ویژگی‌های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت‌شناختی

ویژگی‌های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت‌شناختی


ویژگی‌های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت‌شناختی

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، متن زیر یادداشتی است که دکتر سیدمحمدرضا تقوی استاد روانشناسی بالینی در مورد ویژگی های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت شناختی نوشته است:

برای پاسخ به پرسش ویژگی های انسان شایسته و بایسته از حیث معرفت شناختی چیست؟، باید به یک تمایز مفهومی روشن، بین «عقل خود بنیاد» و «عقل دگر بنیاد» از طریق بدست دادن تعریف مشخص، تبیین ویژگی ها، روش شناسایی و سنجش کارکردها و عملکردهای ویژه و نحوۀ تغییر و تطور و تکون هر یک از این ۲ نوع عقل رسید. از منظر اندیشه علم دینی، عقل دین بنیاد، به مفهوم عقل مبتنی بر تعالیم انبیاء(ع) است که طی آن، تمام توانایی های بالقوه عقلانی انسان، در پرتو مدد الهی، راهنمایی های انبیاء عظام و از طریق سرپرستی امام مبین (ع)، به نحوی که متضمن کمال بشر در راستای اهداف خلقت باشد، بالفعل می شود.

در مقابل، عقل خود بنیاد، عقلی است که غایت، هدف، موضوع، نیاز، روش، نحوه ی ارزیابی و نتیجه گیری و تفسیر از امور را خود تعیین می نماید. لذا برخلاف دیدگاه سوبژکتیویته، که در آن خود بنیادی انسان تقویت می شود، در دیدگاه اسلامی، انسان آموزش می بیند که تسلیم محض اراده الهی باشد. زیرا تبعیت از خداوندی که حکیم، قادر و علیم است موجب رقم زدن بهترین سرنوشت برای انسان می شود و به میزانی که این مبانی در انسان مسلمان محقق می گردد از خود بنیادی فاصله می گیرد.

بر اساس اصل اتحاد علم و عالِم و معلوم، عالِم (محقق)، علم (آنچه برای انسان آشکار می شود) و معلوم (خداوند و همه کلمات وجودی) به یک اتحاد وجودی می رسند و عالِم از طریق ارتباط با معلوم (به عنوان علّت تامه)، به علم دست می یابد. «بزرگان ما فرموده اند دو طرف نظام عالم را یک فقیر و یک غنی پر کرده است که معلوم انسان یعنی حقیقت حق متعال جانب غنی این عالم را و خود انسان به عنوان عالِم، جانب فقیر عالم را تشکیل می دهد که با دارایی علم، حق وجود را کسب نموده و خود را به جانب غنی اتصال می دهد» (حسن زاده آملی، ۱۳۹۲). فلاسفه اسلامی بر اساس اصل اتحاد عالِم و علم و معلوم نشان می دهند که علم پدیده ای مجرد است و حتی اگر محقق به نحوه دریافت علم هم واقف نباشد بدون ارتباط با معلوم این دریافت غیر ممکن می باشد.

برای پاسخ به این پرسش باید به یک تمایز مفهومی روشن، بین «عقل خود بنیاد» و «عقل دگر بنیاد» از طریق بدست دادن تعریف مشخص، تبیین ویژگی ها، روش شناسایی و سنجش کارکردها و عملکردهای ویژه و نحوۀ تغییر و تطور و تکون هر یک از این ۲ نوع عقل رسید. از منظر اندیشه ی علم دینی، عقل دین بنیاد، به مفهوم عقل مبتنی بر تعالیم انبیاء (ع) است که طی آن، تمام توانایی های بالقوه عقلانی انسان، در پرتو مدد الهی، راهنمایی های انبیاء عظام و از طریق سرپرستی امام مبین (ع)، به نحوی که متضمن کمال بشر در راستای اهداف خلقت باشد، بالفعل می شود. در مقابل، عقل خود بنیاد، عقلی است که غایت، هدف، موضوع، نیاز، روش، نحوه ی ارزیابی و نتیجه گیری و تفسیر از امور را خود تعیین می نماید. لذا برخلاف دیدگاه سوبژکتیویته، که در آن خود بنیادی انسان تقویت می شود، در دیدگاه اسلامی، انسان آموزش می بیند که تسلیم محض اراده الهی باشد. زیرا تبعیت از خداوندی که حکیم، قادر و علیم است موجب رقم زدن بهترین سرنوشت برای انسان می شود و به میزانی که این مبانی در انسان مسلمان محقق می گردد از خود بنیادی فاصله می گیرد.

بر اساس اصل اتحاد علم و عالِم و معلوم، عالِم (محقق)، علم (آنچه برای انسان آشکار می شود) و معلوم (خداوند و همه کلمات وجودی) به یک اتحاد وجودی می رسند و عالِم از طریق ارتباط با معلوم (به عنوان علّت تامه)، به علم دست می یابد. «بزرگان ما فرموده اند دو طرف نظام عالم را یک فقیر و یک غنی پر کرده است که معلوم انسان یعنی حقیقت حق متعال جانب غنی این عالم را و خود انسان به عنوان عالِم، جانب فقیر عالم را تشکیل می دهد که با دارایی علم، حق وجود را کسب نموده و خود را به جانب غنی اتصال می دهد» (حسن زاده آملی، ۱۳۹۲). فلاسفه اسلامی بر اساس اصل اتحاد عالِم و علم و معلوم نشان می دهند که علم پدیده ای مجرد است و حتی اگر محقق به نحوه دریافت علم هم واقف نباشد بدون ارتباط با معلوم این دریافت غیر ممکن می باشد.

از منظر علوم انسانی اسلامی، در فرآیند کمال، انسان غنی می شود لیکن حتی وقتی به مقام و مرحله «قاب قوسین» هم دست می یابد باز غنایش بالعرض است و هر چه غنی تر می شود فقر و احساس نداری او هم بیشتر می شود، به نحوی که احساس فقر و نداری در انسان کامل از همه بیشتر است . بنابراین اصالت سوبژه، در مقابل وجود بالذات (حق تعالی) کاملاً بی رنگ می شود. از این منظر، نفس ناطقه، از طریق اسبابی که در اختیار دارد، پدیده ها را انتزاع می نماید (به زعم حکمت مشاء) و یا آن به آن (لحظه به لحظه)، آنها را انشاء می نماید (به تعبیر حکمت متعالیه).

از این منظر، در پدیدۀ ادراک، تمام عوامل زیستی در انسان (مثل حواس، سلسله اعصاب و مغز) و عوامل محیطی (مثل امکانات آموزشی، معلم و کتاب) علت معده بوده، که بدون کمک علّت تامّه و عقل فعال، هیچ ادراکی به صورت معلوم بالعرض و یا معلوم بالذات صورت نمی پذیرد (حسن زاده آملی، ۱۳۹۲: ۱۳۳-۱۳۴). محقق علم دینی، با اصالت قائل شدن برای وجود بالذات، به این نکته رهنمون می شود که ادراک پدیده ای چند وجهی است که برای دریافت صحیح آن، نوع ارتباط و گرفتن راهنمایی از خالق هستی و واسطه فیض، از خطیرترین عوامل است (حرکت به سمت محو سوبژکتیویسم).

الف- خدا، پیامبر (ص) و امام (ع) را در تمام موارد نسبت به خود اولی می داند.

ب – باور دارد که فقیر بالذات است (فاطر: ۱۵) و از علم جز اندکی به او داده نشده است (اسراء: ۸۵).

ج – هدف و غایتی را که دین برای انسان ترسیم نموده است (به صورت عقلی و قلبی) می پذیرد، و خود را وقف این اهداف می نماید.

د – رابطه اش را با خداوند و ماسوالله آن چنان که دین خواسته است، تنظیم می نماید.

ه – گرچه انسان اشرف مخلوقات (از حیث قابلیت های رشدی، که مقام لایقفی را برای او رقم می زند) تلقی می شود و تحت تعالیم دینی به مقامات عالی می رسد لیکن در برابر وجود مطلق، همواره غنای او بالعرض باقی می ماند.

وـ«به هر میزانی که انسان نسبت به خداوند تذلل نداشته باشد، چیزهایی دیگری غیر از عظمت خداوند در نظرش عظیم جلوه می کنند و لذا تعلق به آن ها پیدا می کند» (میرباقری، ۱۳۹۰). میزان این تعلق در واقع همان میزان دخالت اثر سوژه در واقعه «فهم» است که حائل بین انسان و درک «واقع» شده، منتهی به فهم غیر صائب می گردد.

ح- انسان تحت تعلیم و تربیت نظام های الهی به توانایی های شگرفی می رسد، تا جایی که قدرت تصرف در عالَم را بدست می آورد بدون این که نیاز به آلت عمل داشته باشد (کندن درب قلعه خیبر توسط امیرالمومنین «ع») ، و تا جایی که عالَم عینی را جزئی از درون خود می کند (اشاره به خطبه البیان امیرالمومنین «ع») و «عالم عقلی مضاهی با عالم عینی می گردد» (حسن زاده آملی, ۱۳۷۵، ج ۱). انسان تربیت شده در این مکتب، گرچه از نطفه شروع می کند و از نشئه مادی ارتزاق می نماید اما در مسیر رشد همه کائنات را پشت سر می گذارند (اشاره به رفتن پیامبر«ص» به عرش) و به جایی می رسند که قوام نشئه مادی به وجود و حضور او وابسته می گردد. لیکن ادب مع الله حکم می کند که در کار هستی هیچ دخالتی نکند و از قدرت تصرف خودش استفاده ننماید ، و مراقبت نماید تا کوچکترین آسیبی به اصل «خداست که خدایی می کند» (حسن زاده آملی، ۱۳۷۴) نزند مگر به اذن الله. این انسان، اراده خود را به اراده الهی گره می زند، حامل هیچ اقدامی (ایجابی و سلبی) در عالَم نیست مگر این که در آن، اراده الهی را ببیند.

تنها تلاش او این است که خود را در مسیر شناسایی اراده الهی قرار دهد، آنگاه که آن را شناخت برای تحقق آن سر از پا نمی شناسد. پس برای تحقق هدف خویش (به معنی شخصی آن) تلاش نمی کند و همه همّش تلاش برای هدف او (خدا) ست. اصلاً هدفی جز هدف او ندارد، لذا وقتی هم به هدفش می رسد به هدف او (و به خواست و کمک و هدایت او) رسیده است. پس با رسیدن به هدف، منیّتی در او شکل نمی گیرد (لذا در اینجا نیز اصالت سوژه مطرح نمی شود). قدرت تصرف او نیز، تنها در راستای اهداف الهی به خدمت گرفته می شود. این که سالها بگذرد و از این قدرت تصرف استفاده ننماید و یا به کرّات از آن استفاده نماید، برای حال او یکسان است. اصلاً منی برای او نمانده است که درگیر این گونه محاسبات شود (کنترل سوبژکتیویسم).
———————————————————————–
زیرنویس: من این کار را با بازوانی که از کنار سفره غذا تغذیه نموده و نیرومند شده است نکردم، بلکه این کار را با قدرت الهی انجام دادم» (بحارالانوار، ج‏۲۱: ‏۲۶).
یعنی دخالت در امور نکند و امر اداره و ربوبیت عالَم را به رب العالمین بسپارد «َوْ بَقِیَتِ الْأَرْضُ بِغَیْرِ إِمَامٍ لَسَاخَتْ» (بحارالانوار، ج ۲۳: ۳۵).

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
به مناسبت هفته پژوهش بخش حسابداری با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی 4 رویداد کارگاه و سخنرانی علمی را در روزهای 24 تا 26 آذرماه برگزار نمود. در روز اول، دکتر امین ناظمی عضو هیأت علمی بخش حسابداری کارگاه طرح پژوهشی با...
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
در تاریخ یکشنبه 23 آذر ماه 1404 کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط جناب آقای دکتر اصغر میرفردی دانشیار محترم آن بخش از ساعت 11 لغایت 13 در سالن صدر دانشکده برگزار گردید و در آن مفاهیم پایه، اصول و روشهای نگارش...
برگزاری مراسم روز دانشجو
برگزاری مراسم روز دانشجو
مراسم روز دانشجو 16 آذر 1404(مصادف با روز دانشجو ) از ساعت 12 لغایت 14 در سالن صدر با حضور جناب آقای دکتر حبیب‌الله رعنایی، رئیس محترم دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هیات رئیسه دانشکده و حدود 150 نفر از دانشجویان برگزار گردید. در آغاز...
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخارآفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت انجمن‌های علمی مدیریت: مقام اول به عنوان برگزیده سکوی ملی، مقام دوم در حوزه پژوهشی با آرزوی موفقیت روزافزون معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد،...
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم عضو محترم هیأت علمی بخش جغرافیا موفق به دریافت عنوان پژوهشگر برگزیده علوم انسانی در سطح کشور گردیدند. این افتخارآفرینی مایه مباهات جامعه‌ علمی به ویژه دانشگاه شیراز است. این موفقیت ارزنده را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و از...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404 به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: حسابداری میراثی سخنران: دکتر محمدحسین صفرزاد ساعت برگزاری: 9 - 10:30 محل برگزاری: سالن صدر سخنرانی...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: چسبندگی هزینه‌ها در شرکت پالایش سخنران: دکتر امین ناظمی ساعت برگزاری: 9-12 محل برگزاری: سالن صدر کارگاه آموزشی: مقاله نویسی سخنران: دکتر مریم هاشم پور ساعت برگزاری:...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای سخنران: دکتر زینب مهتری سخنرانی علمی: ارتباط با صنعت سخنران: دکتر محمدرضا ظهیرامامی سخنرانی علمی: اخلاق در پژوهش سخنران:...
نشست تخصصی
نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران"
انجمن علمی جغرافیا به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کند: نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران" سخنران: دکتر عبدالرسول خیراندیش زمان: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ | ساعت ۱۲_۱۰ مکان: دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی_ساختمان شماره۳_طبقه۲_سالن طالقانی
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس: ▫️دکتر سیدمحمدهاشم حسینی «استاد علوم و صنایع غذایی»؛ ▫️دکتر صدیقه سینا «دانشیار مهندسی هسته‌ای»؛ ▫️دکتر محمد همتی‌نفر «دانشیار تربیت بدنی»؛ ▫️دکتر مهدی جاویدی «دانشیار...
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز توسط تیم والیبال دانشکده علوم اجتماعی این دوره از مسابقات با حضور 8 تیم از دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز در آبان ماه 1404 انجام شد مسابقات دوهفته به طول انجامید ( دوهفته پایانی آبان...
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز: کسب رتبه شایسته تقدیر بخش پژوهشی در گروه علوم انسانی و همچنین دریافت عنوان ارزشمند *انجمن علمی برگزیده کشوری* (سکوی حرکت) در هجدهمین جشنواره بین المللی حرکت افتخارآفرینان ملی: عطری جانی...
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
آیین گرامیداشت هفته پژوهش‌ و فناوری سال ۱۴۰۴ با همت استانداری فارس و دانشگاه شیراز برگزار می شود: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تاریخ: 8 تا 10آذر ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷ جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران،...
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
پیرو مجوز صادره از سوی معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، این آزمون با هدف تأمین نیروی انسانی کارآمد و تقویت...
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
فقر؛ مسئله فردی یا ساختاری؟ نگاهی اقتصادی «اعداد همیشه بی‌طرف نیستند؛ گاهی فقط روایت ساختارند.» سخنران دکتر روح اله شهنازی زمان: سه شنبه ۴ آذر ساعت ۱۱ الی ۱۲.۳۰ مکان: تالار طالقانی
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز با حضور بیش‌از ۵۰ ایران‌شناس از ۲۱ کشور جهان با سخنرانی: ▫️دکتر محمدیوسف نیری، استادتمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با عنوان «حافظ منادی آزادگی و مهرورزی»؛ ▫️دکتر بهزاد مریدی،...
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
مهلت ارسال آثار حداکثر تا 15 آذر 1404 می‌باشد.
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
سفر به دنیای دانشجویی: از کجا شروع کردیم؟ تاریخ برگزاری: 27/08/1404 مکان برگزاری: سالن کنفرانس دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی نشست «سفر به دنیای دانشجویی» از سلسله برنامه‌های گفت‌وگو محور صحبت باهم،...
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
فراخوان پانزدهمین دوره انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
جشن استقبال از دانشجویان ورودی جدید رشته مدیریت در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده با همکاری انجمن علمی مدیریت برگزار شد. این برنامه با هدف آشنایی دانشجویان تازه وارد با محیط دانشگاه اساتید امکانات آموزشی و همچنین ایجاد...