چگونه می‌توان علوم انسانی موجود را متحول کرد؟

چگونه می‌توان علوم انسانی موجود را متحول کرد؟


چگونه می‌توان علوم انسانی موجود را متحول کرد؟

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، جلسه شورای پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز به صورت مجازی در فضای مجازی برگزار شد،

دکتر سیدمحمدرضا تقوی در ارتباط با مباحث مطرح شده در جلسه، یادداشتی نگاشته که در ادامه می‌آید:

مسیر رشد انسان‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که در هنگامی که متولد می‌شوند چیزی نمی‌دانند (احتمالاً منظور علم حصولی است) سپس ادراکات حواس ظاهری (۵ حس) در افراد رشد می‌کند. رشد ادراکات حسی ظاهری رشد قوای حسی باطنی (مثل قوه خیال، حافظه، متوهمه) را موجب می‌شود و سپس رشد قوای عقلانی و در مواردی که افراد ظرفیت نشان دهند رشد قوای فوق طور عقلی اتفاق می‌افتد.

هدف از خلقت انسان تقرب حداکثری به خداوند بوده است. متناسب با این هدف خداوند، عالم تشریع و عالم تکوین و عالم نفس را آفرید که انسان آنها را تور شکار خود قرار دهد و به آن هدف برسد. وقتی موضوع علم فقط مطالعه عالم طبیعت یا نظام تکوین می‌گردد فقط بخشی از امکانات در خدمت انسان قرار می‌گیرند. همچنین وقتی از تمام منابع معرفت که حس و عقل و قلب باشند استفاده نشود، مجدداً بخشی از امکانات از دست می‌رود. همچنین وقتی انسان تنها از علوم آموختنی (حصولی) سود می‌برد علومی که مسئولیت ادراک عوالم بالاتر را عهده دار هستند از دست می‌رود. پس ما همواره با یک طیف از امکانات روبرو هستیم که هر اندازه به سمت استفاده حداکثری از امکانات برویم به رشد بیشتری خواهیم رسید. به غیر از افرادی که مشمول عنایات خاص خداوند می‌شوند و بشر از قوانین آن اطلاعی ندارد، معمول مراحل رشد از کم به زیاد یا از پایین به بالا است. برای مثال ابتدا رشد حس، بعد عقل و بعد قلب را داریم (این بحث نیز جزئیاتی دارد که قبلاً گذشت).

پس ما را گریزی از کسب دانش حصولی نیست* (گرچه علامه طباطبایی نشان می‌دهد که مبنای علم حصولی نیز به علم حضوری می‌رسد). همین طور نمی‌توان به طور معمول (فعلاً عنایات خاص مطرح نیست) بدون طی مرحله عقل به مرحله قلب رسید. مولانا نیز که می‌گوید "پای استدلالیان چوبین بود" نه این که منظورش ناارزنده سازی عقل باشد بلکه می‌خواهد بگوید "به عقل تنها اکتفا نکن، بالاتر بیا، بالاتر هم خبرهایی هست".

اما مهم‌تر از ممحض شدن به قوای ادراکی حس و عقل و قلب، مجهز شدن به تناسبات ضروری بین این سه مؤلفه است. از یک منظر، شاید تفاوت دیدگاه جاری با دیدگاه‌های مرسوم (اسلامی و غیر اسلامی) در چگونگی این تناسبات باشد. آنچه می‌تواند علوم انسانی موجود را متحول نماید ارائه قاعده‌ای عملیاتی برای محقق کردن این تناسبات در سطوح مختلف رشدی و در سرتاسر دوران زیست انسان است. شواهدی در دست است که نشان می‌دهد شارع مقدس از این تناسبات دفاع می‌نماید. فی الواقع در فقدان این تناسبات است که نفس انسانی انسجام، یکپارچگی و بساطت خود را از دست می‌دهد و زمینه برای انحراف شخصیت و نفوذ شیطان آماده می‌گردد. این موضوع می‌تواند دلالت‌های ضمنی و آشکار مهمی در نحوه‌ی زیست ما، از جمله نحوه‌ی فرزندپروری و نظام تعلیم و تربیت ما داشته باشد.

از طرفی خداوند با اسم یا رحمان اراده کرده است که مؤمن و کافر در نشئه مادی حیات بتوانند قوانین عالَم ماده را دریابند لیکن با اسم یا رحیم، کسانی می‌توانند قوانین باطن عالم را فهم کنند که با جان جهان محرم شده باشند. این که جهت گیری نظام واره علوم انسانی اسلامی فقط کشف قوانین طبیعت (یا عالم تکوین) باشد، (گرچه در مطالعه طبیعت هم اسرار الهی را می‌توان یافت و باید هم به دنبال ادراک اسرار طبیعت بود و رشد طبیعی هم از همین مسیر می‌گذرد) اما به نظر می‌رسد خداوند شأنیت انسان را بالاتر از این حد می‌داند. این حدِّ از دانش را می‌توان هدف یا غایت علوم متداول (البته با جهت گیری اومانیستی) دانست. اگر هدف دین در همین حد خلاصه می‌شد فقط خلقت عالم طبیعت کافی بود. اما خداوند نظام تشریع را هم قرار داد و انبیا و راهنمایانی فرستاد. بعلاوه علم را در جان انسان‌ها هم قرار داد تا امکانات لازم برای رشد انسان، فراتر از عالم ماده، را فراهم نماید. اینک اگر نظام واره علوم انسانی اسلامی بخواهد در حد مطالعه امور مادی متوقف شود هم با هدف خلقت ناسازگار است و هم امکانات موجود در عالم را نادیده گرفته است.

حتماً حل مشکلات در چارچوب تنگ عالم ماده، برای انسان، بسیار دشوارتر از وقتی است که برای حل مشکلات، امکانات عوالم دیگر حیات را هم در اختیار داشته باشید. یک دیدگاه برای حلِّ مشکلات انسانی، استفاده از امکاناتی است که در عالم ماده هست لیکن دیدگاه دوم، از دو امکان دیگر، که نظام تشریع و نظام انفسی (معرفت نفس) باشد، نیز برای حل مشکلات و تعالی انسان مدد می‌گیرد. بنابراین محقق علوم انسانی اسلامی حتماً با این سه فضای رشد آشنایی کافی دارد.

_______________________

* علوم اصطلاحی نعمت اوست

ولی بی سوز عشقش نقمت اوست

ترا انبار الفاظ و عبارات

چه حاصل می‌دهد غیر خسارات

چو نبود نور علم یقذف الله

چه انباری ز الفاظ و چه از کاه

گمانت اینکه با خرج عبارات

بکر و فر و ایماء و اشارات

سوار رفرفستی و براقی

ورم کردی و پنداری که چاقی

بدر آخواجه از کبر و ریائی

گدائی کن که یابی کبریائی

در این درگه دل بشکسته باید

تن خسته دهان بسته باید

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
سرکار خانم دکتر مکرم (پژوهشگر برتر دانشگاه در امتیاز ویژه مقالات، سرآمد پژوهشی دانشکده و پژوهشگر دو درصد در استنادات)جناب آقای دکتر صمدی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه تالیف کتاب)جناب آقای دکتر شهنازی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه علوم انسانی و...
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برنامه استقبال و برپایی میز«از من بپرس» هم زمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید، مراسم استقبال از آنان در تاریخ 28 مهرماه 1403 با حضور معاونین و کارشناسان دانشکده در ورودی ساختمان شماره 1 برگزار شد. مراسم معارفه در هر گروه آموزشی مراسم معارفه...
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر محمد نمازی، جناب آقای دکتر غلامحسین مهدوی، جناب آقای دکتر محمد حسین ستایش، جناب آقای دکتر بیژن خواجه نوری و جناب آقای دکتر اصغر میرفردی کسب عنوان پژوهشگر پر استناد پایگاه ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را که حاصل تلاش و زحمات...
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
انیمیشن «ربات وحشی» در تاریخ 20 آبان ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد صمیمیت و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت نقش...
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم جناب آقای دکتر روح اله شهنازی قرار گرفتن نام شما در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 که نشان از توانمندهای علمی شما بوده، تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
انیمیشن «رئیس مزرعه» در تاریخ 20 خرداد ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت...
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه» در تاریخ 9 خرداد ماه در سالن طالقانی برگزار شد. این کارگاه آموزشی که به مناسبت «هفته ملی جمعیت» و به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و...
درگذشت جناب دکتر مرزبان
درگذشت جناب دکتر مرزبان
با نهایت تأسف و تألم، درگذشت استاد پیشکسوت جناب دکتر حسین مرزبان را به اساتید ، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم شادی روان و رحمت واسعه الهی آرزومندیم
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
دفتر گروه تولیدی ب آ در تاریخ 9 خرداد ماه 1403 به همت جناب اقای دکتر عباس عباسی استاد بخش مدیریت و با حضور مدیران ارشد ب آ، مدیر محترم فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه جناب اقای دکتر مهدی اسکروچی، رییس محترم و معاون پژوهشی دانشکده، جمعی از اساتید...
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم با موضوع «ارتباط بهتر» در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار شد. در این نشست که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با مشارکت فعال شبکه امید دانشجویی درتاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه برگزار...
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
سلسله جلسات هفتگی «شبکه امید دانشجویی» در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه با حضور اعضای کانون آفتاب دانشگاه برگزار شد. در این نشست مقرر گردید امکان همکاری این دو گروه دانشجویی در موضوعات مشترک از قبیل بررسی معضلات اجتماعی و امیدسازی با برگزاری کارگاه‌های...
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
انیمیشن «پاندای کونگ فو کار4» در تاریخ 9 اردیبهشت ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان...
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی گرامیداشت روز معلم و استاد و تقدیر از اعضای پیشکسوت هیئت علمی و یاوران هیئت علمی ، شامگاه پنجشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای هیئت علمی در نارنجستان قوام برگزار شد.
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی با موضوع حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1403 رأس ساعت 11 تا 12.30 در محل سالن طالقانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار گردید. ارائه کننده: دکتر منصور طبیعی (عضو هیات علمی بخش جامعه¬شناسی) ناقد: دکتر...
برگزاری مراسم روز درختکاری
برگزاری مراسم روز درختکاری
مراسم گرامیداشت روز درختکاری توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی برگزار شد. در بخش اول این مراسم، مسابقات ورزشی دارت و پرتاب توپ با حضور پرشور و نشاط دانشجویان در ساختمان شماره 1 دانشکده اجرا شد. در بخش دیگر مراسم،...
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
انیمیشن «مهاجرت» در تاریخ 15 اسفند ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی برگزار شد، داستان سفر...
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس
برنامه ی بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور حدود 40 نفر از دانشجویان دانشکده در تاریخ 16 اسفند ماه برگزار شد. در این بازدید 2 ساعته که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری شبکه امید دانشجویی ترتیب یافت، دانشجویان از بخش...
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق
کرسی علمی ترویجی : نگاشت مفهومی بدون کلمه : رویکردی جدید به یادگیری عمیق