کتاب « تلائم نظر و عمل در تلقی از علوم انسانی به مثابه فرونسیس »

کتاب « تلائم نظر و عمل در تلقی از علوم انسانی به مثابه فرونسیس »


کتاب « تلائم نظر و عمل در تلقی از علوم انسانی به مثابه فرونسیس »

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، کتاب تلائم نظر و عمل در تلقی از علوم انسانی به مثابه فرونسیس به کوشش مهدی معین زاده و به سرپرستی بیژن عبدالکریمی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.

حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس طرح اعتلای علوم‌انسانی معطوف به پیشرفت کشور در سخن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آورده است: کتاب حاضر یکی از آثار برگرفته از طرح جامع اعتلای علوم ‌انسانی معطوف به پیشرفت کشور است که اکنون به محضر ارباب معرفت تقدیم می‌گردد.

طرح جامع اعتلا مجموعه پروژه‌هایی به هم‌پیوسته و مسئله‎‎‌محور است که بر مبنای منشور پژوهشگاه در سال‌های اخیر مبنی بر درپیش‌گرفتن رهیافت بومی و کاربردی‌سازی علوم‌انسانی شکل گرفته و بر پایه خردجمعی و تعاطی افکار خبرگان، نخست طی یک سال و نیم، از گذرگاه انجام فاز مطالعاتی و تدوین RFP عبور کرده سپس وارد اجرای طرح‌ها شده است.

این طرح کلان برپایه این منطق شکل گرفت که برای بومی‌سازی و کاربردی‌سازی علوم‌انسانی لازم است سه مقوله مهم به‌صورت متمایز کاویده شوند و نهایتاً از همه طرح‌ها تلفیق صورت گیرد.

  1. مبانی و ریشه‌های علوم‌انسانی جدید ارزیابی و نقد شوند. (کارگروه مبانی)
  2. قلمرو و فرایند شکل‌گیری و سیر تاریخ ورود و استقرار این رشته‌ها در ایران نظر افکنده شود و نقد گردد. (کارگروه بازشناسی انتقادی و تاریخ)
  3. شیوه‌ها و مظاهر کاربست آن‌ها و تعامل این رشته‌ها با جامعه ایران در چرخه ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. (کارگروه کاربست)

از گذرگاه این کندوکاوها، اتصال یا عدم پیوند آن با گنجینه‌های میراثی و تناسب یا تغایر احتمالی آن‌ها نسبت به نیازهای جامعه امروز روشن می‌شود. از سوی دیگر، این طرح‌ها با تکیه بر میراث‌های فرهنگ بومی و دینی و با پشتوانۀ بهره‌گیری از مطالعات جهانی و ملّی و به‌صورت شبکه برنامه محصول‎‎‌گرا و هم‌افزایانه شکل‌ یافته‌اند و با رویکرد بین‌رشته‎‎‌ای و با مشارکت محققان توانای پژوهشگاه و صاحب‌نظران سرآمد سطح ملّی تدوین شده‌اند.

امید می‌رود با انجام این طرح‌ها یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی مبنی بر استقلال فکری و رهنمودهای حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری در این باره پی‌جویی شود. طرح‌های اعتلا برای تحقق هدف یادشده با رویکرد ایجاد پیوند میان نظریه و عمل، می‌کوشد تا اثربخشی و سودمندی علوم انسانی را معطوف به پیشرفت کشور مبنی بر مؤلفه‌های بومی‌گرایی متعیّن نماید.

پژوهشگاه علوم‌ انسانی و مطالعات فرهنگی در مسیر تحقق بخش‌هایی از اسناد بالادستی و پی‌جویی مأموریت ویژه هیئت ‌امنا و با مساعدت سازمان برنامه و بودجه، طرح اعتلا را برای استقرار عینی شبکه نخبگانی علوم انسانی کشور طراحی کرده و به اجرا درآورده است.

پژوهشگاه به فضل الهی در نظر دارد به‌تدریج پس از انتشار مجلدات حاضر در این مرحله و هم‌زمان با متنوع‌سازی نشر محصولات طرح‌ها (از طریق گزارش‌های راهبردی، توصیه‌های سیاسی، گزارش‌های علمی ملی، بسته‌های خدمات تخصصی و مشاوره‌ای، جستارهای علمی و فنی، مقاله‌های علمی ـ پژوهشی، علمی ـ تخصصی، هم‌اندیشی‌های نخبگانی و سخنرانی‌های علمی و…) مابقی نتایج پژوهش‌ها را نیز به‌صورت کتاب آماده نشر سازد.

اصولاً یکی از شاخص‌های مهم که می‌تواند نشانه توفیق یک نهاد پژوهشی، به‌ویژه در قلمرو علوم‌انسانی باشد، اجرای طرح‌های شاخص، هم‌گرا، مسئله‌مند و ناظر به چالش‌های اجتماعی و اثرگذار در عرصه سیاست‌گذاری‌هاست که بتواند در شرایط کنونی در حقیقت مؤسسه پژوهشی را به جرگه نسل چهارم نهادهای علمی وارد سازد. تعریف و اجرای طرح اعتلا به همین منظور در مسیر تحقق قسمتی از چشم‌انداز و مأموریت روشن پژوهشگاه، مندرج در برنامه توسعه راهبردی آن، به‌شمار می‌آید که برای نخستین بار در تاریخ پژوهشگاه برنامه توسعه تعریف و اجرا شده است و بخشی از دستاوردهای آن کتاب‌های مجموعه طرح‌های اعتلای علوم‌انسانی است.

در فرایند تعریف و اجرای طرح جامع اعتلا، به لطف الهی، فرصت ارتقای کیفیت علمی طرح‌ها و توانمندسازی و تقویت زیرساخت‌ها در پژوهشگاه دوچندان شده است، چنان‌که طی این سال‌ها و به موازات اجرای این طرح کلان، مشارکت بالنده تعداد کثیری از اعضای محترم هیئت‌ علمی در اجرای طرح مذکور و رسیدن تولید سرانه علم به رشد بیش از دو برابری و رشد بیش از پنج برابری نقدِ متون دانشگاهی و رشد فزاینده تولید و نشر مقالات و جستارهای انتقادی و انتشار فصل‌نامه‌های با کیفیت پژوهشی، برنده‌شدن سه سال پیاپی در جشنواره نقد سال و برگزیده‌شدن مکرر در جشنواره بین‌المللی فارابی و ده‌ها جشنواره ملی دیگر، صعود بیش از چهارصد پله‌ای پرتال در رده‌بندی جهانی الکسا، تأسیس قطب علمی، ارائه نظریه علوم‌انسانی در سطح ملی و رشد چشمگیر فعالیت‌های حوزه ترویجی‌سازی علم و تحقق شبکه نخبگانی سه‌هزار نفره متشکل از استادان صاحب‌نظر از سراسر کشور، شواهدی از این ظرفیت‌سازی و ارتقای توانمندی به‌شمار می‌آید.

بدیهی است با همه مزیت‌های این مجموعه طرح‌ها و آثار، بخش‌هایی از این کتاب‌ها خالی از خلل و عاری از کاستی نباشد، یقیناً اهل نظر با نقد ناصحانه و راهنمایی‌های راهگشای ایجابی خود پژوهشگاه را برای قوام و مایه‌وری بیشتر این آثار در چاپ‌های بعدی مدد خواهند رساند.

فهرست تفصیلی مطالب این اثر عبارت است:

سخن پژوهشگاه

علایم اختصاری

مقدمه

فصل اول: مفهوم فرونسیس نزد ارسطو

مقدمه

فرونسیس از منظر ارسطو

تعلق ذاتی نظر و عمل به یکدیگر ضمن و ذیل مفهوم فرونسیس

صورت‌بندی شفاف‌تر تناقض ظاهری آرای ارسطو درباره متعلق تأمل‌بودن غایات یا وسائط

تلاش جهت رفع تناقض ظاهری آرای ارسطو درباره متعلق تأمل ‌بودن غایات یا وسائط به مدد بصیرتی هایدگری

تلاش در جهت رفع تنش بین نظر و عمل در فرونسیس با توجه به مفهوم ارگانیسم

رشد ارگانیسم

ساختار خاص حقیقت متعلق فرونسیس

نقش سوفیست‌ها در تلقی ارسطو از فرونسیس به مثابه فضیلتی عقلانی

فرونسیس و سوفروسین

بیان هم‌سرچشمگی رتوریک و فرونسیس از طریق ابتنای آن‌ها بر مفهوم حد وسط(سوفروسین) و مآلاً کایروس

هارمونی

درباره مفهوم کایروس

ابتنای دو مؤلفه مفهومی هارمونی (وحدت در کثرت و تناسب) بر مفهوم کایروس

حد و محدودیت

ابتنای فرونسیس و علوم انسانی بر مبنای مشترک کایروس

نتیجه فصل

فصل دوم: آزاد‌سازی نیروی نهفته در فرونسیس توسط هایدگر

مقدمه

حیات به مثابه یگانه موضوع فلسفه و درس‌گفتار مفاهیم اساسی فلسفه باستان

فرونسیس در درس‌گفتار سوفیست افلاطون

زمان، مرگ و مصممیت در درس‌گفتار تاریخ مفهوم زمان

فرونسیس در وجود و زمان

کایروس به مثابه بنیاد تفسیر هایدگر از مفهوم فرونسیس ارسطو

کایروس و لحظات کایرولوژیک حیات (کایروس فرونتیک)

کایروس فرونتیک و علوم انسانی

نسبت رخداد فهم و علوم انسانی

فصل سوم: ابتنای علوم انسانی بر فرونسیس از منظر گادامر

فرونسیس به معنای تطبیق اصول کلی بر موارد جزئی

اخلاقی‌بودن علوم انسانی: غیرقانون بنیادبودن آن

تاریخ تأثیر و علم انسانی

مسئله کاربرد به مثابه بنیان علوم انسانی

تمایز ماهوی علوم انسانی و بنیاد گرفتن آن برپایه حکمت عملی

تمایز معرفت فنی و اخلاقی

نتیجه گیری

منابع

در مقدمه این اثر به قلم معین زاده آمده است: ارسطو در کتاب ششم اخلاق نیکوماخوس (Aristotle, 1139b)، با قراردادن فرونسیس در کنار چهار فضیلت عقلانی دیگر ـ اپیستمه (معرفت علمی)، سوفیا (حکمت نظری) ، نوس (عقل شهودی)  و تخنه (هنر/ صناعت) ـ به عنوان انحایی که ضمن آن‌ها پسوخه (مسامحتاً همان روح) به حقیقت نایل می‌شود، گامی بسیار مهم و بلکه تاریخ‌ساز در فاصله‌گرفتن از ایدئال افلاطونی معرفت، که همانا نظر بردوختن به عالم مُثل بود، برداشت. او البته پیش‌تر در همین کتاب (Ibid: 1096a)، همانند بسیاری مواضع دیگر، بر نظریه «ایده» یا مُثل افلاطونی تاخته و آنرا مردود و باطل شمرده بود. فرونسیس، که ما در فصل اول این نوشتار به‌تفصیل درباره تبار یونانی و سیر تطور و مفهوم آن برای ارسطو پرداخته‌ایم، از آن حیث حایز اهمیت بنیادین بود که معرفت عملی را ـ یعنی معرفتی را که اولاً و بالذات معطوف به عمل است ـ به‌جد مورد عنایت قرار می‌داد. اِندراج فرونسیس در کنار سایر انحای نیل به معرفت ـ هر چند سوفیا در مقامی والاتر از آن نشانده شود ـ نشانگر توجه ارسطو به معرفتی بود که به‌رغم فیزیک و متافیزیک، آن را اصالتاً نه معطوف به کشف حقیقت خنثی، بلکه رو به سوی خیر و سعادت، خاصه سعادت غایی (ائودایمونیا)، می‌شمارد، هرچند فیزیک و متافیزیک ارسطو را نیز به نحوی می‌توان معطوف به ایده خیر یا کمال دانست.

ارسطو از بین این پنج فضیلت عقلانی سه فضیلت اپیستمه، سوفیا و نوس را ناظر بر اموری دانست که تغییر و تبدل در آن‌ها راه ندارد و البته دو فضیلت باقی را، یعنی تخنه و فرونسیس، متعلق اموری که دستخوش تغییر و تبدل قرار می‌گیرند. بدین ترتیب، فرونسیس نه ناظر بر ثبات که معطوف به سیلان و تحول بود. از سوی دیگر بنابر تصریح خود ارسطو، فرونسیس «فقط با کلیات سروکار ندارد، بلکه باید جزئیات را نیز به‌روشنی ببیند. (Ibid: 1141b)  و همچنین «فرد صاحب فرونسیس باید امور جزئی و فردی را بشناسد. (Ibid: 1142a) شاید به دلیل همین تعلق ذاتی فرونسیس با وضعیت‌های سیال و البته محتاج عمل و تصمیم بوده ‌باشد که ارسطو معرفت سیاسی و فرونسیس را یک حالت می‌داند که البته تعاریف مختلف دارند. (Ibid: 1141b) او البته «تدبیر منزل» را نیز در کنار سیاست گونه‌ای فرونسیس می‌شمرد.

تأکیدی که بر تعلق فرونسیس به امور جزئی و منفرد از سوی ارسطو می‌رود البته به معنای گسیختگی آن با کلیات نیست. فرونسیس هر چند اولاً و بالذات با جزئیات دستخوش تغییر و تبدل سروکار دارد، بنابر تأکید خود فیلسوف که «فرونسیس فقط با کلیات سروکار ندارد» (Ibid: 1141b)، می‌توان گفت که بر امور کلی لایتغیر نیز نظر بردوخته ‌است. گویی از منظر ارسطو، فرونسیس در واقع حکمتی است که ضمن آن وضعیت‌های جزئیه کلیات را مورد جرح و تعدیل قرار می‌دهند و این خود البته مستلزم نصب‌العین قراردادن هماره کلیات نیز هست. چنان‌که می‌دانیم اخلاق از نظر ارسطو نه همچون افلاطون معرفت به مثال خیر و در واقع پاسخ به سؤال «خیر چیست؟» نیست، بلکه پاسخ به این سؤال است که «در موقعیت حالیه چه باید کرد.» در واقع به یمن رویکرد خاص ارسطو به نسبت امر کلی و جزئی و نیز تلقی او از اخلاق است که در مفهومی همچون فرونسیس نظر و عمل با هم تلائمی ذاتی پیدا می‌کنند.

اما آنچه سنت فلسفی ـ چه در فلسفه مدرسی غرب و چه در فلسفه اسلامی ـ از مفهوم فرونسیس ارسطو اخذ کرد به نظر می‌رسد به‌یکباره تعلق این مفهوم به انکشاف حقیقت را به نسیان سپرده ‌است. به عبارت دیگر، این نکته بسیار اساسی در سنت فلسفی نشئت‌گرفته از ارسطو مغفول ماند که او فرونسیس را از انحایی دانسته ‌است که ضمن و ذیل آن‌ها روح به حقیقت نایل می‌شود. در سنت فلسفی مفهوم فرونسیس به عنوان مفهومی اخلاقی یا تحت عنوان حکمت عملی (در برابر حکمت نظری) برای تقسیم‌بندی علوم به کار گرفته ‌شد و حیث هستی‌شناختی آن مطرح نگردید.

در واقع، با مارتین هایدگر و درس‌گفتارهای اولیه فرایبورگ بود که فرونسیس ذیل تفسیر پدیدارشناسانه ـ هستی‌شناسانه او ـ جایگاه حقیقی خود را به دست آورد و به تعبیری که ما در این نوشتار به کار برده‌ایم، نیروی نهفته در آن آزاد گردید. تفسیر هایدگر از ارسطو البته تفسیری مألوف ـ از آن دست که متخصصان فلسفه ارسطو یا اسکولاستیک بدان دست می‌یازند ـ نبود بلکه تفسیری بود مبتنی بر Destruktion متن ارسطو.

پس از هایدگر ، گادامر، که در درس‌گفتارهای فرایبورگ و خاصه درس‌گفتارهای مربوط به تفسیر پدیدارشناسانه ارسطو حضور داشت، فرونسیس را عملاً بنیادی برای علوم انسانی قرار داد. گادامر در کتاب مشهور خود، حقیقت و روش، به نحوی مستوفا به ماهیت علوم انسانی می‌پردازد. کتاب به‌رغم آنکه ضمن و ذیل طرح کلی هرمنوتیک فلسفی تنسیق یافته‌ است، گنجاندن مسئله علوم انسانی ذیل هرمنوتیک فلسفی ـ که جا به جا با اشاره به مفهوم فرونسیس ارسطو قرین است ـ سبب گردیده تا بتوان از آن به منزله کتابی در زمینه فلسفه علوم انسانی نیز یاد ‌کرد. به همین جهت ما این سه موقف اصلی ـ ارسطو، هایدگر و گادامر ـ را برای مدلل‌ساختن مدعایمان در خصوص ذات فرونتیک علوم انسانی برگزیده‌ایم و کتاب حاضر از همین روست که سه فصل را مشتمل گردیده ‌است.

مفهوم فرونسیس به دو اعتبار کلی می‌تواند در بحث علوم انسانی و البته تقریب آن به قلمروِ کاربرد ـ که منظور نظر طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور است ـ مدخلیت پیدا ‌کند.

نخست بدان اعتبار که موضوع علوم انسانی انسان و اوصاف و احوال و کنش‌های اوست، آنچه در این علوم نافذ است نه تبیین  که فهم  پدیدارهاست و فیلسوفانی که در علوم انسانی تأمل داشته‌اند همچون دیلتای، ریکرت، وینلباند، گادامر، ریکور و… همگی در این نکته متفق‌القول‌اند. فهم، چنان‌که گادامر مدلل ساخت، همواره رخدادی است متضمن یک تنش؛ تنش زمانی (بین گذشته و حال)، تنش مکانی (فهم احوال و اوصاف و آداب انسان‌های اقلیم‌های دیگر)، تنش جزء و کل (یا تنش انضمام و انتزاع) و… مولد مفهوم فرونسیس دقیقاً آنجاست که تنشی در کار است و از همین رو فرونسیس تضایف با فهم دارد؛ فهمی که البته بنیاد علوم انسانی است.

دوم آنکه فرونسیس، چنان‌که حتی در ترجمه آمیخته به تسامح آن به حکت عملی نیز برجسته ‌است، ذاتاً متضمن وضعیت کنش است و از همین رو اگر به دنبال ایفای نقش عملی علوم انسانی در جامعه بوده ‌باشیم، این علوم باید به مثابه فرونسیس درک گردند.

ما در این نوشتار سه موقف اصلی در تطور مفهوم فرونسیس را بررسی کرده‌ایم؛ ارسطو، هایدگر و گادامر و البته تلاش داشته‌ایم که جا به ‌جا نسبتی بین تلقی این فیلسوفان از فرونسیس از یک‌سو و مسئله علوم انسانی از سوی دیگر برقرار کنیم.

تلائم نظر و عمل در تلقی از علوم انسانی به مثابه فرونسیس به کوشش مهدی معین زاده و به سرپرستی بیژن عبدالکریمی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بهای ۵۵ هزار تومان منتشر شد.

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
گزارش برگزاری مراسم هفته پژوهش بخش حسابداری
به مناسبت هفته پژوهش بخش حسابداری با همکاری معاونت پژوهشی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی 4 رویداد کارگاه و سخنرانی علمی را در روزهای 24 تا 26 آذرماه برگزار نمود. در روز اول، دکتر امین ناظمی عضو هیأت علمی بخش حسابداری کارگاه طرح پژوهشی با...
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد!
در تاریخ یکشنبه 23 آذر ماه 1404 کارگاه پروپوزال نویسی بخش جامعه شناسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط جناب آقای دکتر اصغر میرفردی دانشیار محترم آن بخش از ساعت 11 لغایت 13 در سالن صدر دانشکده برگزار گردید و در آن مفاهیم پایه، اصول و روشهای نگارش...
برگزاری مراسم روز دانشجو
برگزاری مراسم روز دانشجو
مراسم روز دانشجو 16 آذر 1404(مصادف با روز دانشجو ) از ساعت 12 لغایت 14 در سالن صدر با حضور جناب آقای دکتر حبیب‌الله رعنایی، رئیس محترم دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هیات رئیسه دانشکده و حدود 150 نفر از دانشجویان برگزار گردید. در آغاز...
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخار آفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در جشنواره بین المللی حرکت
افتخارآفرینی انجمن‌های علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت انجمن‌های علمی مدیریت: مقام اول به عنوان برگزیده سکوی ملی، مقام دوم در حوزه پژوهشی با آرزوی موفقیت روزافزون معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد،...
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم پژوهشگر برگزیده گروه علوم انسانی
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم عضو محترم هیأت علمی بخش جغرافیا موفق به دریافت عنوان پژوهشگر برگزیده علوم انسانی در سطح کشور گردیدند. این افتخارآفرینی مایه مباهات جامعه‌ علمی به ویژه دانشگاه شیراز است. این موفقیت ارزنده را خدمت ایشان تبریک عرض نموده و از...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 26 آذر 1404 به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: حسابداری میراثی سخنران: دکتر محمدحسین صفرزاد ساعت برگزاری: 9 - 10:30 محل برگزاری: سالن صدر سخنرانی...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 24 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: چسبندگی هزینه‌ها در شرکت پالایش سخنران: دکتر امین ناظمی ساعت برگزاری: 9-12 محل برگزاری: سالن صدر کارگاه آموزشی: مقاله نویسی سخنران: دکتر مریم هاشم پور ساعت برگزاری:...
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در تاریخ 25 آذر 1404
به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار میکند: سخنرانی علمی: استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای سخنران: دکتر زینب مهتری سخنرانی علمی: ارتباط با صنعت سخنران: دکتر محمدرضا ظهیرامامی سخنرانی علمی: اخلاق در پژوهش سخنران:...
نشست تخصصی
نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران"
انجمن علمی جغرافیا به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کند: نشست تخصصی "شهرسازی و شهر نشینی در تاریخ ایران" سخنران: دکتر عبدالرسول خیراندیش زمان: ۲۴ آذر ۱۴۰۴ | ساعت ۱۲_۱۰ مکان: دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی_ساختمان شماره۳_طبقه۲_سالن طالقانی
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس
پنج‌ نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار پژوهشگران برگزیده استان فارس: ▫️دکتر سیدمحمدهاشم حسینی «استاد علوم و صنایع غذایی»؛ ▫️دکتر صدیقه سینا «دانشیار مهندسی هسته‌ای»؛ ▫️دکتر محمد همتی‌نفر «دانشیار تربیت بدنی»؛ ▫️دکتر مهدی جاویدی «دانشیار...
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز
کسب مقام سوم مسابقات بین دانشکده ای والیبال پسران دانشگاه شیراز توسط تیم والیبال دانشکده علوم اجتماعی این دوره از مسابقات با حضور 8 تیم از دانشکده های مختلف دانشگاه شیراز در آبان ماه 1404 انجام شد مسابقات دوهفته به طول انجامید ( دوهفته پایانی آبان...
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز
افتخار آفرینی دیگری از انجمن علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز: کسب رتبه شایسته تقدیر بخش پژوهشی در گروه علوم انسانی و همچنین دریافت عنوان ارزشمند *انجمن علمی برگزیده کشوری* (سکوی حرکت) در هجدهمین جشنواره بین المللی حرکت افتخارآفرینان ملی: عطری جانی...
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
هفته پژوهش‌ و فناوری استان فارس
آیین گرامیداشت هفته پژوهش‌ و فناوری سال ۱۴۰۴ با همت استانداری فارس و دانشگاه شیراز برگزار می شود: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تاریخ: 8 تا 10آذر ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷ جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران،...
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
برگزاری آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور
پیرو مجوز صادره از سوی معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو، آزمون استخدامی متمرکز شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، این آزمون با هدف تأمین نیروی انسانی کارآمد و تقویت...
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه شیراز برگزار میکند:
فقر؛ مسئله فردی یا ساختاری؟ نگاهی اقتصادی «اعداد همیشه بی‌طرف نیستند؛ گاهی فقط روایت ساختارند.» سخنران دکتر روح اله شهنازی زمان: سه شنبه ۴ آذر ساعت ۱۱ الی ۱۲.۳۰ مکان: تالار طالقانی
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز
سومین نشست علمی اجلاس بین‌المللی ایران‌شناسی در دانشگاه شیراز با حضور بیش‌از ۵۰ ایران‌شناس از ۲۱ کشور جهان با سخنرانی: ▫️دکتر محمدیوسف نیری، استادتمام زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با عنوان «حافظ منادی آزادگی و مهرورزی»؛ ▫️دکتر بهزاد مریدی،...
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
سومین دوره انتخاب پژوهشگر برتر دانشجویی
مهلت ارسال آثار حداکثر تا 15 آذر 1404 می‌باشد.
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
نشست «سفر به دنیای دانشجویی»
سفر به دنیای دانشجویی: از کجا شروع کردیم؟ تاریخ برگزاری: 27/08/1404 مکان برگزاری: سالن کنفرانس دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی نشست «سفر به دنیای دانشجویی» از سلسله برنامه‌های گفت‌وگو محور صحبت باهم،...
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر
فراخوان پانزدهمین دوره انتخاب رساله‌ها و پایان‌نامه‌های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
آیین معارفه دانشجویان جدیدالورود بخش مدیریت1404
جشن استقبال از دانشجویان ورودی جدید رشته مدیریت در تاریخ ۱۳ آبان ۱۴۰۴ به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده با همکاری انجمن علمی مدیریت برگزار شد. این برنامه با هدف آشنایی دانشجویان تازه وارد با محیط دانشگاه اساتید امکانات آموزشی و همچنین ایجاد...