاشم پور ساعت برگزاری:...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای سخنران: دکتر زینب مهتری سخنرانی علمی: ارتباط با صنعت سخنران: دکتر محمدرضا ظهیرامامی سخنرانی علمی: اخلاق در پژوهش سخنران:...
نشست تخصصی
نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران"
انجمن علمی جغرافیا به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کند: نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران" سخنران: دکتر عبدالرسول خیراندیش زمان: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ | ساعت ۱۲_۱۰ مکان: دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی_ساختمان شماره۳_طبقه۲_سالن طالقانی
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس: ▫️دکتر سیدمحمدهاشم حسینی «استاد علوم و صنایع غذایی»؛ ▫️دکتر صدیقه سینا «دانشیار مهندسی هسته‌ای»؛ ▫️دکتر محمد همتی‌نفر «دانشیار تربیت بدنی»؛ ▫️دکتر مهدی جاویدی «دانشیار...
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز توسط تیم والیبال دانشکده علوم اجتماعی این دوره از مسابقات با حضور 8 تیم از دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز در آبان ماه 1404 انجام شد مسابقات دوهفته به طول انجامید ( دوهفته پایانی آبان...
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز: کسب رتبه شایسته تقدیر بخش پژوهشی در گروه علوم انسانی و همچنین دریافت عنوان ارزشمند *انجمن علمی برگزیده کشوری* (سکوی حرکت) در هجدهمین جشنواره بین المللی حرکت افتخارآفرینان ملی: عطری جانی...
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
آیین گرامیداشت هفته پژوهش‌ و فناوری سال ۱۴۰۴ با همت استانداری فارس و دانشگاه شیراز برگزار می شود: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تاریخ: 8 تا 10آذر ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷ جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران،...
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
پیرو مجوز صادره از سوی معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، این آزمون با هدف تأمین نیروی انسانی کارآمد و تقویت...
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
فقر؛ مسئله فردی یا ساختاری؟ نگاهی اقتصادی «اعداد همیشه بی‌طرف نیستند؛ گاهی فقط روایت ساختارند.» سخنران دکتر روح اله شهنازی زمان: سه شنبه ۴ آذر ساعت ۱۱ الی ۱۲.۳۰ مکان: تالار طالقانی
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز با حضور بیش‌از ۵۰ ایران‌شناس از ۲۱ کشور جهان با سخنرانی: ▫️دکتر محمدیوسف نیری، استادتمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با عنوان «حافظ منادی آزادگی و مهرورزی»؛ ▫️دکتر بهزاد مریدی،...
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
مهلت ارسال آثار حداکثر تا 15 آذر 1404 می‌باشد.
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
سفر به دنیای دانشجویی: از کجا شروع کردیم؟ تاریخ برگزاری: 27/08/1404 مکان برگزاری: سالن کنفرانس دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی نشست «سفر به دنیای دانشجویی» از سلسله برنامه‌های گفت‌وگو محور صحبت باهم،...
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
فراخوان پانزدهمین دوره انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
جشن استقبال از دانشجویان ورودی جدید رشته مدیریت در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده با همکاری انجمن علمی مدیریت برگزار شد. این برنامه با هدف آشنایی دانشجویان تازه وارد با محیط دانشگاه اساتید امکانات آموزشی و همچنین ایجاد...