کتاب «مردم شناسی ارتباطی اسطوره در سینمای ایران»
به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی به نقل از روابط عمومی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، کتاب «مردم شناسی ارتباطی اسطوره در سینمای ایران؛ تحلیل دورههای انقلاب، جنگ و بازسازی» نوشته علی اسکندری، به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
امروزه فیلمهای سینمایی همان نقشی را در سنت اسطورهپردازی دارند که اسطورهها خود در گذشته ایفاگر آن بودند. آنها به میان توده مردم راه پیدا کردهاند و ساختارهای روایتی سینما توانستهاند به محتوای آنها قالبی نو ببخشند و تاثیر آن را چند برابر کنند.
بنابراین استفاده از ساختار روایتی جذاب در کنار محتوای مناسب، درصورت تناسب با ویژگیهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هر دوره، به شکل کاملی تأثیرگذار است.
کتاب مردمشناسی ارتباطی اسطوره در سینمای ایران؛ تحلیل دورههای انقلاب، جنگ و بازسازی در راستای همین رویکرد و با استفاده از روش مردمشناسی ارتباطی به تحلیل تاریخی و جامعهشناسی سینمای سه دورۀ مذکور پرداخته و درنهایت، اسطورۀ قهرمان را در آثار این دوران از لحاظ ویژگیهای شخصیتی بررسی و مراحل سیر قهرمان را با استفاده از روش تحلیل روایت، تحلیل کرده است.
این کتاب به لحاظ نظری سعی دارد به غنای ادبیات اسطورهای، بهخصوص در حوزۀ مردمشناسی ارتباطی در مطالعات رسانهها، کمک کرده و جای خالی تحلیل متون رسانهای را بر اساس نظریات این حوزه جبران کند. در این پژوهش، از مفاهیم نظری یا اصولی استفاده میشود که پژوهشگران پیشین تا حدودی از آن سود جستهاند؛ ولی از حوزۀ مردمشناسی ارتباطی و تحلیل سه دوره، در کنار تحلیل شخصیت قهرمان (گونه، کارکرد، جنسیت، سن و مراحل فرازوفرود قهرمان در سه دورۀ نامبرده) تاکنون بهرهگیری نشده است.