ویژگی‌های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت‌شناختی

ویژگی‌های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت‌شناختی


ویژگی‌های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت‌شناختی

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، متن زیر یادداشتی است که دکتر سیدمحمدرضا تقوی استاد روانشناسی بالینی در مورد ویژگی های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت شناختی نوشته است:

برای پاسخ به پرسش ویژگی های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت شناختی چیست؟، باید به یک تمایز مفهومی روشن، بین «عقل خود بنیاد» و «عقل دگر بنیاد» از طریق بدست دادن تعریف مشخص، تبیین ویژگی ها، روش شناسایی و سنجش کارکردها و عملکردهای ویژه و نحوۀ تغییر و تطور و تکون هر یک از این ۲ نوع عقل رسید. از منظر اندیشه علم دینی، عقل دین بنیاد، به مفهوم عقل مبتنی بر تعالیم انبیاء(ع) است که طی آن، تمام توانایی های بالقوه عقلانی انسان، در پرتو مدد الهی، راهنمایی های انبیاء عظام و از طریق سرپرستی امام مبین (ع)، به نحوی که متضمن کمال بشر در راستای اهداف خلقت باشد، بالفعل می شود.

در مقابل، عقل خود بنیاد، عقلی است که غایت، هدف، موضوع، نیاز، روش، نحوه ی ارزیابی و نتیجه گیری و تفسیر از امور را خود تعیین می نماید. لذا برخلاف دیدگاه سوبژکتیویته، که در آن خود بنیادی انسان تقویت می شود، در دیدگاه اسلامی، انسان آموزش می بیند که تسلیم محض اراده الهی باشد. زیرا تبعیت از خداوندی که حکیم، قادر و علیم است موجب رقم زدن بهترین سرنوشت برای انسان می شود و به میزانی که این مبانی در انسان مسلمان محقق می گردد از خود بنیادی فاصله می گیرد.

بر اساس اصل اتحاد علم و عالِم و معلوم، عالِم (محقق)، علم (آنچه برای انسان آشکار می شود) و معلوم (خداوند و همه کلمات وجودی) به یک اتحاد وجودی می رسند و عالِم از طریق ارتباط با معلوم (به عنوان علّت تامه)، به علم دست می یابد. «بزرگان ما فرموده اند دو طرف نظام عالم را یک فقیر و یک غنی پر کرده است که معلوم انسان یعنی حقیقت حق متعال جانب غنی این عالم را و خود انسان به عنوان عالِم، جانب فقیر عالم را تشکیل می دهد که با دارایی علم، حق وجود را کسب نموده و خود را به جانب غنی اتصال می دهد» (حسن زاده آملی، ۱۳۹۲). فلاسفه اسلامی بر اساس اصل اتحاد عالِم و علم و معلوم نشان می دهند که علم پدیده ای مجرد است و حتی اگر محقق به نحوه دریافت علم هم واقف نباشد بدون ارتباط با معلوم این دریافت غیر ممکن می باشد.

برای پاسخ به این پرسش باید به یک تمایز مفهومی روشن، بین «عقل خود بنیاد» و «عقل دگر بنیاد» از طریق بدست دادن تعریف مشخص، تبیین ویژگی ها، روش شناسایی و سنجش کارکردها و عملکردهای ویژه و نحوۀ تغییر و تطور و تکون هر یک از این ۲ نوع عقل رسید. از منظر اندیشه ی علم دینی، عقل دین بنیاد، به مفهوم عقل مبتنی بر تعالیم انبیاء (ع) است که طی آن، تمام توانایی های بالقوه عقلانی انسان، در پرتو مدد الهی، راهنمایی های انبیاء عظام و از طریق سرپرستی امام مبین (ع)، به نحوی که متضمن کمال بشر در راستای اهداف خلقت باشد، بالفعل می شود. در مقابل، عقل خود بنیاد، عقلی است که غایت، هدف، موضوع، نیاز، روش، نحوه ی ارزیابی و نتیجه گیری و تفسیر از امور را خود تعیین می نماید. لذا برخلاف دیدگاه سوبژکتیویته، که در آن خود بنیادی انسان تقویت می شود، در دیدگاه اسلامی، انسان آموزش می بیند که تسلیم محض اراده الهی باشد. زیرا تبعیت از خداوندی که حکیم، قادر و علیم است موجب رقم زدن بهترین سرنوشت برای انسان می شود و به میزانی که این مبانی در انسان مسلمان محقق می گردد از خود بنیادی فاصله می گیرد.

بر اساس اصل اتحاد علم و عالِم و معلوم، عالِم (محقق)، علم (آنچه برای انسان آشکار می شود) و معلوم (خداوند و همه کلمات وجودی) به یک اتحاد وجودی می رسند و عالِم از طریق ارتباط با معلوم (به عنوان علّت تامه)، به علم دست می یابد. «بزرگان ما فرموده اند دو طرف نظام عالم را یک فقیر و یک غنی پر کرده است که معلوم انسان یعنی حقیقت حق متعال جانب غنی این عالم را و خود انسان به عنوان عالِم، جانب فقیر عالم را تشکیل می دهد که با دارایی علم، حق وجود را کسب نموده و خود را به جانب غنی اتصال می دهد» (حسن زاده آملی، ۱۳۹۲). فلاسفه اسلامی بر اساس اصل اتحاد عالِم و علم و معلوم نشان می دهند که علم پدیده ای مجرد است و حتی اگر محقق به نحوه دریافت علم هم واقف نباشد بدون ارتباط با معلوم این دریافت غیر ممکن می باشد.

از منظر علوم انسانی اسلامی، در فرآیند کمال، انسان غنی می شود لیکن حتی وقتی به مقام و مرحله «قاب قوسین» هم دست می یابد باز غنایش بالعرض است و هر چه غنی تر می شود فقر و احساس نداری او هم بیشتر می شود، به نحوی که احساس فقر و نداری در انسان کامل از همه بیشتر است . بنابراین اصالت سوبژه، در مقابل وجود بالذات (حق تعالی) کاملاً بی رنگ می شود. از این منظر، نفس ناطقه، از طریق اسبابی که در اختیار دارد، پدیده ها را انتزاع می نماید (به زعم حکمت مشاء) و یا آن به آن (لحظه به لحظه)، آنها را انشاء می نماید (به تعبیر حکمت متعالیه).

از این منظر، در پدیدۀ ادراک، تمام عوامل زیستی در انسان (مثل حواس، سلسله اعصاب و مغز) و عوامل محیطی (مثل امکانات آموزشی، معلم و کتاب) علت معده بوده، که بدون کمک علّت تامّه و عقل فعال، هیچ ادراکی به صورت معلوم بالعرض و یا معلوم بالذات صورت نمی پذیرد (حسن زاده آملی، ۱۳۹۲: ۱۳۳-۱۳۴). محقق علم دینی، با اصالت قائل شدن برای وجود بالذات، به این نکته رهنمون می شود که ادراک پدیده ای چند وجهی است که برای دریافت صحیح آن، نوع ارتباط و گرفتن راهنمایی از خالق هستی و واسطه فیض، از خطیرترین عوامل است (حرکت به سمت محو سوبژکتیویسم).

الف- خدا، پیامبر (ص) و امام (ع) را در تمام موارد نسبت به خود اولی می داند.

ب – باور دارد که فقیر بالذات است (فاطر: ۱۵) و از علم جز اندکی به او داده نشده است (اسراء: ۸۵).

ج – هدف و غایتی را که دین برای انسان ترسیم نموده است (به صورت عقلی و قلبی) می پذیرد، و خود را وقف این اهداف می نماید.

د – رابطه اش را با خداوند و ماسوالله آن چنان که دین خواسته است، تنظیم می نماید.

ه – گرچه انسان اشرف مخلوقات (از حیث قابلیت های رشدی، که مقام لایقفی را برای او رقم می زند) تلقی می شود و تحت تعالیم دینی به مقامات عالی می رسد لیکن در برابر وجود مطلق، همواره غنای او بالعرض باقی می ماند.

وـ«به هر میزانی که انسان نسبت به خداوند تذلل نداشته باشد، چیزهایی دیگری غیر از عظمت خداوند در نظرش عظیم جلوه می کنند و لذا تعلق به آن ها پیدا می کند» (میرباقری، ۱۳۹۰). میزان این تعلق در واقع همان میزان دخالت اثر سوژه در واقعه «فهم» است که حائل بین انسان و درک «واقع» شده، منتهی به فهم غیر صائب می گردد.

ح- انسان تحت تعلیم و تربیت نظام های الهی به توانایی های شگرفی می رسد، تا جایی که قدرت تصرف در عالَم را بدست می آورد بدون این که نیاز به آلت عمل داشته باشد (کندن درب قلعه خیبر توسط امیرالمومنین «ع») ، و تا جایی که عالَم عینی را جزئی از درون خود می کند (اشاره به خطبه البیان امیرالمومنین «ع») و «عالم عقلی مضاهی با عالم عینی می گردد» (حسن زاده آملی, ۱۳۷۵، ج ۱). انسان تربیت شده در این مکتب، گرچه از نطفه شروع می کند و از نشئه مادی ارتزاق می نماید اما در مسیر رشد همه کائنات را پشت سر می گذارند (اشاره به رفتن پیامبر«ص» به عرش) و به جایی می رسند که قوام نشئه مادی به وجود و حضور او وابسته می گردد. لیکن ادب مع الله حکم می کند که در کار هستی هیچ دخالتی نکند و از قدرت تصرف خودش استفاده ننماید ، و مراقبت نماید تا کوچکترین آسیبی به اصل «خداست که خدایی می کند» (حسن زاده آملی، ۱۳۷۴) نزند مگر به اذن الله. این انسان، اراده خود را به اراده الهی گره می زند، حامل هیچ اقدامی (ایجابی و سلبی) در عالَم نیست مگر این که در آن، اراده الهی را ببیند.

تنها تلاش او این است که خود را در مسیر شناسایی اراده الهی قرار دهد، آنگاه که آن را شناخت برای تحقق آن سر از پا نمی شناسد. پس برای تحقق هدف خویش (به معنی شخصی آن) تلاش نمی کند و همه همّش تلاش برای هدف او (خدا) ست. اصلاً هدفی جز هدف او ندارد، لذا وقتی هم به هدفش می رسد به هدف او (و به خواست و کمک و هدایت او) رسیده است. پس با رسیدن به هدف، منیّتی در او شکل نمی گیرد (لذا در اینجا نیز اصالت سوژه مطرح نمی شود). قدرت تصرف او نیز، تنها در راستای اهداف الهی به خدمت گرفته می شود. این که سالها بگذرد و از این قدرت تصرف استفاده ننماید و یا به کرّات از آن استفاده نماید، برای حال او یکسان است. اصلاً منی برای او نمانده است که درگیر این گونه محاسبات شود (کنترل سوبژکتیویسم).
———————————————————————–
زیرنویس: من این کار را با بازوانی که از کنار سفره غذا تغذیه نموده و نیرومند شده است نکردم، بلکه این کار را با قدرت الهی انجام دادم» (بحارالانوار، ج‏۲۱: ‏۲۶).
یعنی دخالت در امور نکند و امر اداره و ربوبیت عالَم را به رب العالمین بسپارد «َوْ بَقِیَتِ الْأَرْضُ بِغَیْرِ إِمَامٍ لَسَاخَتْ» (بحارالانوار، ج ۲۳: ۳۵).

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
سرکار خانم دکتر مکرم (پژوهشگر برتر دانشگاه در امتیاز ویژه مقالات، سرآمد پژوهشی دانشکده و پژوهشگر دو درصد در استنادات)جناب آقای دکتر صمدی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه تالیف کتاب)جناب آقای دکتر شهنازی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه علوم انسانی و...
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برنامه استقبال و برپایی میز«از من بپرس» هم زمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید، مراسم استقبال از آنان در تاریخ 28 مهرماه 1403 با حضور معاونین و کارشناسان دانشکده در ورودی ساختمان شماره 1 برگزار شد. مراسم معارفه در هر گروه آموزشی مراسم معارفه...
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر محمد نمازی، جناب آقای دکتر غلامحسین مهدوی، جناب آقای دکتر محمد حسین ستایش، جناب آقای دکتر بیژن خواجه نوری و جناب آقای دکتر اصغر میرفردی کسب عنوان پژوهشگر پر استناد پایگاه ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را که حاصل تلاش و زحمات...
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
انیمیشن «ربات وحشی» در تاریخ 20 آبان ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد صمیمیت و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت نقش...
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم جناب آقای دکتر روح اله شهنازی قرار گرفتن نام شما در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 که نشان از توانمندهای علمی شما بوده، تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
انیمیشن «رئیس مزرعه» در تاریخ 20 خرداد ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت...
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه» در تاریخ 9 خرداد ماه در سالن طالقانی برگزار شد. این کارگاه آموزشی که به مناسبت «هفته ملی جمعیت» و به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و...
درگذشت جناب دکتر مرزبان
درگذشت جناب دکتر مرزبان
با نهایت تأسف و تألم، درگذشت استاد پیشکسوت جناب دکتر حسین مرزبان را به اساتید ، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم شادی روان و رحمت واسعه الهی آرزومندیم
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
دفتر گروه تولیدی ب آ در تاریخ 9 خرداد ماه 1403 به همت جناب اقای دکتر عباس عباسی استاد بخش مدیریت و با حضور مدیران ارشد ب آ، مدیر محترم فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه جناب اقای دکتر مهدی اسکروچی، رییس محترم و معاون پژوهشی دانشکده، جمعی از اساتید...
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم با موضوع «ارتباط بهتر» در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار شد. در این نشست که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با مشارکت فعال شبکه امید دانشجویی درتاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه برگزار...
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
سلسله جلسات هفتگی «شبکه امید دانشجویی» در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه با حضور اعضای کانون آفتاب دانشگاه برگزار شد. در این نشست مقرر گردید امکان همکاری این دو گروه دانشجویی در موضوعات مشترک از قبیل بررسی معضلات اجتماعی و امیدسازی با برگزاری کارگاه‌های...
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
انیمیشن «پاندای کونگ فو کار4» در تاریخ 9 اردیبهشت ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان...
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی گرامیداشت روز معلم و استاد و تقدیر از اعضای پیشکسوت هیئت علمی و یاوران هیئت علمی ، شامگاه پنجشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای هیئت علمی در نارنجستان قوام برگزار شد.
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی با موضوع حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1403 رأس ساعت 11 تا 12.30 در محل سالن طالقانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار گردید. ارائه کننده: دکتر منصور طبیعی (عضو هیات علمی بخش جامعه¬شناسی) ناقد: دکتر...
برگزاری مراسم روز درختکاری
برگزاری مراسم روز درختکاری
مراسم گرامیداشت روز درختکاری توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی برگزار شد. در بخش اول این مراسم، مسابقات ورزشی دارت و پرتاب توپ با حضور پرشور و نشاط دانشجویان در ساختمان شماره 1 دانشکده اجرا شد. در بخش دیگر مراسم،...
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
انیمیشن «مهاجرت» در تاریخ 15 اسفند ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی برگزار شد، داستان سفر...
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
برنامه ی بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور حدود 40 نفر از دانشجویان دانشکده در تاریخ 16 اسفند ماه برگزار شد. در این بازدید 2 ساعته که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری شبکه امید دانشجویی ترتیب یافت، دانشجویان از بخش...
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق