تقریری از مباحث مطرح شده در پژوهشکده تحول علوم انسانی/بخش چهارم

تقریری از مباحث مطرح شده در پژوهشکده تحول علوم انسانی/بخش چهارم


تقریری از مباحث مطرح شده در پژوهشکده تحول علوم انسانی/بخش چهارم

به گزارش خبرنگار پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی و اجتماعی، مباحث ذیل تقریری از مباحث مطرح شده در پژوهشکده تحول علوم انسانی است که به کوشش دکتر سیدمحمدرضا تقوی انجام شده است:

بخش قبلی این مطلب را اینجا بخوانید!

تقریری از مباحث پژوهشکده تحول

رابطه کشف با علیّت:

علم حتما تحت روابط علی و معلولی عمل می‌کند. از طرفی اگر علم تحت روابط علی و معلولی عمل نماید، به این معنی است که اختیار در پیدایش علم، هیچ نقشی ایفا نمی‌کند. به عبارت دیگر، یک نحوِ جبر علمی، حاکم بر نظام رفتاری بشر می‌شود و اساساً انسان در برخورد با موضوعات خارجی، جبراً یک صورتی در ذهنش پیدا می‌شود و جبراً همان تبدیل به یک فرآیندی می‌شود. منتهی به مرحله عمل که می‌رسد، اختیار ورود می نماید، یعنی اختیار فقط مخصوص مرحله عمل و فعل است، اما در خود ذهن، در پیدایش مفاهیم، در نحوه ترکیب مفاهیم، در نحوه تاثیر و تاثر مفاهیم، اختیار حضور پیدا نمی‌کند، یعنی ادراک و علم دوگانه عمل می نمایند: یکی در مرحله فعل است که فاعلیت و اراده و اختیار حاکم است و دیگری مرحله پیدایش صورت ذهنی و مفاهیم است که آنجا جریان، جریان علیّت است، یعنی تحت روابط علی و معلولی، این فرآیند صورت می‌گیرد. در این صورت، یک نوع جبر علمی حاکم بر فضای ذهن است به معنایی که انسان هیچ نقشی در پیدایش، تغییرات و تکامل علمش ندارد، یعنی علم در این دیدگاه جهت‌دار نیست و حقیقت همان شیء خارجی است که برای انسان از طریق علیّت، صورتی را می‌آفریند و آن صورت به مرحله عمل که رسید، فرد اختیار می‌کند که این کار را انجام دهد یا انجام ندهد.

موافق دیدگاه مختار، جریان نیت، بر پیدایش صورت ذهنی در ذهن انسان حکومت می‌کند و لذا به دلیل این نیّت و اراده و اختیار است که علم حاصل می شود. در مقابل، اگر جبراً ورود صورت ذهنی به ذهن انسان علم را نتیجه دهد آنگاه این چالش پیش می آید که چرا ورود صورت ذهنی به ذهن حیوانات آنها را عالِم نمی کند؟ آیا می‌توان گفت انسان از طریق ورود صورت ذهنی، دارای علم می شود، اما برای سایر موجوداتی که با همین مکانیزم در ذهنشان، صورت شیئ خارجی تشکیل می‌شود، و تحت تاثیر روابط علّی و معلولی قرار می گیرند، علم پیدا نمی‌شود.

از منظر دیدگاه مختار این اراده و اختیار در انسان هست که تفاوت انسان با سایر موجودات را در مساله فراگیری علم تبیین می نماید. در واقع، انسان به دلیل این که می تواند حضور تصرفی و فاعلی در این روابط پیدا کند، می تواند عالِم شود. اگر علیّت به صورت یک طرفه از بیرون، حاکم بر پیدایش مفاهیم ذهنی فرض شود، در این صورت هیچ وجه ترجیحی بین تاثیرپذیری انسان و حیوان وجود ندارد. بنابراین، این که گفته شود چون انسان مُدرک کلیات هست، علم حاصل می شود، حل کننده مساله نیست.

چند نکته در خصوص علم:

الف) در بحث از علم حتماً باید موضوع اختیار و آگاهی را در بحث وارد نمود. در موضوع علم، «مفهوم» جایگاه بسیار مهمی دارد. در این صورت باید مساله پیدایش، تغییرات و تکامل مفهوم را حتماً لحاظ نمود. مفهوم نمی تواند تحت سیطره و حاکمیت جریان علِّیت قرار گیرد. هیچ یک از دیدگاه های اصالت ذات، اصالت شرایط و … نمی توانند مفاهیم را از سیطره و حاکمیت جبر علِّیتی خارج سازند. شاید برای اولین بار است که دیدگاه اصالت ولایت مباحثی چون اختیار، آگاهی، مفاهیم و عدم حاکمیت جبر علیّتی را در موضوع علم وارد می نماید.

ب) این دیدگاه علم را اتحاد با شیء خارجی و یا اتحاد با معلوم ندانسته، علم را به معنای «اشراف عالِم بر شیء یا پدیده» فرض می نماید، «العلم هو الاشراف التصرفی»، علم به معنای اشراف تصرفی به معلوم است. به عبارت دیگر، عالم کسی است که می تواند در معادلات شیء تصرف نموده و آن را تحت کنترل خود درآورد. بنابراین علم ابزار تصرف است و این ابزار هم از جنس اشراف است. برای علم تعاریف دیگری هم ذکر شده است، مانند «حضور در نسبت ها یا معادلات شیء» و همچنین «حضور فاعل در نسبت بین تولی و تصرف».

ج) در تعریف از علم (اعم از علم به جهان خارج و علم به خود) حتماً نوعی از اشراف و حاکمیت بر معلوم فرض می شود. تعریف از علم باید مبری از جبر علیّتی باشد چون اشرافیت را از بین خواهد برد. به علاوه، جایگاه اراده و اختیار باید در فرآیند علم آموزی حضور داشته باشد.

د) هر فاعلی در ذات خودش مقید است، چون همه چیز در نظام تعریف می شود. علم هم در نظام تولید می شود، لذا هیچ گاه فاعل رهای مطلق نیست. فاعل ها مقید به یکدیگرند و در ذات خودشان به یکدیگر متقومند. هر فاعلی محدوده خاصی در تصرف دارد که بر اساس ظرفیت خاصی است که به خودش اختصاص داده است. فاعل از خودش قدرت خلق بالاستقلال ندارد بلکه قدرت خلق بالافاضه دارد و دائماً در حال تقاضا کردن است و در نفس تقاضا کردن و در کیفیت تقاضا کردن خودش حتماً باید استقلال داشته باشد تا بتوان گفت که در تصمیم گیری اختیار دارد، البته این اختیار هم لاقید و نامحدود نیست که بتواند هر منزلتی را احتیار نماید، بلکه منزلت شیء بستگی به ظرفیت آن در تقاضا و حکمت و مشیِّت الهی در امداد دارد.

ه) علم را نمی توان به معنای اتحاد نفس با شیء خارجی فرض نمود زیرا خاصیت نفس، پذیرش صرف نسبت به صورت ها و تعیّناتی که از طریق ذهن، نسبت به یک شیء خارجی برایش اتفاق می افتد، نیست. همچنین نمی توان گفت که نفس علم در ذات خودش، یک نحو اشرافیت بر اشیاء و پدیده های دیگر دارد. بنابراین در مرحله نخست تعریف علم را یک نوع اشراف و نه به معنای اتحاد عالم و معلوم می دانیم.

و) در بحث از علم، مفاهیم جایگاه مهمی دارند و باید جایگاه پیدایش و تعریف و تکامل مفاهیم را در علم مشخص نمود. همچنین مفاهیم باید از بعد روان شناسی، تاثیر نظام حساسیت ها یا «قلب»، نظام ذهن و نظام حسی در پیدایش علم مورد واکاوی قرار گیرند. بعلاوه، در بعد اجتماعی، بررسی نقش سه متغیر سیاست، فرهنگ و اقتصاد در پیدایش علم حائز اهمیت است. در بعد تاریخ هم متغیرهای انسان، ابزار و امکان می توانند شکل گیری علم را تحت تأثیر قرار دهند، لذا شکل گیری علم از منظر تاریخی نیز اهمیت می یابد. ز) یکی از چالش های مربوط به تعریف علم، تقدم و تاخر مناشیء ادراک است. به نظر می رسد نظام حساسیت ها که مربوط به عملکرد قلب است جایگاه نخست، نظام سنجش عقلی و نظام ادراک محسوسات به ترتیب جایگاه های بعدی را داشته باشند. البته سه گانه ی مناشیء شناخت با هم و به صورت متعامل وارد فضای فهم پدیده ها می شوند.

اگر شرایط اولیه پیدایش مُدرکات در انسان، اجباری و جبری تلقی شود ملاک ارجحیت و تفوق انسان از بین می‌رود. اگر ملاک برتری انسان قوای ناطقه و عاقله باشد آنگاه این ناطقیت نمی تواند به صورت جبری معنا شود، زیرا در این صورت، علم تحت رابطه و قانون برای فرد پیدا می شود، و فرد واقف بر علم خودش نیست. مثل دستگاه ضبط صوت که هر چند اطلاعات خیلی ممتازی هم در آن ریخته بشود، عالِم نمی شود حتی اگر در ضبط صوت، قرآن یا کلمات زیبای ائمه اطهار(ع) ضبط شده باشد.

چالش دیگر ناسازگاری کشف با علیت است. از آنجا که علت و معلول باید سنخیتی با هم داشته باشند و کشف هر علتی باید مسانخ با خودش باشد. در این صورت بین ادراک و مدرک هم باید سنخیتی وجود داشته باشد. یعنی هر مُدرکی، یک ادراک متناسب و مسانخ با خودش را دارد، بنابراین تساوی برابریِ ادراکات از بین می‌رود. در این صورت ادراک برابر و مشترک بین افراد وجود نخواهد داشت. چون عوامل متعددی از جمله انگیزه‌ها، ظرفیت علم، ظرفیت کارآمدی، ظرفیت اراده و فاعلیت، آموزه های قبلی، تشویق و تنبیهات و انتظارات محیطی، عوامل سرشتی، مزاجی، ژنتیکی و غیره در پیدایش علم، نقش ایفا می‌کنند.

ادامه دارد …

 

 

آدرس کوتاه :

آخرین اخبار

نشست محورهای همکاری مشترک دانشگاه شیراز و دانشکده کسب و کار مون پلیه فرانسه (MBS) در دانشگاه شیراز
نشست محورهای همکاری مشترک دانشگاه شیراز و دانشکده کسب و کار مون پلیه فرانسه (MBS) در دانشگاه شیراز
نشست آشنایی محورهای همکاری پژوهشی و تبادل دانش تخصصی بین دانشگاه شیراز و دانشکده کسب و کار مون پلیه فرانسه (Montpellier Business School-MBS) با حضور دکتر رضا علیخانی، عضو هیات علمی MBS و به میزبانی دکتر علی محمدی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت...
اساتید سرآمد آموزشی
اساتید سرآمد آموزشی
اساتید محترم دانشکده اقتصاد ، مدیریت و علوم اجتماعی سرکار خانم دکتر معاون جناب آقای دکتر رستگار این موفقیت ارزنده که حاصل تلاش و زحمات بزرگواران است را صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
اساتید سرآمد فرهنگی
اساتید سرآمد فرهنگی
اساتید محترم دانشکده اقتصاد ، مدیریت و علوم اجتماعی جناب آقای دکتر ایمان جناب آقای دکتر طبیعی جناب آقای دکتر میرفردی و سرکار خانم دکتر نکویی زاده این موفقیت ارزنده که حاصل تلاش و زحمات بزرگواران است را صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
کسب عنوان استاد نمونه کشوری
کسب عنوان استاد نمونه کشوری
جناب آقای دکتر محمدتقی ایمان استاد محترم بخش جامعه­ شناسی کسب عنوان استاد نمونه کشوری ، افتخار دیگری در کارنامه­ ی درخشان فعالیت­های آموزشی و پژوهشی جنابعالی محسوب می­شود و این افتخارآفرینی مایه مباهات جامعه­ ی علمی به ویژه دانشگاه شیراز است. این...
بازدید معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز از معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی
بازدید معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز از معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی
بازدید معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز از حوزه دانشجویی فرهنگی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی در تاریخ چهارشنبه 03/02/1404 با هدف حمایت از فعالیت‌های دانشجویی و بررسی نیازها انجام شد. در ابتدای این بازدید، نشست هم‌اندیشی با حضور رئیس، معاون...
«جامعه‌شناسی در آینه متون عرفانی» رویکرد اجتماعی نجم‌الدین رازی
«جامعه‌شناسی در آینه متون عرفانی» رویکرد اجتماعی نجم‌الدین رازی
انجمن جامعه‌شناسی ایران، شعبه فارس برگزار می‌کند: «جامعه‌شناسی در آینه متون عرفانی» رویکرد اجتماعی نجم‌الدین رازی سخنران: دکتر نجف جوکار (استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز) زمان: دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ مکان:...
برگزاری سمینار فرصت مطالعاتی در صنعت
برگزاری سمینار فرصت مطالعاتی در صنعت
سمینار فرصت مطالعاتی در صنعت مربوط به سرکار خانم دکتر زینب مهتری عضو محترم هیأت علمی بخش حسابداری با موضوع «بررسی چالش­های سیستم­ها و نرم­افزارهای مالی و یکپارچه­سازی آن در شرکت توزیع نیروی برق شیراز» روز یکشنبه مورخ 24/1/ 1404 ساعت 8:30 الی 10 در...
برگزاری نشست دانشجویی «تفکر انتقادی»
برگزاری نشست دانشجویی «تفکر انتقادی»
برگزاری نشست دانشجویی «تفکر انتقادی» جلسه سوم سلسله نشست‌های دانشجویی صحبت با هم با موضوع «تفکر انتقادی: کلید پرسشگری در دنیای پیچیده امروز» در دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی برگزار شد. در این نشست که توسط معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و با...
درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر علی اصغر مقدس
درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر علی اصغر مقدس
با تأسف و اندوهی فراوان، درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر علی اصغر مقدس، استاد پیشکسوت دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز را به خانواده محترم ایشان و خانواده بزرگ دانشگاه شیراز تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند منان برای آن زنده‌یاد شادی...
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
تبریک به پژوهشگران برتر دانشکده
سرکار خانم دکتر مکرم (پژوهشگر برتر دانشگاه در امتیاز ویژه مقالات، سرآمد پژوهشی دانشکده و پژوهشگر دو درصد در استنادات)جناب آقای دکتر صمدی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه تالیف کتاب)جناب آقای دکتر شهنازی (پژوهشگر برتر دانشگاه در حوزه علوم انسانی و...
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برگزاری ویژه برنامه‌های دانشجویان ورودی جدید در دانشکده
برنامه استقبال و برپایی میز«از من بپرس» هم زمان با آغاز سال تحصیلی دانشجویان ورودی جدید، مراسم استقبال از آنان در تاریخ 28 مهرماه 1403 با حضور معاونین و کارشناسان دانشکده در ورودی ساختمان شماره 1 برگزار شد. مراسم معارفه در هر گروه آموزشی مراسم معارفه...
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
عرض تبریک به پژوهشگران پر استناد دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اجتماعی
جناب آقای دکتر محمد نمازی، جناب آقای دکتر غلامحسین مهدوی، جناب آقای دکتر محمد حسین ستایش، جناب آقای دکتر بیژن خواجه نوری و جناب آقای دکتر اصغر میرفردی کسب عنوان پژوهشگر پر استناد پایگاه ISC در حوزه علوم انسانی و اجتماعی را که حاصل تلاش و زحمات...
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
اکران دانشجویی انیمیشن ربات وحشی
انیمیشن «ربات وحشی» در تاریخ 20 آبان ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد صمیمیت و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت نقش...
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
عرض تبریک به اساتید 2درصد دانشمندان برتر جهان
سرکار خانم دکتر مرضیه مکرم جناب آقای دکتر روح اله شهنازی قرار گرفتن نام شما در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2024 که نشان از توانمندهای علمی شما بوده، تبریک عرض می نماییم. دوام توفیقات روز افزون شما را از خداوند بزرگ خواستاریم.
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
اکران دانشجویی انیمیشن رئیس مزرعه
انیمیشن «رئیس مزرعه» در تاریخ 20 خرداد ماه در تالار حکمت دانشگاه برای عموم دانشجویان به نمایش گذاشته شد. این برنامه که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده و شبکه امید دانشجویی با هدف ایجاد نشاط و حال خوب در بین دانشجویان برگزار شد، به اهمیت...
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه»
کارگاه آموزشی «هنر و علم تعارض زناشویی و دعوای محترمانه» در تاریخ 9 خرداد ماه در سالن طالقانی برگزار شد. این کارگاه آموزشی که به مناسبت «هفته ملی جمعیت» و به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشکده‌های اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و...
درگذشت جناب دکتر مرزبان
درگذشت جناب دکتر مرزبان
با نهایت تأسف و تألم، درگذشت استاد پیشکسوت جناب دکتر حسین مرزبان را به اساتید ، همکاران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از خداوند منان برای آن مرحوم شادی روان و رحمت واسعه الهی آرزومندیم