برخی دستاوردهای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز (بخش دوم)

برخی دستاوردهای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز (بخش دوم)


برخی دستاوردهای پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز (بخش دوم)

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، دکتر سید محمد رضا تقوی استاد دانشگاه شیراز و عضو پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی در یادداشتهایی به دستاوردهای پژوهشکده تحول دانشگاه شیراز پس از یک دهه تلاش پرداخته است که در ادامه قسمت دوم آن را می خوانید:

بخش قبلی این یادداشت را اینجا ببینید!

 ۲۲) تبدیل مفهوم منتخب به مفهوم پایه: هر مفهوم منتخب، هنگامی به یک «مفهوم پایه» تبدیل می‌شود که بتواند به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:

الف) تعریف نظری مفهوم پایه چیست؟ هر مفهوم پایه دارای تعریف نظری است که به وسیله آن ویژگی‌‎های اصلی مفهوم را به طور نظری مشخص می‌سازد و قالبی ارائه می‌کند که به وسیله آن حدود و ثغور مفهوم را معین می‌سازد (دلاور، ۱۳۷۴).

  • تعریف عملیاتی مفهوم پایه چیست؟ هر مفهوم پایه دارای یک تعریف عملیاتی است. تعریف عملیاتی، تعریفی است که با مشخص کردن روش‌‎های سنجش مفهوم پایه، نشان می‌دهد که این پدیده وجود دارد (مک گوئیکان، ۱۳۷۷، ص۵۷۴). بدیهی است که روش‌‎های سنجش فقط روش‌‎های کمّی و تجربی نخواهند بود.
  • چنانچه آزمونی برای سنجش مفهوم پایه وجود دارد، تا چه حد معتبر است؟ منظور از اعتبار،[۱] خصوصیتی است که به موجب آن یک آزمون روانی، یا یکی از متغیر‎های مورد سنجش، چیزی را اندازه می‌گیرد که همانا منظور اصلی اندازه‎گیری است (همان، ص۵۸۰). بدیهی است در اینجا گستر‎‌ه‌ای از روش‌ها برای اعتباریابی به کار می‌روند.

د) مستندات روایی و قرآنی مفهوم پایه کدام‌اند؟ منظور استفاده از آیات و روایات، علم تفسیر و… است تا نشان داده شود که مفهوم پایه برگزیده تا چه حد برگرفته از دین است. درباره مفاهیم پایه اعتباری (پیوست ۱)، نشان دادن ارتباط بین مفهوم پایه منتخب با یک یا بیش از یک ادراک حقیقی ضروری است.

ه) آیا مشابه این مفهوم پایه (اشتراک لفظی یا معنوی)، متغیر و یا ساز‎ه‌ای در روان‎شناسی متداول وجود دارد؟ در این صورت تشابهات و اختلافات مفهوم پایه به دست آمده با موارد مشابه (به لحاظ تعریف، مفهوم، قابلیت‌‎های هر یک و …) در چیست؟ و یا چه ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و معانی‌ای در این مفهوم پایه نهفته است که در مفاهیم مشابه در روان‎شناسی متداول وجود ندارد؟ برای مثال در فرهنگ روان‎شناسی «نیروی اراده» به معنای کنترل خویشتن و توانایی ایستادگی در برابر وسوسه‌ها تعریف شده است. منظور از کنترل خود، توانایی غلبه و تغییر پاسخ‌‎های درونی و توقف تمایلات رفتاری نامطلوب و خودداری از عمل کردن به آنهاست (تانجنی، بومیستر و لوزیوبون،[۲] ۲۰۰۴)؛ در صورتی که در فرهنگ اسلامی اراده اساساً فرایندی دو مرحله‌ای است. در یک مرحله انسان می‌باید در تقویت عزم و اراده خود بکوشد و از هر امری که به تقویت ارادة او می‌انجامد، دریغ نورزد؛ لیکن در مراحل عالی‌تر، باید از اراده خود صرف‎نظر کند و قلب خود را مجلای اسمای الهی گرداند. در این صورت است که از برکت چنین اثبات و نفی مظهر اراده و مشیت حضرت حق برخوردار خواهد شد و به موجب آیه (وما تشاؤن الا ان یشاء الله) (انسان: ۳۰؛ تکویر: ۲۹) قدرت خلاقیت و آفرینندگی می‌یابد (امام خمینی، ۱۳۷۸، ص۱۲۵؛ به نقل از طباطبائی، ۱۳۸۹).

و) مفهوم پایه به‌دست‌آمده برای تبیین چه نوع پدیده‌هایی می‌تواند به کار گرفته شود؟ و کاربرد‎های نظری و عملی آن کدام است؟ آیا مفهوم پایه به‌دست‌آمده برای سایر شاخه‌‎های روان‎شناسی کاربرد دارد؟ یک مفهوم پایه ممکن است برای تبیین پدیده‌هایی محدود یا گستر‎های از پدیده‌ها کاربرد داشته باشد. برای مثال شجاعی، گودرزی و تقوی (۱۳۹۴) بیان می‌کنند که «شـکرگزاری (به منزله یک مفهوم پایه) به عنوان عامل عمومی محافظت‌کننده می‌تواند در کاهش علائم بسیاری از اختلالات روانی مؤثر باشد و اگر دینداری موجب رشد شکرگزاری درونی، خیرخواهی، هدفمندی و خویشتنداری شود، می‌توان آن را یک عامل پیشگیری‌کننده در برابر اختلال‎های روانی در نظر گرفت». بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مفهوم پایه «شکرگزاری»، در پیشگیری از اختلالات روانی کاربرد وسیعی دارد. همچنین ممکن است یک مفهوم پایه در شاخه‌‎های مختلف روان‌شناسی کاربرد داشته باشد. برای مثال مفهوم «صبر» می‌تواند هم در روان‌شناسی بالینی و هم در روان‌شناسی تربیتی کاربرد داشته باشد.

ز) در مطالعات آتی، ارتباط این مفهوم پایه با چه متغیر‎های دیگری باید سنجیده شود؟ پیشنهاد پژوهش‌هایی برای مشخص ساختن ارتباط و نسبت مفهوم پایه مورد نظر با سایر مفاهیم پایه‌ای که قبلاً از طریق داده‌‎های تجربی یا شواهد عقلانی و دیگر روش‌‎های معتبر، اعتبار یابی شده‌اند.

ح) یافته‌‎های مهم در ارتباط با این مفهوم پایه چیست؟ اگر محققان، یافته‌‎های به‌دست آمده را یادداشت نمایند به‌تدریج بانک اطلاعات مربوط به مفهوم پایه مورد نظر که در تحقیقات آتی قابل استفاده است، ایجاد می‌گردد.

ط) متخصصان یک رشته تا چه اندازه بر روی مفهوم منتخب به عنوان یک «مفهوم پایه» توافق دارند؟

ح) سایر نظرات:

۲۳) مراحل ساخت نظریه:

الف) تعیین موضوع با توجه به اهداف و غایات رشته/انسان؛

  • جمع‌آوری داده‌ها از کتاب تدوینی عالَم (مطالعه موضوع در قرآن و سنت)؛
  • جمع‌آوری داده‌ها از کتاب تکوینی عالَم (مطالعه موضوع در جامعه و طبیعت)؛
  • جمع‌آوری داده‌ها از طریق سیر انفسی. این قسمت کاملاً تشکیکی است و برای ورود به آن و رسیدن به مراحل عالی قابلیت خاصی لازم است که موضوع عرفان اسلامی است و از دایره بحث فعلی خارج است. بر اساس شواهد تأیید می‌شود که ناب‌ترین بخش دانش از این مسیر به دست می‌آید اما ظرایف و نکات خاص خود را دارد که فراتر از صلاحیت نگارنده است. این بخش مزیت نسبی علم دینی بر علم سکولار است.
  • مجموعه داده‌هایی که از مسیرهای فوق به دست می‌آیند در یک مجموعه جمع می‌شود و با توجه به هدف و غایت علم (تقرب فردی و اجتماعی به خالق هستی)، برخورداری از حجیت شرعی، کارآمدی، انسجامِ سیستمی و نداشتن ضرر و زیان برای سایر مسائل و ابعاد وجودی انسان، نظریه تدوین می‌شود.

صحت‌وسقم نظریه طی مراحل زیر بررسی می‌شود:

الف) ارائه نتایج به متخصصان حوزه فرهنگ بنیادی برای اظهارنظر تخصصی؛ ب) آزمایش فرضیه در عالَم واقع با استفاده از روش‌های تجربی و غیرتجربی و مقایسه نتایج حاصله با نتایج دیدگاه‌های رقیب (ممکن است برای یک موضوع در پارادایم علم دینی، نظریه‌های متفاوتی وجود داشته باشد). این چرخه به همین ترتیب رشد تکاملی خود را دنبال می‌نماید. چنانچه مسیر فوق بتواند با تصحیح و اضافات سایر محققین، مورد توافق عام در این حوزه قرار گیرد هر یک از این بندها، به بسط و شرح بیشتری نیاز دارد که باید به‌تدریج صورت پذیرد تا به یک روش‌شناسی متقنِ قابل‌آموزش تبدیل شود.

۲۴) موضوع شناسی از مراحلی می گذرد. جدول ۱ دستور العمل دستیابی به موضوع و مسأله مورد پژوهش را ارائه می کند.

الف)   الف) اهداف و غایات انسان را در بعد فردی و اجتماعی احصا کنید.

ب) در حد امکان، نظام ارضاء و نیاز را متناسب با اهداف و غایات انسان تعریف کنید.

ج) مشخص سازید اهداف و غایات رشته‌‎های موجود علوم انسانی تا چه حد به اهداف و غایاتی که برای انسان (در بعد فردی و اجتماعی) تعریف کرده‌اید نزدیک است؟

د) اهداف و غایات رشته علمی خود را متناسب با دو بند ۱ و ۲ فوق، بازتعریف نمایید. در اینجا باید به این پرسش پاسخ دهید که چگونه از طریق رشته علمی… می‌توان به اهداف و غایات انسان رسید و یا چه اهداف و غایاتی باید برای رشته علمی … تعریف شود تا ما را به اهداف و غایاتی که برای انسان تعریف کرده‌ایم، برساند؟

ه) در حال حاضر اهداف و غایات رشته علمی… چه نیازهایی را در بعد فردی و اجتماعی انسان ارضاء می‌کند؟ و چه نیازهایی را باید ارضاء کند؟ براین‌اساس نیاز‎های انسانی را که باید در بعد فردی و اجتماعی توسط رشته علمی… مرتفع گردد، بازتعریف کنید.

و) برای تأمین اهداف و غایات رشته و نیز نظام نیاز و ارضاء در هر یک از رشته‌‎های علوم انسانی چه موضوعاتی باید بررسی شوند؟

ز) هر یک از این موضوعات باید در چه گستر‎ه‌ای مورد پژوهش قرار گیرند؟ این گستره ممکن است به لایه‌‎های متعددی قابل تقسیم باشد (مثلاً مقاطع تحصیلی، سن، جنس، محل زندگی و …).

ح) با توجه به تعریفتان از گستره موضوع، هر یک از موضوعات را به مسائل متعدد دسته‎بندی کنید.

ط) مسائل را برای پژوهش اولویت‎بندی نمایید.

ی) برای هر یک از مسائل پژوهشی، پیشنهاده پژوهش (پروپوزال) تهیه نمایید. انجام پژوهش‌ها را سرپرستی کنید.

جدول ۱. مسیر شناسایی موضوع و مسئله مورد پژوهش

 

۲۵) اراده و آگاهی: این که آگاهی و اراده کدام یک در برهم کنش رفتار انسان محوری ترند؟ به نظر می رسد آگاهی و اراده نوعاً تاثیر متقابل روی یکدیگر دارند. اراده را می توان محور و پیشران رفتار انسان پس از سن بلوغ دانست که برآیند رفتار را راهبری می کند. در واقع، برایند رفتار انسان، حاصل تعامل دینامیک اراده و اگاهی و دهها عامل دیگر مثل ژنتیک، مزاج، سیستم بیولوژیک، فیزیولوژیک، نورولوژیک، تعامل عوامل درونی با محیط و تاثیر محیط بیرونی (مثل سیاست و فرهنگ و اقتصاد) روی عوامل درونی و دهها عوامل ریز و درشت دیگر مثل تعامل عواطف با عوامل مذکور و … می باشد. به نظر می رسد بلحاظ منطقی، تمام وزن را به یک طرف دادن نادرست است جون تعامل دینامیک بین آگاهی و اراده هست که اصل هست. اما بلحاظ کلامی، تقابل اندیشه ها در دنیای تک اردوگاهی و در دنیای پست مدرن که در آن حق نسبی است کمتر مطرح است چون هر عقیده ای نسبتی از حق را با خود دارد. در حالی که تقابل اراده ها و عزم ها در دنیایی که حق و باطل در دو اردوگاه مستقرند، معنای دیگری می یابد. به نظر می رسد موضوع اراده در یک معادله چند مجهولی بهتر قابل تبیین باشد. شاید "صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ" در روایات به همین معنا باشد. امام کاظم (ع): «… هَذَا مِنْ حَدِیثِنَا، صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ، لَا یَعْمَلُ بِهِ وَ لَا یَصْبِرُ عَلَیْهِ إِلَّا مُمْتَحَنٌ قَلْبُهُ لِلْإِیمَانِ؛ …. این از سخنان صعب و مستصعب ماست که عمل به آن و صبر بر آن نمی‌کند مگر کسی که قلب او برای ایمان، امتحان شده باشد (بصائر الدرجات ، ص ۲۹).

اراده در انسان: علت موجده و مبقیه انسان در گرو وجود است. انسانها وجود بالعرضی هستند که از اول تا آخر وجودشان بالذات و بالاستقلال نمی شود. اما نفس انسان را موجودی بسیط و مجرد می دانیم که از قوایی تشکیل شده است و یکی از این قوا اراده است. انسان برابر با اراده نیست. ممکن است ما هستی شناسی وجود را مفروض دانسته به بحث هستی شناسی اراده بپردازیم. بدینسان یک قدم رو به جلو برداشته ایم. اما این که بدون چنین پیش فرضی (تعریف هستی شناسی بر مبنای وجود) به بحث اراده بپردازیم محل سوال هست. توجیه این بیان آن است که انسان برابر با هیچ یک از قوایش نیست اما ممکن است ما توجیه کنیم که چون انسان برای هدفی آفریده شده است و قدرت انتخاب و اراده برای ایفای نقش کنشگری و حرکت به سمت غایات و اهداف تعیین شده را دارد می توان محور این کنشگری را "اراده" تلقی کرد و از این حیث حد اولیه هستی شناسی را "اراده" فرض نمود.

انسان در مسیر "انا الیه راجعون" از نطفه آغاز می کند. در دوران جنینی، در مقطعی روح به جسم ملحق می شود. این الحاق به نحوی جسم و جان را در هم می آمیزد که جدایی آن دو از یکدیگر را ناممکن می سازد. جسم عنصری از طریق علم و عمل، بدن برزخی را می سازد. در دوران حیات انسان در نشئه ی مادی حیات، بدن برزخی که از عنصر لطیف غیرمادی تشکیل شده است به هیات همان جسم عنصری است. جسم عنصری در لحظه ی مرگ به عنوان تفاله و گنجاله از بدن برزخی جدا می شود. بدن برزخی و روح به حیات خود ادامه می دهند.

انسان در لحظه ی تولد بالقوه از ناتوان ترین موجودات است اما ظرفیت خلیفه الهی را دارد. جنبه ها و قوای نباتی و حیوانی را دارد، اما ویژگی متمایز کننده او از سایر موجودات به عقل اوست. عقل را هم به معنای اعم آن می گیریم (شامل عقل تجربی، نیمه تجریدی، تجریدی و ذوقی/شهودی). علت موجده و مبقیه او هم خداوند متعال است. اختیار و اراده هم در وجود او قرار داده شده است (کما اینکه از قوای هاضمه و ماسکه و مولده و حافظه و متوهمه و متخیله و متفکره هم برخوردار است). از طریق ظرفیت قلبی هم می تواند با عالم غیب (الهی و الحادی) ارتباط داشته باشد. مسئولیت و رسالتی هم دارد که از طریق پیامبر درونی (عقل) و پیامبر بیرونی (انبیاء عظام) آن را دریافت می کند.

۲۶) اراده و علیَّت: ظاهراً اراده در موجودات مادون انسان از جمله جماد و نبات و حیوان هم وجود داشته باشد. در این صورت اراده مختص انسان نیست. احتمالاً ظرفیت اراده برای جماد و نبات و حیوان و انسان متفاوت است. در این صورت این پرسش مطرح می شود که چه چیز این تفاوت را رقم می زند؟ غیر از این است که توانایی های عقلانی و قلبی انسان است که ظرفیت اراده ی او را در این حد توسعه می دهد؟ پس ابتدائاً ملحوظ نمودن توانایی ها و قوای انسان است که وجود اراده را در انسان متجلی می نماید. پس از آن است که اراده به عنوان پیشران این انسان نقش بازی می کند. البته می توان حد اولیه هستی شناسی را به اراده نسبت داد، وقتی این مقدمات و پیش فرضها را در آن تحلیل مستتر بدانیم.

اصالت فاعلیت حتماً مباحث مهمی فراتر از اصالت وجود دارد. در واقع اصالت وجود بیان می دارد که تمام هستی وجود خود را در ایجاد و ابقاء مدیون واجب الوجود هستند و وجود تمام عالم از ریزترین عناصر هستی تا بزرگترین کهکشانهای عالم را درنوردیده است و هیچ ذره ای در عالم نمی یابی که وجود در انجا حضور دائمی نداشته باشد. این یک واقعیت است. اما حرف تمام نیست. اگر هستی برای هدفی خلق شده است و این هدف بدون کنشگری دائم تمام عناصر مخلوق و خالق (هو فی شان) نمی تواند محقق شود و نیروی پیشران این کنشگری هم اراده هست پس اصالت وجود نمی تواند بخش کنشگری خالق و مخلوق را تبیین نماید. با پذیرش چنین تبیینی در واقع اصالت فاعلیت تکمیل کننده ی اصالت وجود است نه رویکردی در مقابل آن.

۲۷) جایگاه اختیار، درون یا بیرون؟ بر اساس قاعده «لاجبر و لاتفویض بل امر بین الامرین»، اختیار نه کاملاً بیرونی و نه کاملاً درونی است یحتمل در نسبتی بین درون و بیرون قرار دارد. اگر عوامل موثر بر اختیار را آکاهی، اراده و انتخاب و خواست و مطالبه و تمنا و آرزو و … بدانیم بخش درونی اختیار را تبیین کرده ایم. مواردی چون اراده ی خداوند، اراده ی انبیاء و اولیاء الهی، اعمال گذشته ی فرد که می تواند فرد را مستحق و یا محروم از خواستی که فرد دارد بنماید، آمادگی های قبلی مثل سیستم ژنتیک فرد، اعتقادات کلیشه ای غلط، این که خواست فرد تا چه اندازه زمینه بیرونی (در اجتماع) برای عملیاتی شدن داشته باشد (جامعه بپذیرد یا نپذیرد تشویق کند یا نکند)، این که خواست فرد تا چه اندازه در تقابل با سایر اراده ها باشد و مواردی از این قبیل، به لحاظ علِّی یا تکوینی، که خارج از اراده ی فرد است، به بخش بیرونی مربوط می شود. بنابراین هیچ کدام از دو بخش درونی و بیرونی جایگاه اختیار نیست بلکه نسبتی بین درون و بیرون، چون هم درون درگیر است و هم بیرون.

۲۸) کثرت با درخواست و تقاضای خلق اول یا خلق محور، که نبی مکرم اسلام (ص) باشد؛ اتفاق می افتد. ابتناء خلقت کثرات بر این است که نبی مکرم اسلام (ص) تقاضا دارند که با لسان کثرت خدای متعال را عبادت نمایند. همه کثرات مسیر پیامبر (ص) را تبعیت نمی کنند. در این صورت کسانی که از پیامبر اسلام تبعیت می کنند موجب اشتداد عبادات پیامبر اسلام (ص) می شوند. کسانی هم که روبروی پیامبر (ص) عمل می کنند مشکلاتی ایجاد می نمایند و پیامبر (ص) از طریق صبر بر این مصائب موجب اشتداد در عبودیت می شوند (حجت الاسلام محمد جعفر حسینیان، ارتباط شخصی).

۲۹) اراده و پیش بینی: به نظر می رسد پیش فرض اندیشه علم دینی در خصوص پیش بینی امور یک امر نسبی باشد تا این که مبتنی بر ادراک قطعی از امور. چون پیش بینی قطعی فقط کار خداست. قاعده «فسخ العزائم» که امام علی (ع) قسم یاد می کند که خدا را از قاعده ی فسخ العزائم شناختم، برای چیست؟ وقتی امام اول شیعیان عزمش فسخ می شود به وجود خدا پی می برد. در پیش بینی، یک امر نامتعین وجود دارد (عالم غیب) که پیش بینی قطعی را بر روی یک طیف قرار می دهد. البته در همین حد هم ما قدرت پیش بینی خواهیم داشت زیرا علاوه بر کوشش های علمی، از طریق آگاهی از سنت های الهی، حتماً قدرت پیش بینی ما در علم بالاتر از سایر رویکردها خواهد بود. خداوند با ابزار مختلف (خوف و رجاء، جبر و اختیار، و …) در واقع به تربیت انسان می پردازد. یکی از این ابزار هم ابهاماتی است که خداوند در این عالم تعبیه کرده است که کار پیش بینی را دشوار می نماید.

حال از وجه توکل و توسل به مساله نگاه کنیم. اگر تمام قوانین عالم مادی برای بشر قابل انکشاف بود ایا بیم آن نمی رفت که این بشر خود بنیاد شود؟ این همه ابتلاء برای بشر برای چیست؟ زمین شکاف می خورد تا خداوند به انسان گوشزد کند حتا به زمین هم، که ظاهراً محکم است، نمی توانی اعتماد کنی. خداوند بشر را می افریند که با عبودیت، او را متخلق نماید. خوف و رجاء خاصیتش چیست به جز تربیت انسان؟ بنابراین خدا می خواست که در جاهایی ما قدرت پیش بینی نداشته باشیم تا متوسل و متوکل به او شویم. عجز را در ما بوجود می آورد بیماری و شکست و حوادث طبیعی و …. را می گذارد تا ما را از خودمان جدا و به خودش وصل نماید. در احادیث می فرماید خداوند بندگان خوبش را در بین خلق مخفی کرده است (=وجود ابهام) پس خود را از هیچ کس برتر ندان (=خاصیت ابهام). در احادیث است که خداوند عبادت خاصش را در بین عبادات دیگر مخفی کرده است (=وجود ابهام) تا به طمع عبادتش نکنند (=خاصیت ابهام). این همه ابهامات را عمداً در عالم تعبیه کرده است هر یک را با هدفی. اما حتماً انسان وظیفه دارد تلاش نماید تا قدرت پیش بینی خود را از امور بالا ببرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 1. Validity

[۲]. Tangney, Baumeister & Boone

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر علی اصغر مقدس
درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر علی اصغر مقدس
با تأسف و اندوهی فراوان، درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر علی اصغر مقدس، استاد پیشکسوت دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز را به خانواده محترم ایشان و خانواده بزرگ دانشگاه شیراز تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند منان برای آن زنده‌یاد شادی...
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
سرکار خانم دکتر مکرم (پژوهشگر برتر دانشگاه در امتیاز ویژه مقالات، سرآمد پژوهشی دانشکده و پژوهشگر دو درصد در استنادات)جناب آقای دکتر صمدی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه تالیف کتاب)جناب آقای دکتر شهنازی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه علوم انسانی و...
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برنامه استقبال و برپایی میز«از من بپرس» هم زمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید، مراسم استقبال از آنان در تاریخ 28 مهرماه 1403 با حضور معاونین و کارشناسان دانشکده در ورودی ساختمان شماره 1 برگزار شد. مراسم معارفه در هر گروه آموزشی مراسم معارفه...
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر محمد نمازی، جناب آقای دکتر غلامحسین مهدوی، جناب آقای دکتر محمد حسین ستایش، جناب آقای دکتر بیژن خواجه نوری و جناب آقای دکتر اصغر میرفردی کسب عنوان پژوهشگر پر استناد پایگاه ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را که حاصل تلاش و زحمات...
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
انیمیشن «ربات وحشی» در تاریخ 20 آبان ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد صمیمیت و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت نقش...
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم جناب آقای دکتر روح اله شهنازی قرار گرفتن نام شما در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 که نشان از توانمندهای علمی شما بوده، تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
انیمیشن «رئیس مزرعه» در تاریخ 20 خرداد ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت...
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه» در تاریخ 9 خرداد ماه در سالن طالقانی برگزار شد. این کارگاه آموزشی که به مناسبت «هفته ملی جمعیت» و به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و...
درگذشت جناب دکتر مرزبان
درگذشت جناب دکتر مرزبان
با نهایت تأسف و تألم، درگذشت استاد پیشکسوت جناب دکتر حسین مرزبان را به اساتید ، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم شادی روان و رحمت واسعه الهی آرزومندیم
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
افتتاح دفتر گروه تولیدی ب آ
دفتر گروه تولیدی ب آ در تاریخ 9 خرداد ماه 1403 به همت جناب اقای دکتر عباس عباسی استاد بخش مدیریت و با حضور مدیران ارشد ب آ، مدیر محترم فناوری و طرح های کاربردی دانشگاه جناب اقای دکتر مهدی اسکروچی، رییس محترم و معاون پژوهشی دانشکده، جمعی از اساتید...
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم
جلسه اول سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم با موضوع «ارتباط بهتر» در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار شد. در این نشست که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با مشارکت فعال شبکه امید دانشجویی درتاریخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه برگزار...
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
نشست مشترک شبکه امید دانشجویی با اعضای کانون آفتاب دانشگاه
سلسله جلسات هفتگی «شبکه امید دانشجویی» در تاریخ نوزدهم اردیبهشت ماه با حضور اعضای کانون آفتاب دانشگاه برگزار شد. در این نشست مقرر گردید امکان همکاری این دو گروه دانشجویی در موضوعات مشترک از قبیل بررسی معضلات اجتماعی و امیدسازی با برگزاری کارگاه‌های...
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
اکران دانشجویی انیمیشن« پاندای کونگ فو کار 4»
انیمیشن «پاندای کونگ فو کار4» در تاریخ 9 اردیبهشت ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان...
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی برزگداشت روز معلم و استاد
دورهمی گرامیداشت روز معلم و استاد و تقدیر از اعضای پیشکسوت هیئت علمی و یاوران هیئت علمی ، شامگاه پنجشنبه، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور اعضای هیئت علمی در نارنجستان قوام برگزار شد.
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی : حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی
کرسی علمی ترویجی با موضوع حجاب به مثابه گفتمان اجتماعی در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1403 رأس ساعت 11 تا 12.30 در محل سالن طالقانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار گردید. ارائه کننده: دکتر منصور طبیعی (عضو هیات علمی بخش جامعه¬شناسی) ناقد: دکتر...
برگزاری مراسم روز درختکاری
برگزاری مراسم روز درختکاری
مراسم گرامیداشت روز درختکاری توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی برگزار شد. در بخش اول این مراسم، مسابقات ورزشی دارت و پرتاب توپ با حضور پرشور و نشاط دانشجویان در ساختمان شماره 1 دانشکده اجرا شد. در بخش دیگر مراسم،...
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
اکران دانشجویی انیمیشن مهاجرت
انیمیشن «مهاجرت» در تاریخ 15 اسفند ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با همکاری فعال شبکه امید دانشجویی در آستانه فرارسیدن نوروز باستانی برگزار شد، داستان سفر...